قارچ

قارچ را می توان برای کاهش وزن و لاغری مناسب دانست؟

( خواص خوراکیها )

قارچ را می توان برای کاهش وزن و لاغری مناسب دانست؟

تغذیه ای که همه رنگ سبزیجات و میوه جات را دربر بگیرد بسیار مفید و عالی است و مطمئناً نباید رنگ کدر قارچ موجب غفلت از مصرف آن شود چون بی رنگی آن دلیل نمی شود که ارزش غذایی نداشته باشد. قارچ کالری کمی دارد، پروتئینش نسبتاً بالاست و می تواند منبع خوبی برای فیبر و بسیاری از مواد مغذی باشد. به همین دلیل، قارچ را می توان برای کاهش وزن و لاغری مناسب دانست.
قارچ، در رژیم های لاغری شهرت دارد، مخصوصاً در رژیمی به نام M-Plan، که تمرکزش روی خوردن وعده هایی پر از قارچ می باشد. به عقیده کارشناسان قارچ می تواند مانند سایر سبزیجات، جای بسیاری از غذاهای پرکالری را بگیرد و به احساس سیری طولانی مدت تر کمک نماید.

چربی کم، پروتئین و فیبر بالا

100 گرم قارچ، کمتر از 50 کالری، کمتر از 1 گرم چربی، تنها 7 گرم کربوهیدرات، حدود 4 گرم فیبر و تقریباً 1.5 گرم پروتئین دارد. اگر قارچ را همراه با وعده های غذایی تان میل کنید، احساس سیری طولانی تری خواهید داشت چون فیبر بالایی دارد. با این حال چون کم کالری است، انرژی زیادی در اختیار بدن نمی گذارد.

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری قارچ ها

100 گرم قارچ می تواند 500 میلی گرم پتاسیم داشته باشد که 15 درصد از نیاز روزانه بدن را شامل می شود. دریافت پتاسیم کافی به دلایل زیادی اهمیت دارد مانند کمک به حفظ فشارخون نرمال.

خیلی از افراد به سختی می توانند پتاسیم مورد نیاز بدنشان را تأمین کنند بنابراین افزودن قارچ به رژیم غذایی می تواند این کمبود را جبران نماید. قارچ ها منبع سلنیوم نیز هستند که در میان میوه ها و سبزی ها نسبتاً منحصر به  فرد است. سلنیوم در سم زدایی از بدن نقش دارد، به سیستم ایمنی کمک می کند، التهاب را کاهش می دهد و حتی می تواند با سلول های سرطانی مبارزه کند. ماده مغذی دیگری که قارچ دارد، ویتامین د می باشد. تعداد غذاهایی که به طور طبیعی منبع خوبی از این ویتامین ضروری باشند بسیار محدود است، اما قارچ ها منبع خوبی از ویتامین د هستند. همچنین سرشار از ویتامین ب و آهن نیز می باشند.

آیا قارچ می تواند واقعاً کمکی به کاهش وزن بکند؟

قارچ علاوه بر دارا بودن بسیاری از مواد مغذی، فیبر و پروتئین، می تواند فوایدی هم برای کاهش وزن داشته باشد، اما تحقیقات برای روشن کردن این ارتباط همچنان ادامه دارد.

رژیم قارچ؟

استدلال رژیم قارچ یا همان M-Plan، این است که شما با خوردن وعده ای که قارچ زیادی دارد به دلیل محتوای فیبری بالا، احساس سیری خواهید کرد و همچنین قارچ می تواند جای غذاهای پرکالری را بگیرد. بنابراین نتیجه این است که رژیمی دارید که کم کالری است. گاهی رژیم قارچ ادعا می کند شما با خوردن قارچ زیاد می توانید کاهش وزن و چربی سوزی در نواحی خاصی از بدن را تضمین کنید. اما یادتان باشد خوردن قارچ نمی تواند هیچ بخش خاصی از بدن را هدف بگیرد؛ یعنی هیچ ماده غذایی نمی تواند چنین مهارتی داشته باشد!

احتیاط کنید!

پیش از مصرف مکمل های عصاره قارچ، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید، مخصوصاً اگر تحت درمان با داروهای خاصی هستید. مصرف هر نوع مکملی می تواند با دارو تداخلاتی داشته باشد.

قارچ را به شیوه های متنوع مصرف کنید

قارچ ها، در اندازه، بافت و شکل بسیار متنوع و گوناگون هستند. شما می توانید قارچ های بزرگ تر را کباب کنید و در ساندویچتان از آن ها استفاده نمایید، می توانید به جای گوشت در انواع خوراک ها آن را به کار ببرید و یا همراه با سایر سبزیجات میل کنید.
از قارچ های کوچک تر هم می توانید در غذاهایی چون املت، پیتزا و یا حتی به صورت خرد شده روی سالاد استفاده کنید. سعی کنید راه هایی پیدا کنید تا مصرف قارچ در تغذیه تان را بالا ببرید.

( تبیان )

همچنین ببینید

عصاره

معرفی 4 عصاره‌ مفید برای کاهش وزن

(خواص خوراکیها) معرفی 4 عصاره‌ مفید برای کاهش وزن تعداد زیادی از افراد دوست دارند …