مرواریدی تاجدار (Crown Pearlscale)

ماهی طلایی (GoldFish) و انواع آن

(ماهیان زینتی آب شیرین)

ماهی طلایی (GoldFish) و انواع آن

ماهی قرمز ( کاراسیوس آراتیس) که آن را ماهی طلایی نیز می گویند از جمله نخستین ماهی هایی هستند که توسط انسان در منزل نگهداری شدند و هم اکنون نیز از معمول ترین ماهیهای آکواریومی به شمار می آیند.

ماهی های قرمز بعنوان عضو کوچک خانواده ماهی کپور، بومی شرق آسیا هستند که برای نخستین بار اواخر قرن هفدهم به اروپا وارد شدند.

بخشی از شهرت ماهی قرمز به مقاومت این گونه بر می گردد. ماهی قرمز، ماهی آبهای سرد است و قادر است در اکواریوم بدون گرمایش یا در یک استخر ماهی در فضای باز به حیات خود ادامه دهد.

ماهی قرمز حتی قادر است برای مدت کوتاهی در یک استخر پوشیده از یخ نیز زنده بماند.

جفت گیری انتخابی به تولید ماهیهایی در رنگ های مختلف منجر شده است که بعضی از آنها از رنگ طلایی ماهیهای اولیه بسیار فاصله دارند. شکل بدن و ترکیب باله و چشم آنها نیز متفاوت است.

انواع گلد فیش ها

( گلدفيش های تك دم )

 

Commons

گلدفيش معمولي

شناخته شده ترين نوع گلدفيش است كه از شكل اصلي و حشي دور نيست .تا كنون از طريق جفت گيري انتخابي با رنگ نارنجي يا طلايي رنگدانه دار شده است. در ميان آن ها تعدادي از واريته هاي رنگي گلدفيش معمولي همانند سفيد ،طلايي و اشكال خالدار وجود دارند . گلدفيش معمولي بدن و باله هاي مساوي و متناسب شده اي دارد و مي تواند تا 23 سانتي متر رشد كند . اگرچه در صورت نگهداري در اكواريوم يا تنگ خيلي كوچكتر خواهد ماند . گلدفيش معمولي يك چنگال و باله دمي كوتاه دارد . يك ماهي خوب و سالم فلس هاي متاليكي بر تمام بدنش دارد . ماهي هاي قرمز ، زرد ، نارنجي ، نقره اي و حتي رنگارنگ معمولند .

Comets

شهابي

يك گونه نسبتا جديد و شايد آمريكايي است . مشخصه اين نژاد دم بسيار بلند و چنگالي شكل آن است به طوري كه دم اين ماهي ¾ طول بدن اين ماهي را تشكيل مي دهد . اين گونه به رنگ هاي قرمز – زرد و نارنجي يافت مي شود . تكثير كننده هاي ژاپني از اين گونه واريته هاي زيبايي مثل ساراسا (sarasa comet)تكثير كرده اند . اين گونه باند هاي سفيد و قرمزي شبيه كپور كوي داشته و از بالا خيلي باشكوه بنظر مي رسد . اين گونه بيشتر مخصوص باغ بركه ها در فضاي باز تكثير شده است .
واريته تك دم تانچو ( tunchu) شبيه شهابي است ، كه البته بدني نقره اي دارد و نوك باله هاي آن قرمز رنگ مي باشد . همه اين گلدفيش ها پر تحمل بوده و مراقبت و پرورش نسبتا آسانی دارند . به هر حال ، به علت رفتار آنها گلدفيش شهابي براي استخرو باغ بركه مناسب ترين گزينه مي باشد .

 

Comets شهابي

Sarasa comet

ساراسا

گلدفیش ساراسا از دسته ی گلدفیش های تک دم است. ساراسا بومی کشور چین است. اما به علت تکثیر گسترده، اکنون در تمام کشور های جهان یافت می شود. گلدفیش ساراسا ماهی سخت جانی است. این ماهی دارای رنگ قرمز براق با تکه های سفید است.

