توصیه غذایی

توصیه‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از ابتلا به فشار خون و دیابت

(خواص خوراکیها)

توصیه‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از ابتلا به فشار خون و دیابت

می‌توان با کاهش مصرف نمک و داشتن یک برنامه غذایی مناسب، ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و فشار خون را پیشگیری کرد.

برای اینکه افراد به بیماری فشار خون مبتلا نشوند یکی از عوامل بسیار مهم تغذیه مناسب است چون فشار خون قابل پیشگیری و درمان است؛ این در حالی است که پرفشاری خون باعث افزایش سکته‌های قلبی و نارسایی قلبی می‌شود.

بنابراین اینکه مردم بدانند در تهیه و مصرف غذاهای مختلف چه توصیه‌هایی را رعایت کنند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مؤثر است. چون کاهش مصرف نمک  داشتن یک رژیم غذایی مناسب، 2 فاکتور مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری فشار خون و قلبی است.

غذاهایی که چربی کمی دارند باید در اولویت قرار گیرد؛ غذاهای سرخ شده، گوشت‌های پرچرب، کیک، کلوچه و شیرینی‌های خامه‌ای که چربی بالایی دارند مصرف نشوند.

در مقابل غذاهایی که فیبر بیشتری دارند مثل سبزیجات، غلات، حبوبات و میوه در برنامه غذایی اضافه شود. به عنوان مثال میوه‌ها و سبزی‌های تازه و متنوع مثل گوجه فرنگی، اسفناج، کلم و میوه‌هایی مثل سیب، پرتقال در برنامه گنجانده شود و به جای مصرف کنسرو که نمک بالایی دارد از سبزی‌ها و ادویه‌های معطری استفاده شود که جایگزین آن باشد مثل استفاده از آب نارنج و آب لیمو.

به جای خوردن نوشیدنی‌ها گازدار صنعتی از آب‌میوه‌های طبیعی و خانگی استفاده شود و برای پرهیز از چاقی که یکی از فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی است بهتر است از برگ میوه و میوه‌های خشک شده به عنوان میان وعده استفاده کرد. از شیر، پنیر و ماست کم‌چرب بیشتر استفاده شود و نان‌های سبوس‌دار و ماکارانی بیشتر انتخاب شود.

برای خرید و مصرف گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها نیز بهتر است گوشت‌های کم‌چرب‌تر انتخاب شوند و در انتخاب آجیل و مغز نیز بهتر است بونداده و بی‌نمک باشد.

مصرف حداکثر 3 زرده تخم‌مرغ در هفته مناسب است اما افرادی که در معرض فشار خون، بیماری‌های قلبی و دیابت قرار ندارند می‌توانند یک تخم‌مرغ در روز مصرف کنند.

عدس، لوبیا و بقیه حبوبات به عنوان پروتئین گیاهی و حاوی فیبر بیشتر استفاده شود.

(محمد رحمانی‌نسب، متخصص تغذیه)

(زمزار)

همچنین ببینید

برگ انبه

فواید دارویی برگ های انبه

(خواص خوراکیها) فواید دارویی برگ های انبه در مقابله با دیابت و آسم برگ های …