طاووس زیبا
طاووس زیبا

کدام پرنده، زینتی است؟

کدام پرنده، زینتی است؟

در ابتدا بایستی خاطرنشان کنم که تمام مخلوقات خداوند زیبا هستند و زیبایی آنها فقط در رنگ آمیزی و ظاهر پرنده نیست . هیچ پرنده ای زشت نیست چون خالق آن زیباست و زیبایی را دوست می دارد.

پرندگان

نزدیک به ۱۰،۰۰۰ گونه پرنده در سراسر جهان وجود دارد. این جانوران پرتنوع ترین نوع مهره‌داران چهارعضوی اند و از قطب شمال گرفته تا قطب جنوب می‌توان گونه‌ای از پرندگان را پیدا کرد.این پرندگان چه از لحاظ ظاهری و حتی نوع تغذیه و سبک زندگی با هم تفاوتهایی جزئی و حتی بارزی دارند.

پرندگان جانورانی خونگرم هستند که پوشش خارجی بدن آنها پر است که به اشکال گوناگون در مراحل مختلف از پوست بوجود می‌آید. در شناسایی پرندگان نکات زیادی می‌توانند راهنما باشند. مانند رنگ پر ، فرم پا و انگشت و ناخن، فرم منقار ، فرم پرواز و فرم آواز خوانی ، جثه ، انواع استخوان و…. قابلیت پرواز ، توجه و نگهداری از جوجه‌ها ، تکامل قابل توجه قدرت شنوایی ، بینایی و قدرت تولید صدا از جمله ویژگیهای پرندگان است.

گنجشک سانان حدود 60 درصد پرندگان دنیا را شامل می‌شود. اندازه بدن کوچک و به نام پرندگان شاخه نشین هم نامیده می‌شوند. قدرت آواز خوانی دارند به آنها پرندگان آواز خوان هم می‌گویند.

گونه پرندگان زنده در 27 راسته قرار گرفته اند. تعداد گونه ها در یک راسته تفاوت زیادی دارند. از این نظر بزرگترین راسته گنجشکسانان با 5243 گونه هستند (بیش از همه ی گونه های موجود در مجموع دیگر راسته ها)

طاووس زیبا
طاووس زیبا

تعریف پرندگان زینتی

خداوند زیباست پس مخلوقاتش نیز زیبا هستند . یکی از بزرگترین مخلوقات خداوند خانواده پرندگان است .ملاک ظاهر زیبا و رنگ آمیزی منحصربفرد است . می تواند ملاک صدا و آواز خوش یا رفتارجذاب ، پرنده را بعنوان یک مخلوق زیبا برای انسان تحت عنوان پرنده زینتی شناخته شود.

انواع پرندگان زینتی

از جمله پرندگان زینتی مشهور انواع مرغ و خروس ها – انواع پرندگان آوازخوان مانند قناری ها – انواع کبوترها – انواع قرقاول ها – طاووس ها – انواع طوطیها و … را نام برد که سالهاست با انسان ها مانوس شده و باعث ایجاد آرامش و کاهش تنش های روانی در زندگی امروزی بشر شده اند. پرندگانی بی آزار و در عین حال زیبا و روح  نواز.

به امید خدا مطالبی مختصر درباره گونه هایی از این پرندگان زینتی  را عرضه خواهیم کرد.

توصیه ای برای نگهداری از حیوانات خانگی

مسلما منظور از نگهداری پرندگان و حیوانات حیوانات اهلی و سود بخش هستند! همانطور که از اسم نگهداری پیداست باید امکان و توان نگهداری ازین موجودات را داشته باشیم !

فضای مناسب ! غذای مناسب ! رعایت حال و ارائه امکانات مورد نیاز غریزه حیوان !

خروس خانگی و کبوترها و امثال اینها با زندگی شهری یا خانگی سازگار هستند و بعضا به خواست خود و بدون در نظر گرفتن خواسته ی ما به سمت انسان و خانه ها روی می آورند !

ولی منظور این نیست که گربه را تا سر سفره یا رختخواب هم ببریم !یا صبح تا شب به نوازش اش بنشینیم !یا کفتر باز شده و هزار و یک بلا سر پرنده ها بیاورید !یا خروس باز …

(زمزار)

همچنین ببینید

قناری

تاریخچه پرورش قناری در جهان

تاریخچه پرورش و نگهداری قناری در جهان قناری وحشی در زبان لاتین سرینوس کاناریوس Serinus …