گوجه فرنگی

گوجه فرنگی؛ قرمز اعجاب انگیز

( خواص خوراکیها )

گوجه فرنگی؛ قرمز اعجاب انگیز

گوجه فرنگی که بیشتر یک میوه محسوب می شود تا سبزی، سرشار از ویتامین های مختلف برای بدن است. محصولات متعددی از گوجه فرنگی بدست می آید که همگی دارای خواص و ویتامین های متفاوت برای بدن می باشند و به هیچ وجه نمی توان از اثرات مطلوب آن بر روی بدن چشم پوشی کرد.یکی از اثرات مطلوب گوجه فرنگی به دلیل وجود لیکوپین ایجاد می شود. لیکوپین جزء آنتی اکسیدان های قوی می باشد که به بدن کمک می کند تا از رشد سلول های سرطانی جلوگیری بعمل آورد. همچنین از ایجاد بسیاری از بیماری های دیگر نیز جلوگیری کرده و خواص بسیار زیاد دیگری را نیز در بر دارد.

مقادیر بالای لیکوپین می توانند به راحتی رادیکال های آزاد بدن را از میان بردارند و از آنجایی که گوجه فرنگی سرشار از این ضد اکسنده است رنگ قرمزی خاصی دارد که حاکی از وجود میزان بالای لیکوپین در آن می باشد.

بدن انسان به خودی خود نمی تواند لیکوپین ترشح کند؛ به همین دلیل نیاز به یک منبع خارجی دارد تا بتواند مقادیر مورد نیاز این ضد اکسنده قوی را تامین نماید. بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر نیز هستند که حاوی مقادیر مختلفی لیکوپین هستند، اما هیچ یک از آنها به اندازه گوجه فرنگی حاوی این ضد اکسنده موثر نمیباشند.پژوهشگران علم پزشکی تحقیقات مختلفی را بر روی فواید مختلف گوجه فرنگی بعمل آورده اند، اما خواص گوجه فرنگی آنقدر زیاد است که هنوز دانشمندان موفق نشده اند کلیه فواید آنرا بر روی کاغذ بیاورند، حداقل می توان ادعا کرد که تاکنون نتوانسته اند این کار را انجام دهند.

از جمله خواص شایان ذکر گوجه فرنگی می توان به قابلیت های بالای آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی، و مقابله با کلسترول بالا اشاره کرد.اطلاعات در زمینه خواص متفاوت گوجه فرنگی واقعاً خیره کننده است. هر روزی که می گذرد، دانشمندان در سراسر دنیای خواص جدیدی از آنرا کشف و ثبت می کنند و کاربردهای جدید برای استفاده از آن در زندگی روزمره ارائه میدهند.سرطان های مختلف از جمله سرطان پروستات، روده، ، شکم، حنجره، دهان و مری با استفاده از مقادیر بالای لیکوپین قابل درمان می شوند.تحقیقات حاکی از این امر هستند که لیکوپین از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. این امر خود به عنوان یکی از خواص شایان ذکر و شگفت انگیز گوجه فرنگی محسوب می شود.

اگر گوجه فرنگی را به صورت مایع در نظر بگیریم، در حدود 540 لیتر از آن لازم است تا کلیه ی خواص لیکوپین به طور کامل به بدن برسد. این بدان معناست که مصرف روزانه یک لیوان آب گوجه فرنگی می تواند یک فرد را برای تمام طول زندگی اش سالم و سرحال نگه دارد.

گوجه فرنگی تا حدودی به هر شکلی که در بیاید می تواند خواص اولیه ی خود را حفظ کند. البته باید به این نکته توجه داشت که وقتی گوجه فرنگی تحت تاثیر فرایند های صنعتی قرار می گیرد، تا حدودی از خواص ابتدایی خود را از دست داده و میزان لیکوپین موجود در آن تا حدودی کاهش پیدا می کند.

با توجه به کلیه ی تحقیقات گسترده ای که تا کنون بر روی فواید گوجه فرنگی انجام پذیرفته است، هنوز هم نیاز به تحقیقات بیشتری است تا پژوهشگران بتوانند به سایر مزیت های بالقوه ی گوجه فرنگی پی ببرند.

تحقیقات به تدریج در حال اثبات این امر هستند که به احتمال قریب به یقین استفاده از گوجه فرنگی و محصولاتی که از آن بدست می آیند می توانند از فساد لکه های سرطانی و اکسیداسیون چربی موجود در خون جلوگیری بعمل می آورند.

تا کنون اثبات شده که گوجه فرنگی در مقام یکی از سالم ترین و مفیدترین سبزی ها و میوه هاست و قدرت آنرا دارد تا بدترین انواع بیماری های انسانی را از میان بردارد. با وجود محصولات مختلفی که از گوجه فرنگی در بازار موجود می باشد، آنقدرها هم سخت نیست که کل خواص گوجه فرنگی را به بدن برسانیم و تا آخرین حد مطلوب از آن استفاده کنیم.

( زمزار )

همچنین ببینید

گوجه

گوجه‌فرنگی مصرف کن فقط به این 10 دلیل

( خواص خوراکیها ) گوجه‌فرنگی مصرف کن فقط به این 10 دلیل گوجه فرنگی سرشار …