احادیث در مورد نگهداری کبوتر در خانه
احادیث در مورد نگهداری کبوتر در خانه

احادیثی در مورد نگهداری پرندگان و حیوانات خانگی

نگهداری پرندگان و حیوانات خانگی در آئینه احادیث؛

در آموزه های دینی، با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد، درباره نگهداری برخی حیوانات در محل زندگی انسان توصیه هایی شده، چنان که از نگهداری برخی نهی شده است. این کار را نیکو شمرده و مستحب دانسته اند. باعث برکت آن خانه شده و بلا را از اهل آن خانه دور می کنند.

مقدمه :

1- به نگهداری حیواناتی مانند خروس سفید (و مرغی برای آن)، کبوتر، گوسفند، بز ماده شیرده و مواظبت از گربه سفارش شده است.

2- در هیچ روایتی سخنی از نگهداری پرنده یا حیوان در قفس اشاره نشده است. شاید علتش این باشد که حیوانات و پرندگانی که به نگهداری آنها سفارش شده و همگی هم اهلی هستند، به طور معمول با خانه ای که در آنجا نگهداری می شوند انس می گیرند و نیازی به قفس ندارند. البته در متن روایات که ترجمه آنها در ادامه خواهد آمد، تعبیراتی مانند «اتَّخِذُوا الْحَمَامَ…» وجود دارد که اشاره به تهیه کردن و نگهداری کبوتر است اما تعبیری که نشان از نگهداری در «قفس» باشد، نیست.

3-گر چه در روایات زیادی به نگهداری کبوتر در خانه سفارش شده اما تا جایی که مشخص است در هیچ کدام از آنها کمترین دلالتی بر به اصطلاح «کبوتر بازی» _که برخی به صورت افراطی به آن می پردازند_ وجود ندارد.

 

احادیث و روایات در مورد نگهداری مرغ و خروس

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: خروس سفيد دوست من است و دشمن آن دشمن خداست؛ اين حيوان صاحبش را و تا هفت خانه از همسايگان را پاسبانى مى‏كند. (انس گويد) رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله آن را شبها در خانه خود نگاه مى‏ داشت.(1)

حضرت رضا عليه السّلام فرمود: در خروس سفيد پنج صفت از صفات پيامبران وجود دارد: شناختن اوقات نماز، غيرت مردانه، سخاوت، شجاعت و كثرت آميزش با همسر.(2)

پیامبر اکرم (ص) فرموده است: هرگاه خروس در سحر بانگ زند ندا کننده ای از بهشت فریاد می زند: کجایند خاشعان ذاکر و رکوع کنندگان و سجده کنندگان و عابدان در رفت و آمد به مساجد و آمرزش خواهان؟

حضرت صادق عليه السلام: خروس بال گشاده سفيدى كه در خانه باشد آن خانه و هفت خانه دور آن خانه را از بلاها نگاه مى‏دارد، و يك بال زدن كبوتر دو رنگ بهتر است از هفت خروس سفيد.

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام: فرياد كردن خروس نماز او است و بال زدنش ركوع و سجود او است.

 

احادیث در مورد نگهداری کبوتر در خانه

امام صادق عليه السّلام فرمود: خانه هيچ پيامبرى نبود مگر آنكه در آن كبوترى نگهدارى مى ‏شد، زيرا سفيهان جنّ با بچه ‏هاى خانه سر به سر مى‏گذارند، اما وقتى كبوتر در خانه باشد با آنها بازى مى‏ كنند و به اهل خانه كارى ندارند.

امام صادق عليه السّلام فرمود: در خانه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله يك جفت كبوتر سرخ رنگ بود.(3)

از حضرت‏ امام صادق عليه السّلام نقل شده كه فرمود: كبوتر راعبی را در خانه‏ هايتان نگهدارى كنيد زيرا اين حيوان قاتلين امام حسين عليه السّلام را لعنت مى‏ كند.(4)

داود بن فرقد می گوید: در خانه امام صادق عليه السّلام نشسته بودم، چشمم به كبوتر راعبی افتاد كه مشغول خواندن بود و زياد مى‏ خواند، امام به من نگاه نموده و فرمودند: اى داود مى‏ دانى اين حيوان چه مى‏ گويد؟ عرض كردم: خير فدايت شوم. حضرت فرمودند: قاتلين حسين بن على را نفرين مى‏ كند از اين حيوان تهيه كنيد و در منازلتان نگهدارى كنيد.(5)

حضرت صادق عليه السلام: كبوتر از مرغان پيغمبران است.

در حديث ديگر فرمودند:كبوتر در خانه نگاه داريد كه دوست داشتنى است، و دعا كرده حضرت نوح است، و هيچ چيز در خانه مثل آن باعث انس نمى‏شود.