گلدفیش ساراسا را می توان با غذاهای خشک بسته بندی شده که پروتئین آن ها بیش از ۳۰ درصد نباشد تغذیه نمود.

گلدفیش ساراسا با ماهی کوی و سایر گلدفیش های هم اندازه ی خود سازگاری دارد.

Shubunkin Goldfish (Calico)

شابونكین يا كاليكو

شابونکین که در لغت به معنی ابریشم زربفت سرخ است، نوعی گلدفیش مقاوم و تک‌دم با فلس‌های صدفی رنگ و نقش‌های موسوم به کالیکو است.

در واقع این ماهیان اصالتا ژاپنی را نخستین بار فردی به نام یوشیگورو آکی‌یاما با پیوند دو گونه‌ ماهی دمکین یا کالیکوی چشم‌تلسکوپی و گلدفیش معمولی پرورش داد.

استخوانبندی و ساختمان ظاهری شابونکین بسیار شبیه گلدفیش معمولی است: هردو بدن کشیده‌ و باله‌های متقار و متناسب دارند.

به خاطر رنگ براق و صدفی فلس‌های این ماهی و نقش‌های روی بدن او آنها را در دسته ماهی‌های کالیکو هم قرار می‌دهند. در سرتاسر بدن این ماهی مخلوطی از رنگ‌ها و نقش‌های سیاه، خاکستری، آبی، قهوه‌ای، بنفش، سرخ و سفید و همچنین لکه‌های رنگی تیره دیده می‌شود که گاهی تا روی باله‌ها امتداد می‌یابد. شابونکین‌های آبی رنگ مرغوب‌ترند. بهترین شابونکین‌های آبی از طریق پیوند دو شابونکین آبی حاصل می‌شوند، اگرچه پیوند ماهی‌های برنزی متالیک با صورتی هم گاهی شابونکین آبی تولید می‌کند، و گاهی هم خاکستری زغالی.

شابونکین‌ها در ۲ دسته‌ی شابونکین لندن،  بریستول قرار می‌گیرند که  دسته‌ی دوم باله‌های بلندتر و چنگال مانند دارند.

شابونکین لندن همزمان با شابونکین آمریکایی در دهه ۱۹۲۰ تولید شدند. شابونکین بریستول بعدها با پیوند این دو دسته یعنی شابونکین لندن و آمریکایی به دنیا آمد.

آنها با فلس هاي صدفي خود ، ظاهري شبيه مرواريد دارند كه ممكن است تا 23 سانتي متر رشد كنند .

London Shubunkin
شابونكین لندن

بدن و باله هايي شبيه گلدفيش معمولي دارد . آن بايد قسمت هاي قرمز ، سياه و زرد در طول لكه هاي سياه بر پس زمينه ا ي به رنگ آبي درخشان داشته باشد . معمولا اين رنگ آميزي و لكه دار بودن بر باله هاي اين ماهي خيلي جذاب امتداد مي يابد .

 

Bristol Shubunkin

شابونكین بريستول

ماهي باريك با باله هاي به خوبي رشد يافته ، به ويژه باله ي دمي بزرگ چنگالي شكل با انتهاي مدور است . رنگ آميزي آن با شابونكین لندن يكسان است .

 

انواع گلدفیش ها

( گلدفيشهاي دو دم ساده )

Wakin

واکین

ماهي واكين ( wakin )گلدفيش معمولي ژاپن مي باشد هرچند از چين نشأت گرفته است . واكين شبيه ماهي گلدفیش معمولی است هرچند باله دمي دوبل دارد . همچنين ممكن است اين واريته با فلس هاي صدفي ديده شود . برخي معتقدند گلدفيش دم پروانه اي يا جيكين ( jikin ) به خاطر شكل دمش از واكين پديد آمده است . به هر حال در بررسي از پشت باله دمي آن شكل يك ( X ) دارد .

