خرما

فواید مصرف رطب و خرما

(خواص خوراکیها)

فواید مصرف رطب و خرما

مصرف رطب و خرما در هنگام افطار انرژی لازم را به سرعت در اختیار بدن قرار می‌دهد و مواد از دست رفته در طول روزه را جبران می‌کند. خرما به علت سالم و طبیعی بودن و همچنین در بر داشتن مواد غذایی مفید برای سلامتی انسان، جزء جدایی ناپذیر سفره روزه داران به شمار می‌رود.

خرما به علت سلامتی و طبیعی بودن و همچنین در بر داشتن مواد غذایی مفید برای سلامتی انسان جزء جدایی ناپذیر سفره روزه داران است. با مصرف خرما،‌ بدن انسان به مواد معدنی کمیاب و موثر در به تاخیر انداختن روند پیری دسترسی پیدا می‌کند.

خرما به علت در بر داشتن انواع مواد معدنی، قند، ویتامین‌ها و اسید آمینه از مغذی ترین مواد غذایی به شمار می‌رود که در روند بازسازی عضلات بدن و کنترل فشار خون بالا تاثیر بالایی دارد. خرما علاوه بر بهبود ناراحتی‌های سیستم گوارشی ضد یبوست کودکان نیز به شمار می‌رود و حتی مصرف کم آن نیز تاثیرات مفید بالایی بر جای می‌گذارد.

توصیه به مصرف کمتر خرما از سوی افراد دیابتی 

‌هر 10 دانه خرما 305 کالری و هر 10 عدد رطب 136 کالری دارد ولی به نظر می‌رسد که رطب از میزان قند کمتری نسبت به خرما برخوردار است بنابراین با مصرف رطب می توان به همان میزان کالری دست یافت و در همان حال قند کمتری نیز وارد بدن می‌شود.

مصرف رطب و خرما در هنگام افطار انرژی لازم را به سرعت در اختیار بدن قرار می‌دهد و مواد از دست رفته در طول روزه را جبران می‌کند. متخصصان تغذیه برای استفاده کامل از فواید خرما توصیه می‌کنند که از خوردن خرماهایی که به آنها مواد دیگری از جمله شکلات به آنها اضافه شده پرهیز شود.

پژوهش‌های جدید فواید قرار دادن خرما در برنامه غذایی روزانه را تایید می‌کنند. اصولا مصرف یک رژیم غذایی مناسب که شامل انواع میوه و سبزی باشد، به عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان شناخته شده است. مصرف خرما، روش شناخته شده‌ای برای درمان سرطان و سایر بیماری‌های عفونی است.
خرما می‌تواند با مهار رادیکال‌های آزاد، از تخریب مولکولی ناشی از این رادیکال‌ها جلوگیری کند. به نظر می‌رسد علت ابتلای بسیار کم ساکنان شبه جزیره عربستان در زمان‌های قبل به بیماری هایی نظیر تصلب شرایین، مرض قند و سرطان که تصور می‌شود ناشی از رادیکال‌های آزاد هستند، مصرف فراوان خرما باشد.

ترکیبات موجود در خرما، قادر به نابودی کامل رادیکال‌های سوپراکسیدانت هستند این عناصر که اصلی‌ترین رادیکال‌های آزاد در بیشتر سیستم‌های زیستی هستند، می‌توانند در بدن به گونه‌های فعالی، نظیر رادیکال هیدروکسیل، پروکسیل و الکوکسیل تبدیل شوند. شیره خرما حتی رادیکال‌های هیدروکسیل را نیز نابود می‌کند.

( زمزار )

همچنین ببینید

پرنده نوازی

(متن زیبا و کوتاه) روزه پرهیز بگیــریم

( متن زیبا )  روزه ی پرهیز بگیــریم ﮐﺎﺵ ﮐﺴﯽ ﺑﺮﺍﯾمان ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﭘﺮﺍﻧﺪﻥ …