کاهو

کاهوی ایرانی و خواص آن

(خواص خوراکیها)

کاهـوی ایـرانـی و خواص آن

اگر غذایتان را با سالادی از كاهوی ایرانی (Romaine) یا همان كاهوی رسمی شروع می‌كنید، می‌توانید مطمئن باشید كه علاوه بر عطر و طعم و بافت مطلوب، مواد با ارزش و مغذی خیلی زیادی را به وعده غذایی‌تان اضافه كرده‌اید.کاهو انواع مختلفی دارد ولی رایج‌ترین آنها كاهوی معمولی ایرانی (Romaine) و كاهوی پیچ (Iceberg) است و البته كاهوی ایرانی از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است…

كاهوی ایرانی به چه دردی می‌خورد؟
برای تهیه سالاد بهتر است با كاهوی ایرانی شروع كنید تا مواد مغذی سالاد افزایش یابد. ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی گیاهی و فیبری كه در كاهوی ایرانی وجود دارد، برای پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌های معمول، مفید است.

كاهوی ایرانی با داشتن آب زیاد و كالری خیلی كم، بسیار مغذی است. در سیستم طبقه بندی كیفیت مواد غذایی جهانی، كاهو منبع عالی از ویتامین A (كاهو سرشار از پیش‌سازهای ویتامین A یعنی كاروتنوئیدها و بتاكاروتن است)،‌ ویتامین K، فولات، ویتامین C، منگنز، كروم و فیبر رژیمی است و خواص درمانی بیشماری دارد.

كاهو مملو از سلولز است كه حجم مواد داخل روده و حركات روده را افزایش می‌دهد و بنابراین در درمان یبوست بسیار مفید است. كاهو در درمان بی‌خوابی مؤثر است؛ چرا كه ماده خواب آوری به نام لكتوكاریوم دارد. اگر شب‌ها از مشكل بی‌خوابی رنج می‌برید، پیش از خواب كاهو بخورید.

خوردن کاهو از سفید شدن و ریزش مو نیز پیشگیری می‌کند. كاهو میزان قابل‌توجهی نیز آهن دارد و بنابراین برای درمان كم‌خونی مفید است. کاهو مملو از نمك‌های معدنی است كه خاصیت قلیایی دارند و بنابراین، سبب تصفیه خون نیز می‏شود.

کاهو همچنین به علت خنکی، تشنگی را تسکین بخشیده و یرقان را معالجه می‏کند و مسکن اعصاب است و تشویش و دلهره را كم می‌كند. به مغز، دستگاه عصبی و ریه‌ها نیز كمك می‌كند و میزان فراوانی منیزیم در آن وجود دارد كه سبب تقویت بافت عضلانی، اعصاب و مغز می‏شود.سالاد كاهو بخورید تا قلبتان جوان بماند!
ویتامین C و بتاكاروتن موجود در كاهوی ایرانی (Romaine) نویدبخش قلبی سالم و سبز است. فعالیت توأم ویتامین C و بتاكاروتن از اكسیداسیون كلسترول ممانعت می‌كند. وقتی كلسترول اكسید می‌شود، چسبناك شده و شروع به ساخت پلاك‌هایی در دیواره سرخرگ‌ها می‌كند. اگر این پلاك‌ها خیلی بزرگ شوند، می‌توانند جریان خون را متوقف كرده یا با ایجاد لخته باعث حمله قلبی یا سكته شوند.فیبر كاهوی ایرانی (Romaine) امتیاز دیگری برای سلامت قلب است. در روده بزرگ، فیبر به نمك‌های صفراوی متصل می‌شود و آنها را از بدن خارج می‌كند.

این نیروها بدن را وادار می‌كند صفرای بیشتری بسازد و این بسیار مفید است زیرا این صفرا است كه باید كلسترول را كاهش دهد. فولیك اسید موجود در كاهوی ایرانی نیز برای سلامت قلب مفید است. این ویتامین B برای بدن نیاز است تا هموسیستئین را به مواد بی‌خطر تبدیل كند. اگر این تبدیل انجام نشود، هموسیستئین می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب رسانده و ریسك حمله قلبی را افزایش ‌دهد. به علاوه، كاهوی ایرانی منبع بسیار خوبی از پتاسیم است كه در كاهش فشار خون بالا مفید است.

نحوه انتخاب كاهوی مناسب
كاهوی مناسب، ظاهری ترد با برگ‌هایی غیر‌پلاسیده و عاری از نقاط تیره دارد و لبه برگ‌هایش عاری از تغییر رنگ زرد یا قهوه‌ای است.

( زمزار )

همچنین ببینید

خواص 20 خوراکی از نظر پیامبر اسلام (ص)

خواص 20 خوراکی از نظر پیامبر اسلام (ص)

( سالم زندگی کن ) ٢٠ حدیث از رسول اکرم(ص) درباره ٢٠ خوراکی؛ زیتون زیتون غذای خوبی …