گلد فیش واکین مشتقات زیادی دارد.طول بدن آن به 18 سانتی متر میرسد.فلس های بزرگ و مجزا از یکدیگر از مشخصات بارز گلد فیش واکین سفید و قرمز است.

Jikin

جیکین

جيكين يكي از انواع گلدفيش دم‌پروانه‌اي و يكي از زيباترين انواع نادر گلدفيش تزئيني است. يكي از قشنگ‌ترين دم‌ها را دارد كه در پشت به چهار باله كوچك تقسيم مي‌شود و و از پشت شكلي شبيه حرف X را مي‌سازد.

اين نوع گلدفيش رشد خوبي دارد، تا 9 اينچ و بيشتر رشد مي‌كند و بنابراين مناسبِ آكواريوم‌هاي بزرگ و جادار يا حوض و درياچه است.

جيكين گلدفيشِ جان‌سختي است و در عين حال چون سختي مي‌شود آن را پرورش داد، كمياب است.

بدن جيكين يا گلدفيش دم‌پروانه‌اي شبيه ماهي معمولي است ولي رنگ‌هاي بدنش از قرمز به سفيد تغيير كرده است.

يادتان باشد پرورش اين ماهي حتي از دو والدِ جيكينِ سالم و اصيل هم تضميني نيست و ممكن است بچه‌هايشان جيكين نشوند. اگر اين ماهي را پيدا كرديد قدرش را خوب بدانيد.

Jikin جیکین

انواع گلدفیش ها

( گلدفيشهاي دو دم با باله پشتي )

Fantail

دم چتری

ماهی دم چتری یک ماهی بسیار مناسب برای مبتدیان است چرا که دم چتری بسیار ماه مقاومی است..ماهی دم چتری را در ابی نزدیک به نقطه انجماد میتوان نگهداری کرد.این ماهی زیاد بزرگ جثه نمیشود و به ندرت به اندازه ۱۶ سانتیمتر میرسد.دم چتری مانند هم نوعان خود علاقه زیادی به خوردن تخمهای خود دارد.

Veiltail

دم چادری

از نظر ظاهری بسیار شبیه رایکین ها است واغلب با ان اشتباه گرفته میشود..اما در واقعیت دارای تفاوتهای محسوسی نسبت به رایکین ها است که از جمله انها میتوان بدن کشیده ولاغرتر دم چادری را نسبت به رایکین نام برد.آنها همانند رایکین نسبت به آب سرد حساس اند.

Pearlscale
فلس مرواریدی

ماهی فلس مرواریدی یا همان پرسکال بدنی تخم مرغی با پولکهای زیبا که به شکل دانه های سفید مروارید دمی زیبا و در گونه های اصیلتر دارای یک تاج زیبا بر روی سر یکی از پر طرفدار ترین گلدفیشها به حساب می آید نسبت به گلدفیشهای دیگر حساسترند ولی در صورت بلوغ در سن ۲ سالگی به اوج زیبایی خود می رسند

به دلیل شکل خاص بدن و چاقی زیاد نسبت به انواع دیگه گلدفیش به اون Pearlscale (گلابی شکل) می گویند. که در ایران به خاطر شکل خاص پولکهای بدنش به گلدفیش پولک مرواریدی یا به اختصار گلدفیش مرواریدی معروف شده است. در کشورهای دیگه به خاطر شکل بدنش گاهی به آن Golf Ball Goldfish یا گلدفیش توپ گلفی هم می گویند.

مشخصات ظاهری و رفتاری:

بدن چاق و گرد با پولکهای برجسته. در یک گلدفیش مرواریدی اصیل پولکها کاملا برجسته و بسیار شبیه به قطعات مروارید هست.

از نظر شکل دم به دو گروه دم کوتاه و دم چادری تقسیم بندی می شود. به دلیل چاقی زیاد، انواع دم کوتاه بصورت تلوتلو خوران حرکت می کنند و به همین دلیل از نگهداری انها در کنار ماهی های سریع باید خودداری کنید.

