طالبی

مروری بر 5 خاصیت طالبی

(خواص خوراکیها)

مروری بر 5 خاصیت طالبی

اگر این روزها سری به بازار میوه و تره بار زده باشید می بینید که دیگر میوه ها از فقط سیب و مرکبات به میوه های رنگارنگ و ریز و درشت تغییر کرده است و تنوع در آن ها به شدت به چشم می خورد. فصل بهار و تابستان میوه ها بسیار خوش رنگ و خوش مزه هستند و رنگین کمان زیبایی را به وجود می آورند. یکی از میوه های پرخاصیت و خوشمزه ی این روزها طالبی است. در این مطلب مروری داریم بر خواص آن. با ما همراه باشید.
طالبی یکی از انواع ملون هاست که در خانواده ی خیارها جای دارد. رنگ طالبی از زرد نارنجی تا رنگ ماهی قزل آلا متغیر است. طالبی از محبوب ترین انواع ملون هاست که دارای کالری کمی است و عطر شیرین و جذابی دارد. در اینجا 5 خاصیت طالبی را برایتان آورده ایم تا وقتی می خواهید آن را میل کنید با لذت بیشتری از آن بهره ببرید:

1- منبع عالی ویتامین A و بتاکاروتن

اگر به دنبال یک منبع خوب ویتامین آ می گردید می توانید روی طالبی حساب ویژه ای باز کنید. در حقیقت طالبی حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است و بدن می تواند بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل کند. هر دوی این مواد مغذی برای حفظ سلامت چشم ها و بینایی ضروری هستند.

در یک مطالعه که شامل بیش از 50000 نفر از زنانی بود که دامنه سنی آن ها بین 45 تا 67 سال بود، مشخص شد کسانی که مقادیر بالایی از ویتامین A را به صورت روزانه دریافت می کردند، خطر آب مروارید به میزان 40 درصد در آن ها کاهش یافت و همچنین آن زنانی که به طور مرتب و منظم طالبی می خوردند کمتر در معرض خطر جراحی کاتاراکت بودند. در مقابل زنانی که نمک، کره و چربی های ناسالمی در برنامه ی غذاییشان داشتند، بیشتر در معرض خطر جراحی آب مروارید بودند. این تحقیق همچنین ارتباط احتمالی بین دریافت بتاکاروتن و پیشگیری از سرطان را نیز نشان داد.

2- منبع عالی ویتامین C

طالبی گذشته از این که یک منبع خوب ویتامین آ محسوب می شود یک منبع فوق العاده ی ویتامین ث نیز می باشد. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است که در قسمت محلول در آب بدن فعالیت می کند. همان طور که می دانید، آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کنند. رادیکال های آزاد به سلول های بدن آسیب می رسانند و موجب بیماری های مختلف و پیری می شوند. ویتامین ث همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن با تحریک سلول های سفید خون می شود. گلبول های سفید خون شما مسئول کشتن ویروس ها، باکتری ها و دیگر عناصر خارجی هستند که وقتی وارد می شوند، شما را بیمار می کنند.

3- تقویت سلامت ریه ها

یک مطالعه اخیرا نشان داده است که مصرف منابع غذایی غنی از ویتامین آ مانند طالبی برای سیگاری ها نیز مفید است. اگر شما سیگاری هستید و یا این که در کنار افرادی زندگی می کنید که دائم سیگار می کشند و به اصطلاح در معرض دود دست دوم سیگار هستید، شاید لازم باشد طالبی را در برنامه ی روزانه ی رژیم غذایی تان وارد نمایید. بنابر گزارش ها یکی از عوامل سرطان زای موجود در دود سیگار موجب کمبود ویتامین آ در بدن می شود. در عوض هنگامی که شما شروع به وارد کردن ویتامین آ به رژیم غذایی تان می کنید، خطر پیشرفت بیماری های ریوی مانند آمفیزم کاهش می یابد.

4- پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

طالبی همچنین غنی از ترکیبی به نام آدنوزین است. آدنوزین به طور معمول به بیماران قلبی به عنوان ماده ی رقیق کننده ی خون تجویز می شود. هنگامی که خون شما رقیق باشد، می توانید از لخته شدن خون در دستگاه قلبی عروقی پیشگیری کنید. از طرفی فولات موجود در طالبی و دیگر ملون ها نیز به پیشگیری از حملات قلبی کمک می کند.

5- کاهش استرس

طالبی یک میوه ی ایده آل برای زمان هایی است که شما احساس افسردگی و استرس می کنید. طالبی منبع غنی پتاسیم است که به نرمال شدن تپش قلب و همچنین به فراهم کردن اکسیژن برای مغز کمک می کند؛ در نتیجه شما با خوردن طالبی احساس آرامش و تمرکز بیشتری خواهید کرد.

( تبیان )