عکس: ماهی تترای الماسی (Diamond Tetra)
عکس: ماهی تترای الماسی (Diamond Tetra)

ماهی تترای الماسی

ماهی تترای الماسی+تصاویر

Moenkhausia pittieri / Diamond tetra

این ماهی که بومی ونزوئلاست تا 7 سانتیمتر می رسد .رنگ آن نقره ای درخشان با مخلوطی از رنگ سبز می باشد .باله های پشتی و دمی برجسته و متمایل به آبی است .قسمت شکمی آن بخصوص در زیر تابش نور آبی است .قسمت بالایی چشم قرمز است .باله های پشتی و مخرجی نر بزرگتر و نوک تیزتر می باشند .تکثیر آن مشابه سایر تتراهاست .حرارت قابل تحمل آنها بین 21 تا 26 درجه حرارت و تخم ریزی آنها 24 درجه سانتیگراد است .

 

ماهی تترای الماسی
ماهی تترای الماسی

شناخت کلی تترای دیاموند(تترا الماسی)

Moenkhausia pittieri/Diamond tetra

تترا الماسی گونه ای مناسب برای مخازن اجتماعی نه چندان بزرگ می باشد . معمولا در حالت رشد کامل به 7 سانتیمتر می رسد . شناگری سریع و جهنده ای چابک است که تدارک مخزنی با فضای کافی شنا را ضروری می نمایاند . این ماهی در مخزنی با درجه حرارت 21 تا 26 درجه سانتی گراد بهتر رشد میکند .
اگر چه متاسفانه این گونه تمایلی به چریدن در گیاهان از خود نشان نمی دهد اما باید مخزن به طور متراکمی گیاهکاری شده باشد و در قسمتی از آن نیز مخفیگاه هایی برای آن تعبیه گردد .
آب های سبک و نیمه سنگین از دیگر احتیاجات آن به شمار می روند . آن با گردش در طبقه میانی آب ، همه نوع غذایی اعم از خشک و زنده کوچک را می پذیرد . پراکنش تترا الماسی در طبیعت در رودخانه ونزوئلا است .

در صورت تهیه بستری تیره رنگ و فراهم نمودن گیاهان شناور جهت کاهش تابش شعاع نور این تترا بسیار جذاب و چشمگیر نشان می دهد .
جنسیت در این تترا به واسطه باله های شکمی ، پشتی و مخرجی بلندتر و نوک دار تر نرها قابل تمایز خواهد بود ، اما بارزترین علامت مشخصه جنس نر ، باله پشتی داسی شکل آن است .

عکس: ماهی تترای الماسی (Diamond Tetra)
عکس: ماهی تترای الماسی (Diamond Tetra)

از لحاظ نگهداری ، به طور میانگین گونه ای آسان به شمار می رود که تخم ریزی اش به صورت پاشیدن تخم ( اسکاتر ) صورت می پذیرد ..

امکان تکثیر این تترا در مخازن آکواریوم به شرط برقراری شرایط درست سهل و آسان است . دمای مخزن تکثیر را روی 24 درجه سانتی گراد قرار دهید . همچنین آب باید خیلی سبک ( 1 تا 5 درجه آلمانی ) باشد . باید توجه داشت تترا الماسی در اسارت فورا تخمریزی نمی کند اما پس از خو گرفتن با محیط و همچنین ایجاد شرایط مشابه با محیط زیست طبیعی اش ، می توان تکثیری موفقیت آمیز را انتظار داشت .

در مخزن تکثیر ، کف باید پوشیده از سنگریزه بوده و گیاهان پر شاخ و برگ به طور افقی در امتداد بستر قرار داده شده باشند . آنگاه ماهی بالغ شب هنگام وارد مخزن تکثیر گردد . ممکن است طی معاشقه جنس نر بی نهایت مهاجم باشد . او ماهی ماده را شدیدا روی گیاهان ، جایی که آن تخم ها را خواهد ریخت، می راند .این تخم ها بلافاصله توسط نر بارور می گردند . وقتی که تکثیر پایان یافت باید ماهی مولد منتقل شود …

تترا الماسی (دیاموند تترا)
تترا الماسی (دیاموند تترا)

از دیگر گونه های این جنس ، می توان به تترا شیشه ای M.oligolepis از برزیل اشاره کرد که به رنگ متمایل به زرد با یک خال سیاه در ساقه دمی مشخص است . همینطور تترا چشم قرمز M.sanctaefilamenae ، که منشا آن پاراگوئه می باشد . این ماهی دارای یک رنگ زرد صدفی با فلس های لبه تیره که سبب شکل گیری الگویی شبکه مانند ( مشبک ) در روی بدنش می گردد، است  نمونه نر این ماهی تا حدود 5 سانتی متر رشد می کند .

کوتاه و مختصر:

نام: Diamond Tetra
نام علمی: Moenkhausia pittieri
خانواده: Characidae
زیستگاه: ونزوئلا
اندازه: 6-7 سانتیمتر
رفتار: صلح جو , زندگی گروهی
طول عمر: 5 سال
سطح شنا: وسط
حجم مخزن: 40 لیتر
تغذیه: همه چیز خوار
تکثیر: تخم گذار
مراقبت: متوسط
اسیدیته آب: تا 7.0
سختی آب: تا 30 dGH
دمای آب: 24 – 28 C

ماهی زینتی تترای الماسی
ماهی زینتی تترای الماسی

(زمزار)

 

همچنین ببینید

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula - Raccoon butterflyfish)

پروانه ماهي ماسک‌دار (راکون خط قرمز)

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula – Raccoon butterflyfish) پروانه ماهي راکون خط قرمز (ماسک دار) …