از نظر رنگ آمیزی نسبت به رایکین ها تنوع کمتری دارند و اغلب در رنگهای قرمز، سفید، سفید-قرمز و کالیکو در بازار دیده می شوند

حداکثر رشد جثه این ماهی نسبت به رایکین کمتر است و سرعت رشد کمتری هم دارد

به دلیل تغییر شکل بدن رایکین، کیسه شنای این ماهی هم تغییر شکل پیدا کرده و به همین دلیل بسیار مستعد به ابتلا به بیماری Swim Bladder است. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید تمهیدات لازم در نگهداری و تغذیه این ماهی را حتما در نظر بگیرید.

به دلیل برجسته بودن پولکها تشخیص بیماریهایی که باعث تورم شکم می شود سخت بوده و اغلب وقتی که علائم بیماری دیده می شود کار از کار گذشته بنابراین نیاز به مشاهده بیشتر و معاینات منظم تری دارد

نسبت به بقیه گلدفیشها تحمل کمتری در مقابل دماهای پایین دارد و بهتراست آنها را در دماهای بالاتر از دمای معمول گلدفیشها نگهداری کنید

در مقابل نوسان دما و نوسانات ph آب در مقایسه با سایر گلدفیش ها حساسترند

یک زیر گروه خاص از گلدفیش مرواریدی وجود دارد که به آن مرواریدی تاجدار (Crown Pearlscale) میگویند. مرواریدی تاجدار اغلب از نوع معمولی کمیاب تر است و قیمت بالاتری دارد.

Ryukin
رایكين

منشا این ماهی زاپن است که در ظاهر شبیه دم چتری است.این ماهی کمی پرخاشگری نسبت به گونه های ضعیفتر از خود دارد.بنابراین باید انها را با ماهی های قویتر ویا تک گونه گلد فیش نگهداری کرد.رایکین معمولا خیلی در اب سرد نمیتواند دوام بیاورد..همچنین نسبت به ماهی قرمز حساس است.مشخصه ای  که رایکین را متمایز میسازد باله پشتی آنها است.

رایكين ماهي كوچك و به طور عرضي كشيده شده اي با قوزي در قسمت شانه است . فلس هاي آن متاليك بوده و باله هاي نسبتا بلندي دارد . باله دمي چنگالي و تقسيم شده است و باله مخرجي جفت مي باشد . اين واريته تقريبا پرطاقت بوده و در ژاپن خيلي متداول است .

Ryukin رایكين

Tosakin

توساكين

احتمالا توساكين ماهي توسعه يافته اي از رایكين باشد . اين نژاد به دليل باله دمي بلند و به جلو پيچ خورده اش به دم طاووسي شهرت دارد . توساكين بنظر ظريف تر است و براي تكثير گونه اي كاملا مشكل محسوب مي شود . جهت تكثير به دليل مشكل اين ماهي در شنا كردن بايد از روش hand stripping يا همان تلقيح با دست بايد استفاده نمود .

Tosakin توساكين

Demekin

دمكين

نژادي شبيه ريوكين است اما چشم هاي تلسكوپي بزرگ و از حدقه بيرون زده اي دارد . اين ماهي در رنگ هاي سياه و قرمز با فلس هاي متاليك و يا صدفي ديده مي شود .

Moor

مور (سیاه زنگی)

مور يا سياه زنگي ( blackmoor ) واريته دم دستمالي سياه و فلس متاليك است .ممكن است ظاهر دستمالي مانندش را بمرور از دست بدهد . اين نوع گلدفيش را از قرار گرفتن در دماهاي پايين به مدت طولاني محافظت كنيد گلد فیش مور سیاه گونه از گلدفیش های تلسکوپی است با این وجود چشم هایشان به اندازه تلسکوپی ها برآمدگی ندارد .

