لواشک

لواشک و ارزش تغذیه ای آن

( خواص خوراکیها )

لواشک و ارزش تغذیه ای آن

لواشك همان عصاره گرفته شده از میوه‌ها است که مورد علاقه همه افراد به ویژه بچه‌ها می باشد. متخصصان تغذیه به آن اكستراكت می‌گویند و با خشك كردن به دست می‌آید.

خشك كردن از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است كه قدمتی به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در كشورهای مختلف به شكل‌های گوناگون از روش‌های سنتی تا الگوهای صنعتی انجام می‌شود. امروزه با توجه به توسعه صنایع غذایی، روش‌های تهیه لواشك هم تحول یافته و نمونه‌های نوین این محصول با نظارت بهداشتی كافی تولید می‌شود.

بنابراین اگر دوستداران لواشك از محصولات بسته‌بندی شده با پروانه‌های بهداشتی استفاده كنند، دیگر لازم نیست نگران آلودگی آن باشند.

اما آیا بهداشتی بودن لواشك و نداشتن آلودگی میكروبی به معنای این است كه مصرف آن خوب است؟ آیا می‌توان مصرف لواشك را به افراد مختلف توصیه كرد؟

مواد مغذی لواشك چیست و ارزش تغذیه‌ای آن تا چه حد است؟

غیر از نمك كه برای جلوگیری از فاسد شدن انواع لواشك‌های صنعتی به مقدار زیاد به آنها اضافه می‌شود و از معایب این ماده غذایی محسوب می‌شود، ریزمغذی‌های مفید و برخی ویتامین‌ها در لواشك به میزان خوبی وجود دارد و چون ماده اولیه لواشك انواع میوه‌هاست، بنابراین مصرف آن تا حدی فواید میوه را دارد و به مصرف پفك یا چیپس ارجحیت دارد. نداشتن كالری بالا از مزیت دیگر لواشك به عنوان یك خوراكی بین وعده های غذایی است.

مصرف شیرینی‌ها، چیپس و مواد مشابه همگی به علت كالری بالا، باعث چاقی می شوند كه خوشبختانه این مشكل با مصرف لواشك بروز نمی‌كند. چون لواشك نوعی عصاره تغلیظ شده میوه‌هاست، خواص آن را باید با توجه به میوه اولیه شناخت. در این زمینه جالب است بدانیم لواشك آلو برای درمان یبوست مفید است و لواشك سیب اثر معکوس دارد. لواشك زغال اخته هم با توجه به مواد ضد میكروبی خود می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌های ادراری در خانم‌ها مفید باشد.

( دكتر حسینی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران )

( زمزار )

همچنین ببینید

میوه ها

مفید برای کبد از نوع خوراکی

(خواص خوراکیها) مفید برای کبد از نوع خوراکی سیب سیب دارای پکتین است که می …