خواص موز

درباره خواص موز

(خواص خوراکیها)

درباره خواص موز

موز به افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند کمک می کند همچنین خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. موز بهبود دهنده زخم مزمن معده و کاهش دهنده کلسترول می باشد. ماده معجزه آسای موجود که در موز سیستم گردش خون را تنظیم می کند پتاسیم است. به عنوان مثال در مطالعه 859 نفر مرد و زن که به وسیله دانشگاه Sandiago کالیفرنیا و دانشگاه کمبریج انگلستان انجام شد تحقیقات نشان داد که افرادی که روزانه از غذایی که دارای پتاسیم بالایی هستند استفاده می کنند مثل موز 40% کمتر خطر ابتلا به حمله قلبی را دارند .

اثر پتاسیم خیلی قوی است دانشمندان می گویند افزودن پتاسیم به غذای روزانه افراد باعث پایین آمدن فشار خون می شود و وقتی که پتاسیم را از جیره غذایی حذف می نمایند فشار خون بالا می رود.
علاوه بر این مزیت پتاسیم موجود در موز همچنین می‌تواند به رشد و تقویت سلامت استخوان‌های بدن كمك كند. پتاسیم با افزایش از دست رفتن كلیسم بدن از طریق ادرار كه در نتیجه خوردن نمك زیاد این اتفاق می‌افتد مقابله می‌كند و بنابراین مانع از این می‌شود كه استخوان‌ها با سرعت نازك شده و تحلیل بروند.
تحقیقاتی که در دانشگاه Temple فیلا دلفیا انجام شد نشان می دهد که حذف پتاسیم از غذای 12 نفر که فشار خون بالاتر داشتند بعد از 10 روز فشار خونشان بالاتر رفته است.
همچنین این میوه حاوی پكتین نوعی فیبر محلول است كه حركات لوله‌های گوارشی را متعادل كرده و باعث بهبود یبوست می‌شود. شاید به خاطر داشته باشید كه در سنین كودكی مادرتان به شما توصیه می‌كرده كه برای تقویت قدرت بینایی‌تان هویج بخورید و این در حالی است كه محققان نیز توصیه می‌كنند در سنین بزرگسالی برای تقویت بینایی موز بخورید.
بررسی که در دانشگاه Naples ایتالیا انجام شده نشان می دهد که 81 % افرادی که فشار خون بالایی دارند اگر از 3 الی 6 جیره غذایی که پتاسیم بالا دارند مثل موز استفاده کنند میزان دارو درمانی آنها به نصف و در بعضی ها کاملا قطع گردیده است.
تحقیقات نشان می دهد که اثر موز بر روی زخم بیشتر از داروهای گران قیمت است که به وسیله پزشک تجویز می شود.بررسی های آزمایشگاهی و بررسی روی حیوانات نشان می دهد که موز یک ماده حفاظت کننده می باشد. هر چند تحقیقات کاملتری لازم می باشد تا به عمل یک تکه موز در سیستم هاضمه پی برد. تحقیقات انجام شده در کالج Kastuba هند نشان می دهد که عامل شیمیایی موجود در موز به نام Protease Inhibitor واقعا باکتری عامل اولسر را متوقف می کند. محققین دیگر در دانشگاه New England در استرالیا نشان می دهد که موز از برگشت اولسر جلوگیری می نماید همان طوری که داروهای گران قیمت این کار را انجام می دهد عوارض جانبی نیز ندارد.
رمز این تحقیقات این بود که این موزها کاملا رسیده و قهوه ای بودند در این مرحله موز ماده ای تولید می کند که همان لایه پوششی تولید شده در معده است که بر اثر اسید معده کاهش پیدا می کند.
در طول این مدت محققین اثرات درمانی دیگر موز را نیز دنبال نموده اند. در تحقیقی که بر روی حیوانات در دانشگاه Kerala در هند انجام شد معلوم گردید که موز نرسیده خشک شده سطح LDL کلستورل را کاهش می دهد که این نوع کلسترول نوع مضر کلسترول می باشد که باعث انسداد رگها می شود و از تغییرات شیمیایی بین عضلات قلب که خود می تواند عامل بیماری Cardio Vascular گردد جلوگیری کند. تحقیق دیگری در New Dehli نشان می دهد که پودر موز خشک شده می تواند درد را کاهش دهد.
گروهی دیگر از تحقیقات نیز حاكی از آن است كه مصرف منظم تمام انواع میوه‌ها و سبزیجات به ویژه موز به میزان قابل توجهی از خطر ابتلا به سرطان كلیه می‌كاهد.
هنگامیكه موز انتخاب می كنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لكه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است .

موز

تركیبات شیمیایی
قندی كه در موز وجود دارد به سرعت قابل جذب است
در صد گرم موز مواد زیر موجود است
انرژی                 100 كالری
آب                     70 گرم
پروتئین              0/8 گرم
چربی                0/2 گرم
قند                    6/5 گرم
كلسیم         8 میلی گرم
فسفر         25 میلی گرم
آهن          0/7 میلی گرم
سدیم          1 میلی گرم
پتاسیم     370 میلی گرم
ویتامین آ     190 واحد
ویتامین ب1     0/05 میلی گرم
ویتامین ب2     0/06 میلی گرم
ویتامین ب    3 0/07 میلی گرم
ویتامین ث          10 میلی گرم

در موز چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین ، نوروپی تفرین ، دوپامین و كاته چولامین وجود دارد .
موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ می كند . موز انرژی زیادی دارد و چون نرم هست غذای خوبی برای كودكان و اشخاص مسن می باشد.
موز ملین بوده و همچنین درمان اسهال و اسهال خونی است.
موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و كم خون حتما باید موز بخورند.
موز تقویت كننده معده و نیروی ج ن س ی است.
شیره گلهای موز درمان كننده اسهال خونی است.
جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد.
ریشه موز دفع كننده كرم معده است.
موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می كند برای رفع این عارضه باید پس از موز كمی نمك خورد.
موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب درد.
برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید.
موز مدر است.
موز بعلت دارا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن افراط كنند.

(زمزار)

همچنین ببینید

موز

بررسی فواید موز با تغییر رنگ در آن

(خواص خوراکیها) بررسی فواید موز با تغییر رنگ در آن موز یکی از پر مصرف …