با داشتن بدن نسبتا بلند مانند دیگر گلدفیش های عادی گلدفیش مور سیاه یکی از گلد فیش های گرد و تخم مرغی شکل است .بدن تخم مرغی شکل این گلد فیش زیبا دارای دو چشم بزرگ حبابی شکل است که از هر سوی سر آن بیرون زده است.فلس های متالیک به آنها رنگ مشکی مخملی داده است.توانایی آنها در تحمل از آبهای بسیار سرد موجب شده که آنها ماهی های ایده الی برای نگهداری باشند آنها گلد فیش های بسیار معروفی هستند و در تانکی های همه علاقمندان در سراسر جهان به چشم میخورند .

مور های سیاه ،گونه ای سیاه از گلد فیش های تلسکوپی هستند اگرچه برجستگی چشم آنها کمتر است.این چشم ها موجب شده که القاب توضیحی زیادی به آنها داده شود.مانند چشم اژدهایی و گلد فیش سیاه، Peony  .جوانتر ها به رنگ برنزی تیره هستند و چشمشان برآمدگی ندارد اما بابالغ شدنشان آنها تیره تر میشوند و چشمشان برجسته تر میشود.بیشتر مور های سیاه به همان رنگ اصلی خود باقی می مانند اما برخی از انها نیز با افزایش سن تغییر رنگ میدهند ازخاکستری تا سیاه .و یا حتی انها میتوانند در صورت نگهداری در ابهای گرم به نارنجی متالیک تبدیل شوند.گرچه انها زمانی با باله های پرچمی زیبا بودند اما نمونه های دم گستره دم ربانی ودم پروانه ای انها نیز امروز موجود است

مورهای سیاه در کنار دو گونه دیگر تخم مرغی شکل گلد فیش باله بادبازنی و ryukin گونه هایی هستند که به مبتدی ها توصیه میشود.اما برخلاف باله بادبزنی و ryukin مورهای سیاهنباید در تانک های گروهی و با هم تانکی های رقابتی نگهداری شوند.این 3 گونه گلد فیش درکنار گلد فیش معمولی و گلد فیش comet (ستاره دنباله دار) تمام ماهی های مناسبی برای تاره کار ها هستند. زیرا انها مقاوم هستند و میتواننند ابهای بسیار سردی که اندکی از دمای انجماد بالاتر است را تحمل کنند .البته در شرایطی که دما به طور روزانه فقط چند درجه کم شود.

برای بیشتر این گلدفیش ها تحمل و طاقت انها برای زندگی در دمای پایین ،انها را ماهی های مناسبی برای زندگی در ابگیر ها و محیط های خارج از خانه کرده است.مور سیاه شاید تنها استثنای این گروه است البته نه به خاطر تحمل کم انها در مقابل سرما بلکه تنها به دلیل چشم های تلسکوپیشان.این چشم ها موجب میشود وسعت دید انها کم شود و قدرت رقابت برای بدست اوردن  غذا را نداشته باشند و انها در معرض مصدوم شدن و عفونت قرار دارند.هیچ کدام از این گلدفیش های مقاوم هم تانکی مناسبی برای مورهای سیاه نیستند زیرا انها تمام در هنگام غذا خوردن رقابت میکنند .بهترین هم تانکی میتواند گونه هایی که به نوعی دارای معلولیت هستند مانند گلدفیش تلسکوپی celestial (اسمانی ) و چشم حبابی باشند

گلدفیش مور سیاه گونه ای از گلدفیش های تلسکوپی است که در اویل قرن 17 میلادی در چین به وجود امدند.به انها چشم اژدهایی و یا ماهی اژدهایی میگفتند.در سالهای بعدی 1700 انها در ژاپن پرورش داده شدند جایی که به Demekin معروف بودند.انها یکی از 125 گونه گلدفیشی بودند که در اسارت تکثیر شدند

این گونه در لیست قرمز IUCN قرار ندارد و هیچ جمعیتی از این گونه تکثیر شده در اسارت در طبیعت یافت نمیشود

مورهای سیاه عموما تا 4 اینچ (10 سانت)رشد میکنند.اگرچه برخی اکواریوم دارها گزارش کرده اند که گلدفیش شان تا 25 سانت هم رشد کرده است

میانگین عمر گلدفیش ها 10 تا 15 سال است اگرچه عمرهای 20 سال . بیشتر نیز در صورت نگهداری مناسب از انها در اکواریوم و یا استخر ها غیر طبیعی نیست .

