آب میوه ها

و اگر کسی آب دوست نداشته باشد

( خواص خوراکیها )

و اگر کسی آب دوست نداشته باشد …

بارها شنیده اید که توصیه می شود باید روزانه یک و نیم تا دو لیتر آب مصرف شود. اما خیلی از افراد نمی توانند این میزان آب را به صورت خالص به طور روزانه مصرف کنند. در این صورت چه باید کرد؟ آیا می توان جایگزین های مناسبی برای آب خالی پیدا کرد؟

چرا نوشیدن آب از اهمیت بالایی برخوردار است؟

تأکید بر نوشیدن آب و اهمیت آن برای سلامتی بیخود و بی جهت نیست. نتایج بررسی های متعدد ثابت کرده است که روزانه 8 لیوان آب برای سم زدایی از بدن، پیشگیری از تجمع مایعات در بدن و همچنین تأمین آب سلول ها و ارگان ها لازم و ضروری است. اکثر مردم تصور می کنند که نوشیدن قهوه یا نوشابه می تواند چنین تأثیری داشته باشد چون در هر حال این ها هم جزو مایعات هستند. اما اصلاً این طور نیست. آب یک مایع بسیار مهم و حیاتی برای بدن است که از بی آبی پیشگیری کرده و حتی به کاهش وزن نیز کمک می کند. اغلب موارد ما احساس گرسنگی می کنیم در حالی که فقط تشنه مان است. اگر شما به میزان کافی آب بنوشید بی دلیل احساس گرسنگی نخواهید کرد و بدنتان شاداب تر خواهد بود. همیشه توصیه می شود قبل از احساس تشنگی آب میل کنید. چون زمانی که تشنگی به سراغتان می آید به این معنی است که پیش از آن آب بدنتان کاهش پیدا کرده است.
اگر رژیم گرفته اید و ورزش می کنید تا لاغر شوید بهتر است در کنار آن آب بیشتری نیز بنوشید تا کمکی برای چربی سوزی بیشتر شود و سموم بدن از طریق ادرار دفع شود. این کار برای رفع تجمع آب و ورم پاها و مچ پا نیز مؤثر خواهد بود. زمانی که ورزش می کنید میزان آب دریافتی تان باید بیشتر شود. بنابراین برای هر ساعت ورزش سنگین باید یک لیتر بیشتر آب بنوشید.

و اگر کسی آب دوست ندارد…

اگر شما به میزان کافی آب بنوشید بی دلیل احساس گرسنگی نخواهید کرد و بدنتان شاداب تر خواهد بود. همیشه توصیه می شود قبل از احساس تشنگی آب میل کنید

هستند کسانی که از فواید و ضرورت آب برای بدن آگاه هستند اما با این حال میلی به نوشیدن آب خالی ندارند.

در اینجا به چندین روش ساده اشاره می کنیم که می توانید میزان مصرف آب را به روزی 8 لیوان برساند:
* همیشه یک بطری آب در منزل یا بیرون دم دستتان باشد.
* به محض اینکه از خواب بیدار می شوید یک لیوان آب بنوشید.
* سعی کنید قبل از شروع غذا یک لیوان آب بنوشید و یک لیوان نیز یک ساعت بعد از غذا.
* زمانی که آب می نوشید یک لیوان کامل پرکنید و سر بکشید.
* شب ها یک بطری آب کنار رختخوابتان داشته باشید.
* اگر ورزش می کنید حتماً یک بطری آب دم دستتان باشد.
* در هوای گرم بخصوص زمانی که بیرون از منزل هستید آب بیشتری میل کنید.
* تصور نکنید که در فصل زمستان نیازی به نوشیدن آب نیست. بنابراین میزان آب مصرفی را کاهش ندهید.
* یک برش لیموترش یا پرتقال یا چند برگ نعنا داخل لیوان آب بیندازید تا طعم بهتری پیدا کند.

شربتی

جایگزین های آب خالی

اگر شما هم جزو آن دسته هستید که میلی به خوردن آب خالی ندارند ناامید نباشید. روش های خوبی برای جایگزینی وجود دارد:

دمنوش ها
توصیه می کنیم که برای خودتان دمنوش تهیه کرده و در طول روز میل کنید. می توانید چای سبز، دمنوش بابونه یا دمنوش میوه های قرمز را امتحان کنید. اگر هوا سرد باشد مصرف این نوشیدنی های گرم بسیار می چسبند. می توانید دمنوش هایتان را با شکر یا بهتر از آن عسل شیرین کنید. البته استویا و چندقطره لیموترش از همه بهتر است.

آب میوه ها
البته در خصوص آب میوه ها باید کمی محتاط بود. مردم تصور می کنند آب میوه هایی که از سوپرمارکت ها تهیه می کنند آب مورد نیاز بدنشان را تأمین می کند. واقعیت این است که آب میوه ها نیز حاوی آب هستند و به رفع تشنگی کمک می کنند. اما با این حال این نوشیدنی ها حاوی میزان زیادی قند، افزودنی ها، مواد نگهدارنده و عصاره ی میوه ها هستند. بنابراین توصیه ی ما این است که خودتان آب میوه ی طبیعی تهیه کنید. کافی است آب پرتقال یا هر میوه ای که دوست دارید را بگیرید و مصرف کنید.

میوه ها
اگر نمی توانید به هیچ عنوان با چند لیوان آب خالی ارتباط برقرار کنید میوه های آبکی میل کنید. در این صورت نیز آب کافی به بدنتان می رسد البته با طعم میوه. علاوه بر این مصرف میوه میزان قابل توجهی ویتامین نیز به بدن می رساند، باعث سیری طولانی مدت شده و به بهبود وضعیت تغذیه کمک می کند. لازم است که میوه را به صورت خام و بدون اضافه کردن شکر میل کنید. سالاد میوه بهترین گزینه است. در بین بهترین میوه های تأمین کننده ی آب بدن می توان به هندوانه، هلو، آناناس، کیوی، گیلاس، توت فرنگی، سیب، گوجه فرنگی، انگور، خیار و پرتقال اشاره کرد.

سبزیجات
سبزیجات نیز جزو منابع خوراکی آب هستند. پرآب ترین سبزیجات عبارتند از: کاهو، کدو، کرفس، کلم برگ، بادمجان (البته نمی توان آن را به صورت خام خورد)، اسفناج و بروکلی. شما می توانید از این میوه ها و سبزیجات سالاد تهیه کرده و یا از آنها در کنار انواع غذاهایتان استفاده کنید. اگر میل به مصرف سبزیجات پخته شده دارید بهتر است آنها را بخارپز کنید تا بیشترین میزان مواد مغذی آنها حفظ شود.
توصیه می کنیم میزان آبی که در طول یک روز میل می کنید را حساب کرده و کم و کسری آن را به روش های ذکر شده جبران کنید.

( تبیان )

همچنین ببینید

آب

آب بخورید تا لاغر بمانید

( خواص خوراکیها ) آب بخورید تا لاغر بمانید افرادی که به میزان کافی آب …