زهرا س

احادیث گهربار درباره حضرت فاطمه زهرا (س)

(احادیث و سخنان حکیمانه بزرگان)

34 حدیث گهربار درباره حضرت فاطمه زهرا(س)
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: اولین کسی که داخل بهشت می‌شود، فاطمه است.
«بحار الانوار، ج 43، ص 44»

*

*

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: اما دخترم فاطمه پس او سرور زنان جهان هستی از گذشتگان و آیندگان است.
«تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 338»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: هرکس فاطمه را راضی کند، مرا راضی نموده و هر کس فاطمه را خشمگین کند، مرا خشمگین نموده است.
«احقاق الحق، ج 10، ص 217»

*

*
امام باقر – علیه السّلام – فرمود: فاطمه دختر محمد – صلّی الله علیه و آله – پنج سال بعد از به نبوت رسیدن پیامبر اکرم متولد شد و هیجده ساله بود که وفات کرد.
«اصول کافی، ج 1، ص 457»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: همانا فاطمه بتول نامیده شد، چرا که او از حیض و نفاس دور گردیده است.
«احقاق الحق، ج 10، ص 45»

*

*
امام باقر – علیه السّلام – از قول پدرانشان – علیهم السّلام – فرمود: همانا فاطمه دختر محمد، طاهره نامیده شد، چرا که او از هر گونه پلیدی و آلودگی و نیز کلام ناپاک طاهر بود و هیچ روزی خون حیض و نفاس ندید.
«بحار الانوار، ج 43، ص 19»

*

*
امام صادق – علیه السّلام – از قول پدرشان (امام باقر – علیه السّلام -) فرمود: همانا فاطمه – سلام الله علیها – به ام ابیها کنیه‌گذاری شده است.
«بحار الانوار، ج 43، ص 16»

*

*
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: نزد خداوند متعال برای فاطمه – سلام الله علیها – ‌نُه اسم وجود دارد: 1. فاطمه 2. صدیقه 3. مبارکه 4. طاهره 5. زکیه 6. راضیه 7. مرضیه 8. محدثه 9. زهراء.
«بحار الانوار، ج 43، ص 10»

*

*
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: آیا می‌دانی معنی و مفهوم فاطمه چیست؟ گفتم آقای من شما مرا آگاه کنید، حضرت فرمود: یعنی که از بدی‌ها دور شده است.
«بحار الانوار، ج 43، ص 10»

*

*
امام باقر – علیه السّلام – فرمود: پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – هرگاه می‌خواستند به سفر بروند با هر کس از اهلبیت خود می‌خواستند خدا حافظی کنند، خداحافظی می‌کردند، سپس آخرین کسی که از او خداحافظی می‌کردند، فاطمه – سلام الله علیها – بود، پس سفرشان را از خانه فاطمه آغاز می‌کردند و زمانی که از سفر باز می‌گشتند اول از همه به خانه فاطمه – سلام الله علیها – می‌رفتند.
«بحار الانوار، ج 43، ص 83»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: همانا فاطمه، سرور زنان عالَم است.
«بحار الانوار، ج 25، ص 360»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – (خطاب به حضرت فاطمه – سلام الله علیها -) فرمود: ای فاطمه همانا خداوند با خشم تو خشمگین و با رضایت و خشنودی تو خشنود می‌شود.
«بحار الانوار، ج 43، ص 19»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: همانا فاطمه پاره تن من است و او روشنایی چشمانم و میوه قلب من است، آنچه او را بیازارد مرا آزار می‌دهد و آنچه او را خوشحال کند مرا خوشحال می‌کند.
«بحار الانوار، ج 43، ص 24»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: فاطمه عزیزترین و محبوب‌ترین مردم برای من است.
«بحار الانوار، ج 43، ص23»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: همانا خداوند متعال چهار تن از زنان را برگزید: مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه را.
«بحار الانوار، ج 43، ص 19»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: حسن و حسین بعد از من و پدرشان بهترین اهل زمین‌اند و مادرشان برترین زنان اهل زمین است.
«بحار الانوار، ج 43، ص 20»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: فاطمه حوریه‌ای انسانی است.
«عوالم، ج 6، ص 9»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: فاطمه شاخه‌ای از من است هر آنچه او را غمگین سازد، مرا غمگین می‌کند و هر آنچه او را خوشحال سازد، مرا خوشحال می‌کند.
«المناقب، ج 3، ص 332»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: محبوب ترین فرد خانواده‌ام برای من، فاطمه است.
«احقاق الحق، ج 10، ص 181»
*

*
امام باقر – علیه السّلام – فرمود: خداوند به هیچ نوع ستایشی بالاتر از تسبیح فاطمه – سلام الله علیها – عبادت نشده است و اگر چیزی بالاتر از این بود، حتماً پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – آن را به فاطمه – سلام الله علیها – می‌آموخت.
«اصول کافی، ج 2، ص 504»

*

*
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: تسبیح فاطمه در هر روز بعد از نماز، نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز پسندیده‌تر است.
«مکارم الاخلاق، ص 281»