Telescope

تلسکوپی

Oranda
اوراندا

اورانداها که نژاد های دیگر را شامل میشوند. نژاد ردکپ هم از مشتقات این نژاد است.

Oranda اوراندا

Redcap Oranda

اوراندای رد کپ

رد کپ به معنی کلاه سرخ است.نامگذاری این نژاد هم به دلیل برامدگی سرخ رنگ روی سر آن است.سایز نهایی این گلد فیش به 20 سانتی متر هم میرسد.

Yellowcap Oranda

اوراندای کلاه زرد

Black Oranda

اوراندای سیاه

Pompon

گل كوبكي يا منگوله اي

از نظر شكل بدن و باله ها شبيه واريته كله شيري است اما عليرغم گلاهكش ، بين سوراخ هاي بيني در هر طرف سر ، دسته برآمدگي گوشتالوي شل و جدا از هم دارد . امتداد اين برآمدگي ها كه توسعه هايي از هر حفره دماغي اند به طور قابل ملاحظه اي تغيير مي كند . در برخي ماهي ها اين برآمدگي تا پايين دهان آويزان مي شوند . گلدفيش گل كوبكي فلس هاي متاليك يا صدفي داشته و مي تواند با باله پشتي و يا بدون آن نيز ديده شود .

انواع گلدفیش ها

( گلدفيشهاي دو دم بدون باله پشتي )

 

Egg Fish

تخم مرغی

Egg Fish تخم مرغی

Bubble Eye Goldfish

چشم حبابی

نژاد چشم حبابی دارای در زیر چشمان خود دو کیسه ی بسیاز ضریف و منعطف داراست.این نوع در انواع رنگ های دیگر هم مشاهده شده است.

Ranchu

رنچو

نژاد رنچو بدن گرد و منحنی و فاقد بال های پشتی (زیاد)است. این نوع هم دارای تنوع رنگی بسیار زیادی است.

Celestial Eye Goldfish

ستاره نگر یا چشم آسمانی

نژاد Celestial Eye Goldfish دارای چشمانی رو به بالا است.نام گذاری این ماهی به خاطر فرم چشمان آن است.سایز نهایی این ماهی تا 13 سانتی متر هم میرسد.

با چشم هایی که همواره به سمت اسمان هستند گلد فیش ها اسمانی(celestial) در میان چینی ها به ستاره نگر معروف هستند

چشم های ترسناک گلد فیش های اسمانی انها را به همراه گلد فیش تلسکوپ و گلد فیش چشم حبابی یکی از غیر عادی ترین گونه گلدفیش ها کرده است .چینی های که به ان ستاره نگر و یا منجم میگویند بر این باورند که انها در سالهای اخر قرن 19 در حدود سالهای 1870 تکامل یافتند . در این سالها چشم های انها حداقل تا حدودی غیر عادی بود . سپس 10 سال بعد در سال 1900 ژاپنی ها تکامل ان را کامل کردند و با تکثیر گزینشی نتیجه گلد فیشی بود که برای همیشه چشم هایش به سمت بالا قفل شده بود.در میان ژاپنی ها این گلد فیش به Deme-Ranchu معروف است

مانند گلد فیش های کله شیری گلد فیش های اسمانی نیزفاقد باله پشتی هستند.انها در شکل و اندازه بسیار شبیه به گلد فیش های کله شیری هستند اما سر انها مانند کله شیری ها رشد نمیکند.قسمت پشت بدن انها خمیده است و باله دمی و باله مقعدی انها دوتایی است.باله های دمی انها اندکی کوچکتر از دیگر گلدفیش های زینتی است.گلد فیش های چشم اسمانی در رنگهای نارنجی و سیاه وجود دارند.

