زردچوبه

فواید و خواص زردچوبه

( خواص خوراکیها )

فواید و خواص زردچوبه

( زردچوبه گیاهی ضد سرطان و کاهنده چربی و قند خون بالاست)

نتایج یک مطالعه حاکی از آن است که ماده موثره و دیگر ترکیبات موجود در ریزوم(ساقه زیرزمینی) زردچوبه دارای اثرات فارماکولوژیک متعدد از جمله ضد رادیکال آزاد، ضد التهاب، ضد سرطان و کاهنده چربی و قند خون بالا و اثر بر سیستم ایمنی در تحقیقات آزمایشگاهی و بعضاً بالینی است.

دکتر حسن فلاح حسینی استادیار پژوهشی گروه داروشناسی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کرج در یک مقاله مروری، اثرات فارماکولوژی ریزوم گیاه زردچوبه و ماده موثره آن کورکامین را بررسی کرد.

زردچوبه در کشورهای آسیایی از گذشته‌های دور کاربرد غذایی و دارویی دارد. در طب سنتی این کشورها زردچوبه در اختلالات گوارشی و کبدی، رفع سنگ کلیه، درد مفاصل و اختلالات قاعدگی مصرف می شود.

در آزمایش‌های حیوانی و انسانی تجویز زردچوبه در بهبود بیماری‌های متعددی موثر بوده است. زردچوبه یک ماده با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. این خواص زردچوبه باعث شده است که مصرف آن در بیماری‌های گوارشی، کبدی، سرطان، آرتریت، آلرژی، آسم، آترواسکلروز، آلزایمر و قندخون بالا مورد نظر قرار گیرد.با توجه به کاربرد غذایی و دارویی و همچنین خواص فارماکولوژی ریزوم گیاه زردچوبه نیاز به بررسی اثرات فارماکولوژی ریزوم این گیاه جهت بهره‌برداری از آن در انجام تحقیقات بالینی احساس می‌شود.

همچنین با توجه به آنکه زردچوبه در طب سنتی در بیماری‌های متعدد تجویز می‌شود، به نظر می‌رسد که انجام تحقیقات بالینی روی این ماده در درمان بیماری‌های ذکر شده لازم باشد.این پژوهش در فصلنامه گیاهان دارویی به چاپ رسیده است.

( زمزار )

همچنین ببینید

زردچوبه

تاثیر زردچوبه بر بهبود خلق و خوی افراد سالمند

(خواص خوراکیها) تاثیر زردچوبه بر بهبود خلق و خوی افراد سالمند زردچوبه حاوی تركیبی به …