برنج قهوه ای

اندر خواص برنج قهوه ای

(خواص خوراکیها)

اندر خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه ای رژیم غذایی کامل و معجزه آسایی است و در اکثر نقاط دنیا برنج جزو غذای روزانه افراد به شمار می رود. متأسفانه اکثر برنجی که هر ساله تولید می شود، فرآیندهایی بر روی آن انجام می شود تا برنج سفید تولید شود، در حالی که لایه های جوانه و سبوسی که از دانه جدا می شود حاوی مقادیر زیادی فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. آنچه باقی می ماند فقط آندوسپرم دانه و عمدتاً حاوی نشاسته است. خالص ترین شکل برنج، برنج قهوه ای کامل است که فقط پوسته غیرخوراکی آن جدا می شود. برنج “باسماتی” جزو برنج های قهوه ای است؛ باسماتی و دیگر برنج های قهوه ای، شاخص گلیسمی کمتری دارند. برنج قهوه ای را می توان تا 6 ماه نگهداری کرد.

برنج قهوه ای را هم امتحان کنید

  •  برنج یک منبع عالی کربوهیدرات ها، منگنز، سلنیوم، فسفر، منیزیوم و ویتامین های گروه ب و از لحاظ تغذیه ای بسیار غنی است؛ در حالی که آسیابانی و ساییدن که برنج قهوه ای را به برنج سفید تبدیل می کند باعث از بین رفتن اکثریت مواد مغذی فوق می شود. همچنین از آنجایی که برنج قهوه ای، لایه سبوس خود را حفظ می کند در مقایسه با برنج سفید، حاوی چهار برابر فیبر غیرمحلول بیشتر است. برنج بدون گلوتن بوده و یکی از غلات بسیار سهل الهضم به شمار می رود و برای کسانی که دچار عدم تحمل گلوتن هستند، مناسب است.
  • خوردن روزانه برنج قهوه ای به علت دارا بودن همزمان فیبر غیرمحلول و سلنیوم، می تواند از سرطان کولون پیشگیری کند. فیبر غیرمحلول، مدت زمان در معرض بودن مواد سرطان زا با سلول های کولون (روده بزرگ) را به حداقل می رساند و نشان داده شده که سلنیوم از تکثیر سلول های سرطان، جلوگیری می کند.
  •  فیبر موجود در برنج قهوه ای در کاهش میزان کلسترول موثر است. همچنین به بدن در حفظ میزان یکنواخت قند خون و جلوگیری از تشکیل سنگ مثانه نیز کمک می کند. برنج قهوه ای، 3 برابر برنج سفید دارای فیبر است و فیبر باعث پایین آمدن کلسترول، کنترل قند خون و دیابت، از بین برنده سرطان روده بزرگ و یبوست است.
  •  برنج قهوه ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم است؛ به طوری که یک فنجان از آن، 80 درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تأمین می کند. منگنز به تولید انرژی از پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند و همچنین در ساخت اسیدهای چرب نیز وارد عمل می شود. منگنز برای سلامتی سیستم اعصاب و برای تولید هورمون های جنسی بسیار مهم است و جزو مهم آنتی اکسیدان است و از تخریب سلول پیشگیری می کند، همچنین منگنز مانع رعشه، ضعف روحی، جوش های پوستی و آسیب های لوزالمعده است.
  •  یک فنجان برنج قهوه  ای پخته شده در حدود 3/27 درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تأمین می کند. سلنیوم یکی از اجزای اساسی سوخت وساز بدن است، برای مثال در سوخت و ساز هورمون سلنیوم با کمک ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی خود را کامل می کند.
    سلنیوم نه تنها برای مقابله با سرطان مهم است، بلکه برای بیماری های قلبی، کاهش علامت های تنگی نفس, درد و همچنین تسکین ورم و التهاب مفاصل بسیار مفید است.
  •  برنج قهوه ای و تمام غلات و دانه های سبوس دار، منبع بسیار خوبی از منیزیم است؛ منیزیم فعال کننده بیش از 300 نوع آنزیم در بدن است. این آنزیم ها در استفاده بدن از گلوکز و انسولین شرکت می کنند. بر اساس مطالعات به دست آمده برنج قهوه ای، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کم می کند.
  •  روغن برنج قهوه ای (یا روغن سبوس برنج)، دارای مقدار کمی کلسترول LDL (کلسترول بد) است.

نحوه پخت برنج قهوه ای

برای پختن برنج قهوه ای، هر واحد برنج را با دو لیوان آب در حال جوش یا آب گوشت در حال جوش مخلوط کنید. پس از اینکه آب دوباره شروع به جوشیدن کرد، شعله آن را کم کنید، درب آن را ببندید تا به مدت 35 تا 45 دقیقه به طور ملایم بپزد. میزان آب را طوری انتخاب کنید که وقتی برنج می پزد آب آن به طور کامل توسط برنج جذب شده باشد. در صورتی که برنج در مقادیر بیش از حد آب بپزد و آب اضافی را دور بریزید، مواد مغذی آن از دست می رود.

( تبیان )