گلد فیش های چشم اسمانی جز ماهیان حساس و ظریف به حساب می ایند و به هیچ عنوان برای مبتدی ها مناسب نیستند.شنای انها با زحمت است زیرا بدن گرد و نداشتن تعادل به دلیل نبود باله پشتی محدودیتی که برای کله شیری ها و چشم حبابی ها نیز وجو دارد مانع از شنای انها میشود.بسیار از گلد فیش های طویل مانند گونه های عادی گلد فیش گلد فیش ستاره دنباله دار و … هم تانکی های مناسبی برای انها نیستند زیرا توانایی انها در شنای سرعتی و قدرت رقابتی انها در غذا مانع از تغذیه انها میشود.هم تانکی های مناسب برای انها گلد فیش های دارای نوعی معلولیت اما با مقاومت کمتر مانند چشم حبابی تلسکوپی و کله شیری هستند.اکر انها را با گونه های کم تحرک تر گلدفیش ها نگهداری کنید انها میتوانند به راحتی غذا بیابند.

هیچ جمعیتی از این گونه تکثیر شده در اسارت در طبیعت یافت نمیشود

گلد فیش های اسمانی به طور کل تا 5 اینج(13 سانت)رشید میکنند اما برخی از علاقمندان به انها تا 15 رشد انها را گزارش کرده اند

میانگین عمر گلدفیش ها 10 تا 15 سال است اگرچه عمرهای 20 سال . بیشتر نیز در صورت نگهداری مناسب از انها در اکواریوم و یا استخر ها غیر طبیعی نیست

Celestial Eye Goldfish ستاره نگر یا چشم آسمانی

Lionhead

کله شیری

نژاد کله شیری _LIONHEAD_یکی دیگر از نژاد های گلد فیش است.گلدفیش کله شیری اصالتاً بومی چین است و بعدها در قرن هفدهم و هجدهم میلادی وارد ژاپن می‌شود. کله‌شیری پهن و کوتوله است و در ظاهر شبیه گلدفیش‌های رانچو است و باله‌ی تیره پشت ندارد. جذابیت این گونه به خاطر لپ‌های برآمده و صورت گرد و تپلی است که به این ماهی حالت  بامزه‌ای می‌دهد.

در گونه‌ی رانچوی کله شیری، تاج روی سر ماهی یا باشلق ماهی رشد کرده و بسیاری از اندامهای صورت من‌جمله اطراف چشم‌ها را می‌پوشاند. البته رانچوی کله شیری یا Lionchu‌ یک فرق دیگر هم با رانچو دارد و آن پشت برآمده‌اش در مقایسه با پشت صاف ماهی رانچو است.

کله شیری شناگر بسیار کندی است بنابراین بهتر است با گلدفیش‌هایی نگهداری شود که آن‌ها هم آهسته شنا می‌کنند.

کله شیری می‌تواند تا پنج شش اینچ (معادل ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر) بزرگ شود که بستگی به شرایط زیست اش دارد و عمری حدود پنج تا ده سال دارد.

کله شیری در دمای بالای ۶۰ درجه فارنهایت (۱۸ درجه سانتی‌گراد) راحت تر است.

ویژگی‌های یک کله شیری استاندارد بالغ:

– قطر بدن ماهی باید نصف طول آن باشد

– باشلق باید کاملا رشد کرده باشد

– باله تیره‌ی پشت نداشته باشد

– باله دم از وسط دو شعبه و چنگالی شکل باشد

– کل باله‌ها مدور باشند

– اندازه ماهی از ۵/۵ سانتی متر کمتر نباشد

– ماهی باید از درخشندگی کافی برخوردار و سرحال و متعادل باشد.

کله شیری در رنگ‌های متالیک ساده و طرح‌دار و کالیکو موجود است.

Goldfish Genealogical Tree

شجره نامه گلدفیش(ماهی قرمز)

Goldfish Genealogical Tree شجره نامه گلدفیش(ماهی قرمز)

(( زمزار ))