بلوبری

بلوبری و مبارزه با آلزایمر

(خواص خوراکیها)

 بلوبری از خانواده توت ها و میوه ای است که به آسانی می توان آن را به غلات، سالاد و سس ها اضافه کرد و یا به تنهایی به صورت یک درمان شیرین مصرف کرد.این میوه همچنین شامل انواع زیادی مواد مغذی است که از ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی جلوگیری می کند و اکنون محققان از تاثیر آن در مبارزه با بیماری آلزایمر خبر داده اند.

روبرت کریکوریان محقق ارشد این پژوهش که یافته های دو مطالعه مرکز بهداشت دانشگاه سینسیناتی در اوهایو را در 251 نشست ملی انجمن شیمی آمریکا ارائه خواهد داد، می گوید: این یافته های جدید، نتایج مطالعات قبلی روی حیوانات و مطالعات اولیه روی انسان ها را تایید و از این مفهوم که بلوبری می تواند در تقویت حافظه و عملکرد شناختی برخی افراد سالمند نقش داشته باشند، حمایت می کند.

رنگ آبی پررنگ بلوبری به دلیل ترکیباتی به نام آنتوسیانین ها است که در سایر میوه ها و سبزیجات با رنگ های مشابه مانند کلم قرمز و بادمجان نیز پیدا می شود.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که آنتوسیانین ها با پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بیماری های عصبی و برخی اشکال سرطان ارتباط دارند.

پژوهشگران می گویند که این اثرات سودمند ناشی از آنتوسیانین ها و همچنین سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها در انواع توت ها وجود دارد.

آلزایمر یک اختلال عصبی است که در آن مرگ سلول های مغزی موجب کاهش حافظه و کاهش شناخت می شود.

آزمایشات بالینی ابتدایی که توسط این گروه از محققان انجام شد، نشان داد که بلوبری ها می تواند در شروع علائم آلزایمر نقش داشته باشند و دو مطالعه پیگیری به این منظور انجام شد.

در مطالعه اول 47 بزرگسال 68 ساله و مسن تر با آسیب شناختی کم مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان آنها را به دو گروه تقسیم کردند و برای 16 هفته یک روز در میان به یک گروه، یک سهم پودر بلوبری خشک شده دادند که برابر یک وعده بلوبری تازه بود و به گروه دیگر پودر دارونما (پلاسبو) دادند.

محققان متوجه بهبود در عملکرد شناختی و عملکرد مغز گروهی شدند که پودر بلوبری مصرف می کردند، عملکرد آنها با افرادی که پودر دارونما دریافت کرده بودند، قابل مقایسه بود.

از سوی دیگر، تصاویر ام.آر.آی کاربردی از مغز گروهی که پودر بلوبری مصرف کرده بودند، نشان داد که فعالیت مغز این افراد افزایش یافته بود.

در مطالعه دوم که قطعیت کمتری داشت، محققان 94 فرد 62 تا 80 ساله را که خود گزارش داده بودند دچار کاهش حافظه شده اند، به چهار گروه درمانی تقسیم کردند و به یک گروه پودر بلوبری، به گروه دیگر روغن ماهی (حاوی اسیدهای چرب امگا 3 که تصور می شود از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند)، به گروه سوم ترکیبی از روغن ماهی و پودر بلوبری و به گروه چهارم دارونما دادند.

محققان متوجه شدند عملکرد شناختی افرادی که پودر بلوبری و یا روغن ماهی به صورت جداگانه مصرف می کردند، تا حدی بهتر شد اما بهبود اندکی در حافظه آنها مشاهده شد.

از سوی دیگر، نتایج ام.آر.آی کاربردی افرادی که پودر بلوبری مصرف می کردند، نسبت به نتایج افرادی که در مطالعه اول مورد بررسی قرار گرفته بودند، کمتر قابل توجه بود که می تواند به دلیل این حقیقت باشد که شدت اختلال شناختی افراد شرکت کننده در مطالعه دوم در ابتدای این مطالعه کمتر بود.

با این حال، محققان معتقدند که گر چه بلوبری می توانند برای مبتلایان به مشکلات خفیف شناختی فواید قابل اندازه گیری نداشته باشند، اما در درمان بیماران مبتلا به اختلال شناختی مفید است.

( تبیان )