گوجه فرنگی

خواصی شگفت انگیز از گوجه فرنگی

( خواص خوراکیها )

خواصی شگفت انگیز از گوجه فرنگی

مهمترین تركیبات گوجه‌فرنگی شامل حدود”90″ درصد و یا كمی‌بیشتر آب می‌باشد و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوكز و فروكتوز، ویتامین‌های آ، ث، كا، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیك اسید، اسید فولیك، ‌ویتامین ای، اسید آمینه‌های ضروری، املاح معدنی از جمله كلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، كبالت، روی و آرسنیك می‌باشد و به تازگی وجود ید نیز در گوجه‌فرنگی گزارش شده است‌.گوجه‌فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می‌كند كه باید به آن توجه كرد. دانه‌های گوجه‌فرنگی دارای روغن می‌باشند كه برای تهیه مارگارین، سالاد و صابون مصرف می‌شود‌.
در طب سنتی نقاط مختلف جهان، برای گوجه‌فرنگی اثراتی در جهت تسكین و بهبود بعضی بیماری‌ها نظیر آسم، سرفه، آنفلوآنزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه، برص و تب زرد قایل می‌باشند‌. در مراجع جدید علمی‌خاصیت‌های ضد میكروب، ضد اسهال، هضم كننده و ادرارآور را برای آن ذكر كرده‌اند‌.
گر چه شباهت‌هایی بین تركیبات گوجه‌فرنگی قرمز و سبز (نرسیده) وجود دارد، ولی رنگ‌های گیاهی موجود در گوجه‌فرنگی رسیده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممكن است گاهی در گوجه‌فرنگی سبز، مواد سمی ‌وجود داشته باشد‌. با توجه به ارزش غذایی و اثرات جالب دارویی آن، استفاده روزمره و یا ممتد آن در رژیم غذایی توصیه می‌شود‌.
یکی دیگر از استفاده‌های باارزش گوجه‌فرنگی استفاده از ماسك آن برای خانم‌هاست‌. این مورد به خصوص برای كسانی كه به گوجه‌فرنگی حساسیت ندارند مفید است‌. برای استفاده از این ماسك می‌توان پس از استحمام كه منافذ پوست بازتر می‌باشند یك یا دو گوجه‌فرنگی تازه را له كرده و برای مدت “15” تا “20” دقیقه روی پوست صورت پهن كرد و سپس با آب شستشو داد.
این ماسك به علت داشتن مواد ارزشمند می‌تواند در طراوت و شادابی پوست مؤثر واقع شود. البته باید ذكر كرد كه استفاده از ماسك‌های میوه‌ها احتیاج به زمان طولانی دارد و باید هفته‌ای دو یا سه بار از آن‌ها استفاده كرد‌. چرا كه غلظت مواد مؤثر آن‌ها نسبتا پایین بوده و اثرات آنها كند است و در مقایسه با ماسك‌های شیمیایی كه غلظت مواد آنها بیش از “20” برابر مواد طبیعی می‌باشند، احتیاج به مصرف مداوم و طولانی دارند ولی در عوض عوارض جانبی محصولات شیمیایی را به دنبال ندارند‌.
با توجه به این كه خوردن سبزی‌های تازه و انواع میوه‌ها برای سلامتی و جلوگیری از چاقی بی‌رویه خانم‌ها دارای اهمیت است،‌ خوردن گوجه‌فرنگی به عنوان یك میوه باارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می‌شود.
مصرف مداوم گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را كاهش می دهد. این عامل موثر لیكوپن نام دارد كه یك آنتی اكسیدان است و باعث قرمز رنگ شدن میوه و سبزیجات می شود و در برابر رادیكال های آزاد و زیان آور اكسیژن محافظت می كند.تحقیقی كه بر روی “32” بیمار مبتلا به سرطان پروستات انجام گرفته، نشان داد مقدار لیكوپن در بافت پروستات افرادی كه در رژیم غذایی آنها گوجه فرنگی و فراورده های آن وجود دارد، زیاد است. آسیبهای ناشی از سرطان پروستات در این افراد 28 درصد كمتر از دورانی بوده كه گوجه فرنگی مصرف نمی كردند.
این آمار، تاثیر زیاد گوجه فرنگی و لیكوپن موجود در آن در پیشگیری و درمان سرطان پروستات را نشان می دهد. كه می توان از این ماده به عنوان یك مكمل غذایی در رژیم بیماران استفاده كرد.