*

*
ابو بصیر گوید بر حضرت صادق – علیه السّلام – وارد شدم، (پس از چندی سخن) حضرت فرمود: همانا مصحف فاطمه – سلام الله علیها – نزد ما است و مردم چه می دانند مصحف فاطمه چیست. گفتم: مصحف فاطمه چیست. حضرت فرمود: کتابی است که در آن مطالبی همانند قرآن است در حالی که (حجمش) سه برابر آن است.
«اصول کافی، ج 1، ص 346»

*

*
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: اگر خدای تبارک و تعالی امیرالمؤمنین را برای فاطمه – سلام الله علیها – نمی‌آفرید، در روی زمین، از آدم گرفته تا هر بشری بعد از او، همسری برای او نبود.
«اصول کافی، ج 2، ص 480»
*

*
زمانی که پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فاطمه را به همسری علی – علیه السّلام – در آورد، عده‌ای از قریش به نزد حضرت آمدند و گفتند: آیا تو فاطمه را در مقابل مهریه ای ناچیز به تزویج علی در آوردی؟ حضرت فرمود: من او را به تزویج علی در نیاوردم بلکه خداوند متعال در شب معراج در کنار درخت (سدرة المنتهی) او را به تزویج علی – علیه السّلام – در آورد.
«من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 253»

*

*
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: وقتی روز قیامت فرا رسد، خداوند تمامی بشر از اولین و آخرین را در یک جا جمع می‌کند پس منادی ندا می‌دهد: چشمانتان را ببندید و سرهایتان را پایین بیندازید تا فاطمه دختر محمد – صلّی الله علیه و آله – از صراط بگذرد.
«بحار الانوار، ج 43، ص 224»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: دخترم فاطمه – سلام الله علیها – در روز قیامت در حالی محشور می‌شود که همراه او پیراهنی است خونین که به یکی از ساقهای عرش آویزان است، حضرت زهراء – سلام الله علیها – می‌گوید: ای خداوند عادل میان من و قاتل فرزندم داوری کن. پیامبر – صلّی الله علیه و آله – فرمود: قسم به پروردگار کعبه که خداوند برای دخترم داوری می‌کند.
«بحار الانوار، ج 43، ص 220»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: زمانی که قیامت فرا رسد، دخترم فاطمه سوار بر شتری از شترهای بهشت می‌آید در حالی که دو پهلوی آن شتر آراسته و نقش و نگار دار است و مهارش از لؤلؤیی نازک، پاهایش از زمرد سبز، دمش از مُشکی تیز بوی و دو چشمش از دو یاقوت قرمز است.
«بحار الانوار، ج 43، ص 219»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: ای سلمان هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت با من خواهد بود و هر کس او را دشمن بدارد پس او در آتش است.
«بحار الانوار، ج 27، ص 116»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: ای سلمان محبت فاطمه و دوست داشتن او در صد موقف و جایگاه از مواقف قیامت سودمند است، آسان ترین این مواقف: مرگ و قبر و میزان و محشر و (پل) صراط و موقف محاسبه اعمال است.
«بحار الانوار، ج 27، ص 116»

*

*
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: همانا فاطمه در روز قیامت برای کسی که محب و دوست دار او و فرزندانش باشد، شفاعت می‌کند و خداوند شفاعت او را در مورد این افراد می پذیرد ‌و آنها را با شفاعت او وارد بهشت می‌کند.
«القطره من بحار مناقب النبی و العترة، ج 2، ص 189»

*

*
پیامبراکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: همانا او (فاطمه – سلام الله علیها -) اول کسی از اهل بیت من است که به من ملحق می‌گردد.
«بحار الانوار، ج 43، ص 24»

*

*
امام کاظم – علیه السّلام – فرمود: همانا فاطمه – سلام الله علیها – زنی بسیار راستگو بود که به شهادت رسید.
«اصول کافی، ج 1، ص 458»

*

*
امام حسین – علیه السّلام – فرمود: چون فاطمه – سلام الله علیها – وفات کرد، امیرالمومنین – علیه السّلام – او را پنهانی به خاک سپرد و محل قبرش را ناپدید کرد.
«اصول کافی، ج 2، ص 356»

*

*
امام صادق – علیه السّلام – از قول پدرانشان – علیهم السّلام – فرمود: زمانی که حضرت فاطمه – سلام الله علیها – در حال احتضار بودند و وفاتشان نزدیک شد، شروع به گریه کردند، امیرالمؤمنین – علیه السّلام – فرمود: ای بانوی من چرا گریه می‌کنی. حضرت زهرا – سلام الله علیها – فرمود: بر آنچه بعد از من (از رنجها و سختی ها) می‌بینی گریه می‌کنم.

«بحار الانوار، ج 43، ص 218»

(زمزار)

همچنین ببینید

وفای به عهد

احادیثی گهربار درباره اهمیت وفای به عهد و پیمان

( سخنان حکیمانه )  احادیثی گهربار درباره اهمیت وفای به عهد و پیمان خدا در …