دلقک ماهی ها (شقایق ماهیان)

(معرفی ماهیان زینتی آب شور)

دلقک ماهی ها (شقایق ماهیان)

Clown fish

دلقک ماهیان گروهی از ماهیان خارق العاده هستند که در اسارت تا 8 سانت رشد می کنند و دور بدن بیشتر آنها نوار های حلقوی رنگارنگی می باشد.

شاید به جرات بتوان گفت که این رده از ماهیان مشهور ترین ماهیان آب شور می باشند.

این ماهی ها بسیار مقاوم بوده و معمولابه راحتی با محیط آکواریوم سازگار می شوند.در صورت تمایل به نگهداری از بیش از یک نمونه از ماهیان این خانواده بایستی همه آنها را به طور همزمان به مخزن معرفی نمایید و یا اینکه ماهیان بعدری را بزرگتر از ماهیان ابتدایی خریداری نمایید.

دلقک ماهی آب شور

قرار دادن شقایق دریایی در مخزن موجب می شود تا دلقک ها حالت تهاجمی پیدا کنند به همین دلیل بایستی در صورت تمایل به نگهداری از چند ماهی به طور همزمان به تعداد دلقک ماهیان و حتی بیشتر شقایق دریایی در مخزن خود نگهداری کنید.

برخی از این دلقک ها فقط از گونه های خاصی از شقایق را برای همزیستی استفاده می کنند و برخی از شقایق ها نیز با هیچ  گونه ای از دلقک ماهی ها همزیستی نخواهند داشت.

شقایق ها گروهی از بی مهرگان هستند که از شکار کردن موجودات کوچک داخل آب و یا موحودات بسیار ریز میکروسکوپی تغذیه می کنند.

دلقک ماهی آب شور

فقط دلقک ماهیان و ماهیان گروه دامسل میتوانند از این شقایق ها به عنوان محافظ خود در مقابل ماهی های شکارچی استفاده نمایند.

دلقک ماهی ها در محیط های طبیعی به صورت همیشگی در داخل و یا در کنار شقایق ها دیده می شوند و به محض احساس خطر به سرعت به داخل شقایق ها هجوم می برند.

در حقیقت بین دلقک ماهیان و شقایق ها نوعی همزیستی مسالمت آمیز وجود دارد به نحوی که شقایق ها از این ماهیان در برابر شکارچیان محافظ می نمایند و دلقک ها هم بخشی از غذای خود را در اختیار شقایق ها قرار می دهند.

دلقک ماهی آب شور

این همزیستی در مخزن های خانگی هم اتفاق می افتد و می توان یکی از زیباترین و چشم گیر ترین مناظر طبیعت را در خانه و یا محل کار خود تجربه کنید.یکی از دلائل محبوبیت دلقک ماهی ها علاوه بر نحوه شنا کردن،همین موضوع می باشد.

هرچند این دو موجود با هم همزییست هستند اما می توانند بدوننن یکدیگر هم به راحتی زندگی کنند.

برخی از گونه های دلقک ماهیان همچون دلقک ماهی سبا(seba)و دلقک ماهی کلارکی(Clarkii) بومی جزایر مرجانی خلیج فارس بوده و به وفور در آکواریومی های سراسر کشور یافت می شوند ولی برخی دیگر همچون دلقک ماهی سینامون(sinnamon)که بیشتر بومی دریای مرجانی کورال می باشند در ایران کمیاب هستند.

دلقک ماهی آب شور

انواعی از دلقک ماهی ها

دلقک ماهی آب شور

( زمزار )

همچنین ببینید

بزماهی ها

بز ماهی ها (Mullidae)

بز ماهی ها (Mullidae)+عکس مهمترین اختصاص بز ماهی ها، یک جفت زائده ی حسی سبیلک …