رادیكال های آزادی كه از اكسیژن به وجود می آید می تواند بسیار زیان آور بوده و تومورهای خطرناكی را ایجاد كند.
کارشناسان تغذیه معتقدند کیلوپن موجود در گوجه فرنگی از رگهای بدن محافظت می کند. به نوشته نشریه فرانسوی سانته زنانی که هرروز در وعده های غذایی خود گوجه فرنگی مصرف می کنند، کمتر از سایر افراد دچار حمله های مغزی یا قلبی می شوند. براساس پژوهش های انجام شده در دانشگاه هاروارد که بر روی 40 هزار زن آمریکایی در طی هفت سال صورت گرفته است زنانی که هفت بار در هفته غذاهای حاوی گوجه فرنگی مصرف کرده اند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آنها 30 درصد کمتر از افرادی است که یکبار در هر هفته گوجه فرنگی خورده اند. بررسی های جدید حاکی است افرادی که در هفته دوبار غذاهای تهیه شده با گوجه فرنگی و حتی سس گوجه فرنگی مصرف می کنند از خواص پیشگیرانه گوجه فرنگی بهره مند خواهند شد. به گفته پژوهشگران کیلوپن، رنگدانه ای از خانواده کاروتنوئیدهاست که موجب قرمزشدن رنگ گوجه فرنگی می شود و دارای خاصیت آنتی اکسیدان است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی و ای است که هر کدام از این ویتامین ها خاصیت آنتی اکسیدان دارند. پژوهش های اخیر همچنین نشان داده اند که مصرف مداوم گوجه فرنگی خطر سرطان پروستات را در مردان30 درصد کاهش می دهد. تحقیقات دیگر حاکی از کاهش خطر سرطان های معده و ریه در صورت مصرف گوجه فرنگی است. کارشناسان تغذیه توصیه می کنند گوجه فرنگی های رسیده با روغن زیتون که خود نقش محافظتی برای رگها دارد کمی پخته شود و سپس مصرف گردد.
گوجه فرنگی گر چه دارای اسید سیتریك است اما بدن را قلیایی می كند .
گوجه فرنگی
مروری بر فواید درمانی گوجه فرنگی
1)گوجه فرنگی درجه قلیایی بودن خون را بالا برده و به دفع مواد سمی خون كمك می كند بطور كلی تصفیه كننده خون است
2)به دفع ساید اوریك كمك می كند
3)گوجه فرنگی ملین است
4)برای درمان ورم ملتحمه چشم مفید است
5)سنگ كلیه را دفع می كند
6)آقایان با خوردن مرتب گوجه فرنگی می توانند خود را در مقابل سرطان پروستات بیمه كنند
7)گوجه فرنگی از ورم آپاندیس جلوگیری می كند
8)برای رفع دندان درد ، ریشه و شاخه برگهای گوجه فرنگی را با آب بجوشانید و این جوشانده را مضمضه كنید .
9)از جوشانده برگ گوجه فرنگی برای دفع شته و حشرات می توانید استفاده كنید . بدین منظور باید یك كیلو گرم برگ تازه گوجه فرنگی را در یك لیتر سركه خیس كرده و در داخل ظرفی كه 2 لیتر آب جوش دارد بریزید و ظرف را روی چراغ قرار داده وبمدت 15 دقیقه بجوشانید ظرف را از روی چراغ برداشته بگذارید تا مدت دو روز بماند و گاهگاهی آنرا هم بزنید سپس آنرا با فشار صاف كنید
10)گوجه فرنگی برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم مفید است
11)گوجه فرنگی ورم مفاصل را برطرف می كند
12)از تصلب شرائین جلوگیری می كند و حتی مصرف آن برای این مرض مفید است
13)اوره خون را پائین می آورد
14)ورم مخاط روده را رفع می كند
15)برای تمیز كردن خون باید ازآب گوجه فرنگی و كرفس به نسبت مساوی و بمقدار سه فنجان در روز قبل از غذا و بمدت سه هفته استفاده كنید .
16)برای تمیز كردن لكه جوهر بر روی لباس یك تكه پنبه را در داخل آب گوجه فرنگی برده و لكه جوهر را با آن مالش دهید و سپس آنرا بشوئیددر بعضی از اشخاص هضم گوجه فرنگی با اشكال صورت می گیرد آنهائیكه معده حساس دارند نباید درخوردن گوجه فرنگی افراط كنند .
بعضی از افراد نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند اینگونه افراد نیز نباید گوجه فرنگی بخورند .

همچنین ببینید

گوجه

گوجه‌فرنگی مصرف کن فقط به این 10 دلیل

( خواص خوراکیها ) گوجه‌فرنگی مصرف کن فقط به این 10 دلیل گوجه فرنگی سرشار …