فنچ گلدین بانو

فنچ گلدین بانو (سهره رنگارنگ استرالیایی)

(پرندگان زینتی)

فنچ گلدین بانو (سهره رنگارنگ استرالیایی)

 Gouldian Finch-Chloebia gouldiae

فنچ گلدین بانو یا فنچ طلایی بی شک یکی از زیباترین پرنده های جهان به شمار می رود و بومی استرالیاست.

فنچ رنگین کمان ، بانوی فنچ ها از نام های رایج این پرنده است. طول پرنده به 130 تا 140 میلیمتر می رسد. شاخص ترین رنگ های این نوع فنچ مربوط به سر آن است که به سه رنگ سیاه , قرمز و زرد هستند. گران ترین رنگ ان رنگ زرد و ارزان ترین و فراوان ترین رنگ آن رنگ قرمز است.

فنچ گلدین بانو

معرفی 4 روش تعیین جنسیت در فنچ گلدین بانو (سهره رنگارنگ استرالیایی):

1- نوار سبز رنگی سر که در نر ها ضخیم و در ماده باریک است .

2- رنگ روی چینه دان در نر ها شفاف و درخشان با رنگی واضح است ولی در ماده ها رنگ کدر و مات است .

3- رنگ زیر شکم در نر ها زرد پر رنگ و در ماده ها کم رنگ و به نظر می رسد انتهای پر ها به سفیدی می زند .

4- در فصل جفت گیری نوک منقار پرنده ماده به رنگ سفید مرواریدی یا یاه در می آید.

فنچ گلدین بانو

تغذیه این فنچ شامل اکثر دانه ها می باشد ولی علاقه خاصی به خوردن دانه های ارزن معمولی از خود به خرج می دهد. سفیده تخم مرغ و کرم و علف های تازه هم از دسته غذای مورد علاقه فنچ گلدین است. در جیره غذایی این فنچ حتما پوسته تخم مرغ و صدف باید باشد و هرگز انها را از مخازن کلسیم محروم نکنید. گلدین فنچ همچنی نیاز زیادی به ید دارد که می توان آن را از طریق گذاشتن نمک ید دار در داخل قفس تامین کنید. همین طور با گذاشتن موز پتاسیم بدن این پرنده را تامین کنید که وجود این دو عنصر در جیره غذایی گلدین فنچ برای سلامتی آن ضروری است.

فنچ گلدین بانو

گلدین فنچ در عین حالی که دما کم زمستان و گرمای تابستان را به راحتی تحمل می کند ولی دوره جوجه داری اش در استرالیا از مهر تا بهمن ادامه دارد که در این زمان هوا گرم است که می توان در ایران از اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان در نظر گرفت. اندازه قفس برای این نوع فنچ باید از نوع فنچ زبرا بزرگتر باشد تا بتواند به راحتی داخل آن پرواز کند.

فنچ گلدین بانو

لانه تخم گذاری هم باید 20 در 20 به ارتفاع 20 سانتی متر باشد و سوراخ آن نزدیک چسبیده به سقف باشد. همیشه پرنده نر خرده های چوب و باریکه های علف را به داخل لانه می برد و این ماده است که به سلیقه خود و هر طور که دوست دارد چیز هایی که پرنده نر آورده را می چیند و برای تخم گذاری مرتب می کند. گلدین فنچ بین 4 تا 8 تخم می گذارد که بعد از اولین یا دومین تخم به صورتی نوبتی هر دو پرنده روی آن می خوابند. البته پرنده ماده شب ها بر روی تخم و پرنده نر خارج از لانه به سر می برد. بعد 13 تا  14 روز اولین جوجه به دنیا خواهد امد, سفید, لاغر و بدون پر. بعد از 10 تا 14 روز بعد از به دنیا امدن جوجه ها ماده هم کنار نر بیرون از لانه خواهد خوابید. بعد از 20 تا 25 روز سر کله بچه بیرون از لانه پیدا میشه ولی شب ها حتما به داخل لانه بر می گردند. جوجه خاکی رنگ و ظاهری شبیه به گنجشک دارند. پدر بعد از بیرون آمدن جوجه ها همچنان تا 2 هفته دیگر به آنها غذا می دهند. در حین این دو هفته اماده تخم گذاری مجدد می شود و ضایعاتی از دوره قبل مانده باشد را از لانه بیرون می ریزد من جمله تخم های به جوجه تبدیل نشده دوره قبل.

بعد از 4 تا 6 ماه جوجه ها از رنگ خاکی به رنگ بلوغ خود تغییر رنگ می دهند ولی بلوغ  آنها بعد از 9 ماه اتفاق خواهد افتاد. در بین جوجه ها مرگ میر واقعا پایین است ولی نیاز زیادی به پروتئین دارند که در طبیعت این نیاز را از طریق خوردن حشرات بر طرف می کنند ولی در قفس باید با سفیده تخم مرغ آب پز شده تامین شود.

فنچ گلدین بانو

در خیلی از مراکز پرورش گلدین فنچ دنیا هر جفت را داخل یک قفس قرار می دهند ولی در برخی نیز بین 4 تا 6 جفت از آنها را داخل یک قفس بزرگ یا یک اتاقک قرار داده تا تکثیر شوند. این گروه هم با هم هیچ مشکلی ندارند فقط وقتی که فنچ غریبه به لانه انها نزدیک میشود مقدار دعوا با هم می کنند که اصلا به هم صدمه ای نخواهند زد .

گلدین فنچ زمانی آماده باروری و جوجه داری است که سر نوک کرم رنگ آنها قرمز شود که البته در ماده ها این رنگ بیشتر هم هست. در این زمان شما رفتار جفت یابی و تخم گذاری را می توانید ببینید. تا زمانی که سر نوک انها به رنگ قرمز در نیاید انتظار برای جفت شدن و جوجه دار شدن یک انتظار اشتباه است.

فنچ گلدین بانو

غیر از سه نوع معروفی سر سیاه و سر قرمز و سر زرد چند گروه دیگر هم وجود دارد :

گلدین فنچ سر آبی – فنچ پشت آبی – فنچ پشت زرد سینه سفید – فنچ گلدین کمر زرد سینه سفید – فنچ گلدین سینه سفید

 

تصاویری از فنچ گلدین بانو (سهره رنگارنگ استرالیایی)

( زمزار )