 

مردى به رسول اكرم (ص) از (ترس) شكايت كرد، حضرت به او دستور داد يك جفت كبوتر در خانه نگه دارد.

از امير مؤمنان (علیه السلام): به هم خوردن بالهاى كبوتر شيطان را طرد مى‏ كند و مي راند.

نيز از آن حضرت روايت است كه: در باره خدمتگزاران و غلامان و كنيزان و اموال بى‏ زبان كاملا مواظبت كنيد. پرسيدند مراد از اموال بى‏ زبان چيست؟ فرمود: گوسفند، كبوتر، گربه و امثال اینها.

از نبى اكرم (ص): گوسفند در خانه هفتاد در فقر را به روى انسان مى‏ بندد.

نيز فرمود: گوسفند در خانه (نگهداشتن) بركت است و گربه در خانه نيز موجب بركت است؛ يک گوسفند يك مقدار بركت است، و دو تا گوسفند دو برابر بركت دارد و سه تا موجب بركت هاى بسيار است.

از امام صادق (علیه السلام): مؤمنى نباشد كه در منزلش يک بز ماده شيرده باشد جز كه اهل آن منزل تقديس شوند و مبارك باشند و اگر دو بز باشد هر روزى دو بار تقديس شوند. مردى گفت چگونه تقديس شوند؟ فرمود: به آنها گويند: بركت بر شما و خوش باشيد تا نانخورش شما خوب است (يعنى شير بزها).

نيز فرمود: زنى به واسطه اينكه گربه‏ اى را حبس كرد تا از تشنگى جان داد گرفتار عذاب (خداوند) گرديد.

نيز فرمود: كبوتر را مانع نشويد در خانه شما لانه گزيند.

فرمود: شبانگاه به لانه پرندگان دست نبريد كه شب هنگام امان (و آسايش) آنهاست كه در كنف رحمت خداوند مى‏ باشند.

امام باقر (علیه السلام): هر كس ما _اهل بيت_ را دوست دارد كبوتر را دوست بدارد. (6)

جعفرى روايت مى‏ كند كه: در خانه حضرت موسى بن جعفر(علیه السلام) يك جفت كبوتر ديدم كه نرآن‏ها سبز و ماده آنها سياه بود، و حضرت براى آنها نان خرد مى‏كرد، و مى‏فرمود: كه اين كبوترها از شب تحرك دارند، و انس مى‏گيرند، و هيچ گاه در شب بال بهم نمى‏ زنند، جز آنكه هر كس داخل خانه باشد از جانوران موذى در امان خواهد بود.(7)

از امام صادق (علیه السلام): در خانه هر پيغمبرى كبوترى وجود داشت، زيرا سفیهان جنيان‏ با كودكان بازى مى‏ كنند، و چون كبوتر در خانه‏ اى باشد به آن سرگرم شده و از كودكان دست بر می دارند.(8)

پيغمبر (ص) فرمود: جلوگير پرستوها نشويد كه در خانه‏ هاتان لانه كنند.

در كتاب طب الائمه است كه رسول خدا (ص) فرمود: حيوانات اهلى در خانه ‏هاتان داشته باشيد كه شيطان ها (ظاهرا منظور سفیهان جن است؛ به قرینه روایت دیگر) بدانها سرگرم شوند و از كودكان كناره كنند.

امام کاظم (علیه السلام) فرمود: نشايد كه خانه هر يك از شماها از سه چيز تهى باشد كه آنها آباد كن خانه باشند: گربه و كبوتر و خروس و اگر با خروس مرغى هم باشد چه بهتر و گر نه باكى نيست بر كسى كه توانا بر آن نيست.(9)

 

احادیث نکوهش از نگهداری سگ در خانه

پیامبر(ص) فرمود: خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند.
امیرمومنان علی (ع) فرمود: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.
بی شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی از میکروب ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن ولباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیاری دارد؛ ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.
امیر مومنان فرمود: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.

 

پی نوشت ها:

 [1]سنن النبى صلى الله عليه و آله ، اثر علامه طباطبایی (با ترجمه محمد هادی فقهی)، ج‏1، ص: 137 ح 140

 [2]همان، ح 141

 [3]همان، ص: 138 ح 143

[4]همان، ص 98، ح1 ؛ مرحوم ملامحسن فیض كاشانی در توضیح كبوتر راعبی چنین گفته است: «الحمام الراعبی كأنه الذی فی رجلیه ریش» یعنی كبوتر راعبی گویا كبوتری است كه در پاهای او پَر وجود دارد. (الوافی، ج20، ص856)

 [5]همان، ح2

 [6]مكارم الأخلاق، ص 129

 [7]همان، ص 130

[8]همان، ص 131

[9]بحار الأنوار، ج‏73، ص: 163

(گردآوری: مجله تفریحی زمزار)