انار و شگفتی هایش

12 مورد از شگفتی های انار

(خواص خوراکیها)

12 مورد از شگفتی های انار

انار میوه‌ای خوش طعم است که درمانگر بسیاری از بیماری می باشد،اما چه بیماریهایی؟این میوه خوش‌طعم و خوش رنگ سرشار از آنتی اكسیدان‌ها و مواد معدنی فراوانی است كه به حفظ سلامت اعضای خانواده بدن كمك می‌كند.

آنتی‌اكسیدان‌ها
این‌میوه از نظر ارزش غذایی،حاوی مقادیر فراوانی آنتی اكسیدان بوده كه در مقایسه با مواد غذایی مانند چای سبز،درصد قابل توجهی است.تركیبات آنتی اكسیدانی موجود در انار،از ایجاد اختلالات DNA و ابتلا به نقص ژنتیكی پیشگیری می‌كند.
از بین بردن رادیكال‌های آزاد موجود در بدن از خواص آنتی‌اكسیدان‌های موجود در انار بوده كه در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد.

قلب و عروق
تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه آب انار از تنگ شدن رگ‌های عروقی و بسته شدن آن پیشگیری می‌كند. به عقیده محققان، مصرف روزانه یك لیوان آب انار به مدت سه ماه، گردش خون را به سمت قلب بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به حملات قلبی و عروقی را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد.

آرتریت
آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌های شایع زنان بویژه در دوره یائسگی است.پژوهش‌ها نشان می‌دهد تركیبات موجود در دانه انار خاصیت ضد التهابی داشته و مانع از ایجاد آرتریت استخوانی می‌شود.

سرطان پروستات
پیشگیری از ابتلا به سرطان و كاهش خطر احتمال بازگشت دوباره بیماری در افرادی كه سابقه ابتلا به این بیماری را دارند از دیگر خواص مصرف انار است. آزمایشی كه روی 48 مرد مبتلا به سرطان پروستات انجام شد، نشان داد در افرادی كه در روز یك فنجان انار در وعده غذایی روزانه‌شان قرار داشت، روند رشد سلول‌های سرطانی و پیشرفت بیماری كاهش یافت.علاوه بر این،آنتی اكسیدان‌های موجود در عصاره انار،عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان محسوب می‌شود.

كاهش كلسترول
مصرف روزانه یك لیوان آب انار میزان كلسترول بد خون (LDL) را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد. این آزمایشی است كه دانشمندان روی 700 زن و مرد مبتلا به كلسترول انجام داده و پس از آن دریافتند در افرادی‌كه روزانه انار مصرف می‌كنند،میزان كلسترول تا 50 درصد در مدت سه ماه كاهش پیدا می‌كند.

فشار خون
آب انار بهترین دارو برای افراد مبتلا به فشار خون به شمار می‌رود و توصیه متخصصان به افراد مبتلا به این بیماری،مصرف روزانه از این میوه‌است.
انار سرشار از ویتامین‌های مختلف بوده و مصرف یك عدد انار، 40 درصد از ویتامین ث مورد نیاز بدن و دیگر ویتامین‌ها و مواد ضروری مانند ویتامین آ، نیاسین، ویتامین ای، فولیك‌اسید، فیبر و پتاسیم با مصرف این ماده غذایی تأمین خواهد شد.

دوران بارداری
مصرف انار در دوران بارداری نقش مهمی در تكامل ارگان‌های بدن جنین و پیشگیری از تولد نوزاد نارس دارد.متخصصان مصرف روزانه این میوه را به زنان باردار توصیه می‌كنند.

سرطان سینه
پژوهش‌ها نشان می‌دهد روغن موجود در هسته انار، حاوی تركیباتی است كه از سرطانی شدن سلول‌های سینه، پیشگیری كرده و به تنظیم هورمون‌ها كه نقش مهمی در كاهش خطر احتمال ابتلا به سرطان سینه دارند، كمك می‌كند.

ضد آفتابی مناسب
مطابق با تحقیقات انجام شده، تركیبات موجود در انار به بازسازی سلول‌های آسیب دیده پوست ناشی از اشعه آفتاب كمك كرده و مصرف روزانه آن از حساسیت پوست در برابر نور آفتاب می‌كاهد.
پیشگیری از ازبین رفتن و شكستن رشته‌های كلاژنی و الاستین پوست كه ‌در اثر افزایش سن بیشتر می‌شود، از دیگر خواص انار است.دانشمندان كاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست را از خواص مصرف انار می‌دانند.

محافظت از دندان‌ها
پیشگیری از تشكیل پلاكت‌های دندانی و محافظت از لثه‌ها با مصرف روزانه نصف فنجان انار تضمین می‌شود.

آلزایمر
آلزایمر از جمله بیماری‌های دنیای امروز است كه مطابق با آمار، شمار مبتلایان به این بیماری روز به روز در حال افزایش است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد تركیبات موجود در انار،از زوال سلول‌های مغزی پیشگیری كرده و افرادی كه در روز آب انار می‌نوشند،از توانایی ذهنی بهتری برای انجام كارهای روزانه برخوردار بوده و احتمال ابتلا به مشكلات شناختی و آلزایمر در مقایسه با افرادی كه كمتر از این میوه استفاده می‌كنند در آنان كمتر است.

پوكی استخوان
فیتو كمیكال‌های موجود در آب انار،سطح هورمون سروتونین و استروژن خون را بالا برده و باعث افزایش احساس شادابی در فرد می‌شود.
تنظیم سطح هورمون‌ها بویژه استروژن، در سلامت استخوان‌ها مؤثر است و احتمال ابتلا به پوكی استخوان را كاهش می‌دهد.

( زمزار )

همچنین ببینید

میوه های پاییزی

خواصی چند از میوه های پاییزی

(خواص خوراکیها) خواصی چند از میوه های پاییزی از فایده های بی نظیر مصرف میوه …