سیب زمینی

خواص نهفته در سیب زمینی

( خواص خوراکیها )

خواص نهفته در سیب زمینی

تحقیقات جدید نشان می دهدکه پودر ساخته شده از سیب زمینی معمولی می تواند خون را منعقد کند، بریدگی های کوچک را ببندد و به روشهای جراحی کمک می کند با مالیدن پودر مانند یک اسفنج خون را پاک کرده ویک مکانیسم اولیه انعقادی را آغاز می کند سپس فرآیند طبیعی لخته شدن جای آن را می گیرد و آمیلازها پودر را تجدید می کند. نتایج این مطالعات در نشست سالانه انجمن متخصصین بیهوشی آمریکا ارائه شده است .این یک مکانیسم عمل جدید است ، این پودر خیلی مؤثر است و به نظر می رسد عوارض جانبی ندارد . ارث و همکارانش اثر بخشی و ایمنی پودر را در درمان بریدگی های سطحی پوست در30 داوطلب سالم بزرگسال آزمایش کردند؛ در این مطالعات ، 2 بریدگی یکسان به طول 5 میلی متر و عمق یک میلی متر به فاصله 2 میلی متر از هم روی هر بازوی داوطلب ایجاد شد ، خون پاک شد و سپس پودر به سرعت روی یکی از بریدگی ها به کار برده شد وهر دو برش تحت فشار قرار گرفتند.
محققان زمانی را که خونریزی در هر بریدگی قطع شد ثبت کردند همچنین عکس‌هایی را در دقیقه دهم ، روز هفتم و روز سی‌ام بعد از بریدگی ها تهیه کردند.
در بیشتر بریدگی های تحت درمان با پودر خون‌ریزی تقریباً فوری قطع شد ؛ ولی در بریدگی هایی که تنها تحت فشار قرار گرفته بودند خونریزی به طور متوسط 6 دقیقه طول کشید .
این پودر کرم رنگ سال گذشته به وسیله ی سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) تایید شده است و از نشاسته خالص شده که به صورت ذرات کروی آسیاب شده تشکیل گردیده است چنین مطرح شده که این پودر میتواند به سرعت و به سلامت و به طور مؤثر خون را در سطح جراحت‌های شدید منعقد کند و ممکن است نیاز به تزریق خون را که خطرات خاص خود را دارد از بین ببرد .
یک فایده ی بزرگ این محصول آن است که بر خلاف بیشتر مواد منعقد کننده خون نیازی به آماده سازی یا سرد کردن ندارد . ارث می گوید : نشاسته به سرعت در حدود 24 ساعت تجزیه می شود ، این مهم است زیرا شانس کمی برای عفونت یا واکنش جسم خارجی وجود خواهد داشت.
مصرف نكردن سیب زمینی در وعده های غذایی مختلف می تواند موجب بروز مشكلات عصبی و پرخاشگری شود.
سیب زمینی از گروه كربوهیدرات‌ها است كه به گروه نشاسته نیز معروف است , ارزش غذایی و فیبر غذایی است . ویتامین های B این گروه شامل انواع ویتامین های گروه نقش مهمی در سلامت بدن به ویژه در مورد رشد مو و سلول های B گروه عصبی دارد. سیب زمینی به علت دارابودن فیبر غذایی مناسب , در تنظیم عمل كرد دستگاه گوارش وجلوگیری از یبوست مفید است و به این صورت كه فیبر غذای موجود در سیب زمینی پس از ورود به دستگاه گوارش به شكل اسفنج درمی آید و آب را به خود جذب می كند و به شكل مواد حجیم به عنوان محرك روده و تسویه روده عمل می كند .
حذف سیب زمینی و یا به صورت كلی حذف گروه كربوهیدراتها می تواند موجب بروز مشكلات عصبی , پرخاشگری , یبوست می شود.
سیب زمینی بدلیل داشتن مقدر ویتامین C ضد بیماری اسكوربیت است و كشورهائیكه از این گیاه استفاده می كردند هیچگاه مردم آنجا به این بیماری دچار نمی شدند .
ساقه هوایی سیب زمینی دارای بریدگیهایی مركب از 7 تا 12 برگچه اصلی است و در فواصل این برگچه نیز برگچه هایی كوچكتر وجود دارد .
انواع مختلف سیب زمینی بر حسب رنگ گل و پوست غده های زیر زمینی آن تقسیم بندی می شود .
در روی پوست سیب زمینی سوراخهای كوچكی وجود دارد كه دارای جوانه است و این جوانه‌هاست كه منشاء گیاه تازه است .
سیب زمینی دارای اسیدهای آلی مانند اسید سولانئیك ، اسید نپتوتانیك و ساید فولیك می‌باشد .
سیب زمینی
در صد گرم سیب زمنی خام مواد زیر موجود است :
آب 75 گرم
انرژی 60 كالری
پروتئین 1/8 گرم
چربی 0/1 گرم
مواد نشاسته ای 18 گرم
سلولز 1/5 میلی گرم
كلسیم 6 میلی گرم
فسفر 50 میلی گرم
پتاسیم 500 میلی گرم
آهن 0/6 میلی گرم
سدیم 4 میلی گرم
ویتامین آ 10 واحد
ویتامین ب 1 0/1 میلی گرم
ویتامین ب 2 0/35 میلی گرم
ویتامین ب 3 1 میلی گرم
ویتامین ث 15 میلی گرم
سیب زمینی نارس و همچنین برگ ، گل و میوه سیب زمینی دارای كمی آلكالوئید سمی بنام سولانین است بنابراین باید از مصرف سیب زمینی نارس و ینز برگ و گل و میوه سیب زمینی خودداری كرد .
دوازده خاصیت سیب زمینی
