جلبک

کوتاه از خواص جلبک ها

(خواص خوراکیها)

کوتاه از خواص جلبک ها

ژاپنی ها از جلبک سوپ میزو تهیه می کنند و چینی ها نیز به صورت فراوان از این جلبک ها در تهیه غذا استفاده می کنند. تهیه سالاد از این جلبک ها یک منبع ید، ویتامین K و منیزیم در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. استفاده از جلبک ها در تهیه نان نیز روشی برای کاهش وزن است. در ادامه مطلب بیشتر در خصوص فواید و خواص این مواد غذایی صحبت می کنیم تا تشویقی برای رواج مصرف آن ها شود.

جلبک ها جایگزینی برای نمک

بسیاری از افراد مجبور هستند به خاطر شرایط بدنیشان مصرف نمک را کاهش دهند. جلبک ها یک جایگزین مناسب برای نمک محسوب می شوند. اگر به جلبک تازه دسترسی دارید به جای نمک از آن ها استفاده کنید چون میزان سدیم آن ها در مقایسه با سدیم نمک 3.5 به 40 درصد است.

جلبک ها و تاثیرشان روی وزن

نتایج پژوهشی که در دانشگاه شفیلد هالام انگلستان انجام شده است نشان می دهد که نان جلبک حاوی فیبر زیاد بوده و بیش از نان های معمولی باعث سیری می شوند. در این بررسی مردان دچار اضافه وزن برای وعده صبحانه نان جلبک با تخم مرغ آب پز مصرف کردند. محققان مشاهده کردند این افراد در مقایسه با افرادی که تخم مرغ آب پز را با نان معمولی مصرف کردند در طول روز کمتر گرسنه شدند و ناهار و شام کمتری مصرف کردند. علاوه بر این از ید موجود در جلبک ها برای تهیه کرم هایی استفاده می شود که نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و برای کاهش سلولیت ها مناسب هستند. این کرم ها باعث تحریک جریان خون در رگ ها و لنف ها شده و به دفع چربی های سطحی پوست کمک می کنند. استفاده از جلبک ها در کنار عصاره روغنی تاثیر زیادی در برطرف کردن سلولیت ها دارد.

جلبک ها منبع پروتئین ها و املاح معدنی هستند

جلبک ها جزو مواد غذایی فوق العاده هستند و به عنوان سبزی دریایی معجزه گر شهرت گرفته اند. این سبزی های رنگارنگ ارزش غذایی بالایی دارند و در عین حال کالری بسیار اندکی وارد بدن می کنند. جلبک ها سرشار از مواد معدنی، فیبرها و همچنین پروتئین هستند. بی دلیل نیست که امروزه مکمل جلبک ها به طور گسترده تهیه و در سرتاسر جهان مصرف می شود. البته بدون شک استفاده از جلبک تازه در غذا ارزشمندتر است.

جلبک ها ضدسرطان هستند

متخصصان از جلبک ها در تهیه مواد ضدسرطان استفاده کرده اند. در واقع نتایج پژوهش ها نشان داده است که جلبک های گوناگون قدرت پیشگیری کننده از رشد تومورهای پستان در حیوانات آزمایشگاهی دارد. محققان در آزمایشگاه مشاهده کرده اند که جلبک ها حتی در نابودی برخی سلول های سرطانی نیز موثر بوده اند. بنابراین نیاز به بررسی های تکمیلی جهت استفاده از جلبک ها برای مقابله با سرطان بیش از پیش احساس می شود.

جلبک ها جایگزینی برای محصولات لبنی

افرادی که کلسترول بالا دارند معمولاً در مصرف لبنیات دچار مشکل هستند. به عقیده محققان فرانسوی جلبک ها می توانند یک جایگزین مناسب برای محصولات لبنی محسوب شوند چون حاوی میزان قابل توجهی کلسیم هستند و بدون تحمیل چربی و کالری اضافه میزان این ماده معدنی را تامین می کنند.

جلبک ها منبع آنتی اکسیدان ها

محققان در بررسی های آزمایشگاهی خود متوجه شده اند که عصاره جلبک ها فعالیت آنتی اکسیدانی قوی دارند. البته خاصیت آنتی اکسیدانی آن ها بر اساس میزان قرار گرفتن شان در معرض نور خورشید و عمقی که رشد می کنند متفاوت است. به طور کلی جلبک ها حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مختلفی از قبیل کاراتنوئیدها (لوتئین و زئاکسانتین)، فلاوونوئیدها (کاتچین)، اسیدهای فنولیک (تانین) و برخی از ویتامین ها و به  ویژه ویتامین C و E هستند.

جلبک ها مفید برای پوست

نتایج یک بررسی ژاپنی نشان می دهد که جلبک هایی مانند آگارآگار، آلژینات و کاراگینان خواص مرطوب کنندگی دارند. این جلبک ها باعث رطوبت بخشی و احیای سلول های پوستی می شوند. تهیه خمیر جلبک و قرار دادن آن روی پوست باعث می شود که آلودگی های تلنبار شده از طریق تعریق از روی آن زدوده شود.

علاوه بر این جلبک ها باعث سفت تر شدن پوست می شوند. استفاده از این جلبک ها به صورت موضعی همچنین باعث کاهش سلولیت ها یا همان پوست پرتقالی شکل می شوند. می توانید چند برگ جلبک واکامه پیدا کرده و با آن ماسک درست کنید. این کار باعث لطافت، تقویت و نرم کنندگی پوست می شود. جلبک واکامه را بکوبید تا پودر شود. 1 قاشق غذاخوری از این پودر را با یک تا دو قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. این خمیر را روی صورت و در صورت نیاز گردن بگذارید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند. سپس پوست را با آب فراوان شستشو دهید. برای رسیدن به نتیجه بهتر می توانید این کار را دو بار در هفته انجام دهید. البته در داروخانه ها ماسک های جلبکی آماده به فروش می رسند.
اگر در جایی زندگی می کنید که جلبک خوراکی به فروش می رسد حتماً خریداری کرده و با آن غذا درست کنید. کافی است جستجویی در اینترنت کنید تا طرز تهیه انواع غذا با جلبک را بیاموزید. سوپ یا سوشی تهیه شده با جلبک طعم خوبی دارند و بسیار مفید هستند. همچنین بهتر است بدانید مکمل های جلبک ها نیز در داروخانه ها به فروش می رسند. می توانید از این مکمل ها نیز استفاده کنید. البته توصیه می کنیم قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید.

( تبیان )