1) برگ و میوه سیب زمینی بعلت داشتن سولانین مخدر و آرام بخش است ولی بعلت سمی بودن نباید مورد مصرف داخلی قرار گیرد و باید فقط بعنوان ضماد و استعمال خارجی استفاده شود .
2)سیب زمینی بعلت داشتن ویتامین C زیاد برای مقابله با بیماری اسكوربیت بكار می رود .
3) برای تسكین سوختگی ها ، سیب زمینی خام را رنده كرده وبه عنوان ضماد روی قسمت سوختگی بگذارید و هر چند دقیقه آنرا عوض كنید و ضماد تازه روی آن قرار دهید .
4)سیب زمینی دارای آنزیم مهار كننده می باشد بنابراین ضد سرطان وضد ویروس است مخصوصا سیب زمینی در این مورد از شیر یا سویا قوی تر است .
5)پوست سیب زمینی ماننده پوست میوه ها وسبزیجات دارای ماده آنتی اكسیدان است بنابراین از پیر شدن سلولها و نیز از بوجود آمدن سلولهای سرطانی جلوگیری می كند .
6)سیب زمینی بهترین دارو برای آنهایی است كه بدنشان اسیدی است و اینگونه اشخاص باید سیب زمینی را با پوست و با بخار پخته بخورند زیرا سیب زمینی آب پز وسرخ شده برعكس سیب زمینی با بخار پخته شده تولید اسید در بدن می كند .
7)سیب زمینی داروی خوبی برای از بین بردن تورم است . برای این منظور سیب زمینی را طبقه طبقه كرده و در سوپ بیاندازید و بگذارید تقریبا نیم پز شده و سپس آنرابخورید .
8)سیب زمینی بعلت درا بودن پتاسیم زیاد، تمیز كننده كبد نیز می باشد .
9)سیب زمینی بدن را جوان می كند .
10)سیب زمینی داروی بیماریهای قلب نیز می باشد .
11)سیب زمینی قرمز درمان كننده بواسیر خونی و دردناك می باشد . برای این منظور سیب زمینی رابطور باریك بریده و بصورت شیاف دراورید و روی آن كمی روغن ویتامین E و یا وازلین مالیده و پس از قضای حاجت بداخل معقد بگذارید . این عمل را اگر چند روز ادامه دهید بواسیر برطرف می شود .
12)برای درمان اسهال سوپ سیب زمینی را با شیر بپزید و آنرا میل كنید . اسهال سریع متوقف می شود .برای استفاده از سیب زمینی اگر آنرا تكه می كنید باید فورا از آن استفاده كیند زیرا خیلی زود اكسیده می شود و خواص خود را از دست می دهد .
سیب زمینی را همشه باید با بخار و یا در فر بپزید و یا خام آنرا میل كنید زیرا خواص آن دست نخورده باقی می ماند .
سیب زمینی سرخ شده غیر از اینكه خاصیتی ندارد بلكه برای بدن مضر هم است زیرا سرخ كردن سیب زمینی بار وغن آنرا ثقیل الهضم می سازد و باعث بیماریهای مختلفه می شود .
سیب زمینی برای اشخاصی كه مبتلا به قند هستند مضر است زیرا بعلت داشتن نشاسته قند خون را بالا می برد و اینگونه اشخاص اگر بخواهند از فوائد سیب زمینی استفاده كنند باید آنرا تحت نظر پزشك یا متخصص تغذیه مصرف كنند ویا از مصرف آن خودداری كنند .
سیب زمینی بعد از برداشت به مدت پنج تا هفت ماه به ندرت جوانه می زند، اما بعد از این مدت در حرارت بالاتر از پنج درجه غالباً سیب زمینی جوانه می زند و خراب می شود.سیب زمینی در حرارت پایین مثلاً كمتر از پنج درجه مقدار قندش زیادتر و مقدار نشاسته اش كمتر می شود، بر عكس در حرارت بالاتر قند سیب زمینی كمتر و نشاسته آن بیشتر میشود، بنابراین نحوه نگهداری سیب زمینی در طعم آن مؤثر است.
برای نگهداشتن سیب زمینی در خانه ها بهتر است آن را در جعبه های چوبی ریخته در جای خنك نگهداری كنید. بهترین طریقه پوست كندن سیب زمینی انداختن آن در آب جوش و سپس گرفتن پوست آن است، در این صورت قشری كه در زیر پوست قرار گرفته و ارزش غذایی آن از سایر سیب زمینی بیشتر است از دست نمی رود.جهت پخت سیب زمینی بهتر است ابتدا آب را جوش آورده سپس سیب زمینی را داخل آب در حال جوشیدن بریزید و در ظرف را ببندید تا پخته شود.
وقتی سیب زمینی در مقابل نور قرار می گیرد به تدریج زیر پوست آن سبز رنگ می شود یعنی مقداری كلروفیل در آن تولید می شود، همزمان با این حالت در سیب زمینی ماده ای سمی به نام سولانین ایجاد می شود.همچنین وقتی سیب زمینی جوانه می زند سم ذكر شده در آن ایجاد می شود. در صورت امكان از مصرف این گونه سیب زمینی ها خودداری گردد. در غیر این صورت موقع پوست كندن باید پوست را با ضخامت بیشتر جدا كرد، چون سم در قسمت خارجی سیب زمینی بیشتر متراكم است. در بعضی كشورها كه مصرف سیب زمینی بالا است، مسمومیت از سولانین بیشتر اتفاق می افتد.

همچنین ببینید

سیب زمینی

خواص سیب زمینی در یک نگاه

(خواص خوراکیها) خواص سیب زمینی در یک نگاه سیب زمینی یکی از سبزیجات نشاسته ای …