پیچ امین الوله

آشنایی با گل پیچ امین الدوله

( گل و گیاه زینتی )

آشنایی با گل پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله از گیاهان متداول و قدیمی در ایران بوده و در بیشتر منازل قدیمی برای پوشش آلاچیق ، چَپَر ، داربست های چوبی از آن استفاده می كردند. نام فارسی این گیاه منتسب به علی‌خان امین‌الدوله، صدر اعظم مظفرالدین شاه قاجار است که گفته شده است اولین بار این گیاه را در ایران و در باغ امین‌الدوله کاشته است.
پیچ امین الدوله درختچه‌ای بالارونده و پیچنده از جنس Lonicera در خانواده Caprifoliaceae بومی شرق آسیا ( چین ، تایوان، ژاپن و کره) می باشد.
پیچ امین الدوله ژاپنی به وفور در آرژانتین، استرالیا، برزیل، مکزیک، نیوزیلند و ایالات متحده، از جمله هاوایی، و همچنین سواحل اقیانوس آرام و جزایر کارائیب یافت میشود.
این تاک همیشه سبز قادر به صعود تا ارتفاع 10 متر (33 فوت) یا بیشتر در کنار درختان و یا دیوار میباشد.
دارای برگهای مخالف، بیضی شکل ساده با طول 3 تا 8 سانتی متری و عرض 2 تا 3 سانتی متری میباشد.
پیچ امین الدوله دارای گل هایی بسیار معطر است که در هنگام باز شدن به رنگ سفید است و کم کم به رنگ زرد متمایل میشود و دارای طعم شیرینی در انتهای گل میباشد.
میوه آن به رنگ روشن و به شکل گرد و گاهی آبی تیره شبیه توت و با قطر 5 تا 8 میلی متر حاوی دانه های متعددی است.
این گیاه در بعضی ایالات ایالات متحده آمریکا مانند تگزاس به عنوان علف هرز و مضر طبقه بندی شده است. سرعت رشد فوق العاده و گسترش سریع این گیاه در بخش هایی از آمریکا مانند جنوب غربی اوهایو، کنترل آن را دشوار کرده است.
این درختچه نیاز مبرم به آفتاب و محلهای آفتاب رو دارد . خاك غنی خاک قلیایی سبک و با زهکشی خوب و آب فراوان از احتیاجات اولیه رویش این گیاه میباشد. احتیاج به هرس مفصل ندارد ولی باید هر چند وقت یكبار هرس كوچكی روی شاخه های آن انجام پذیرد تا زمانی كه محل خود را پوشیده و سر سبز نگاه دارد .
بدون شک گیاهان گلدار برای گلدهی به نور کامل آفتاب احتیاج دارند اما برای پیچ امین الدوله محیط های نیمه سایه و حتی سایه کامل مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما به هر حال تاریکی به عنوان یک عامل محدودکننده، گلدهی را به تأخیر می اندازد و موجب کاهش گل ها می گردد.
حداقل دمای قابل تحمل پیچ امین الدوله ۱۵- درجه سانتی‌گراد است.
هرس : هرس پیچ امین الدوله بیشتر به منظور فرم دهی انجام می شود، شاخه های مزاحم را حذف کنید و شاخه های خوش فرم را به قیم ببندید. معمولاً بعضی از شاخه های داخلی پیر و گاهی خشک می شوند. آنها را جدا کنید. تا گیاه شکل مناسب خود را پیدا کند.
پیچ امین الدوله ژاپنی منبع قابل توجهی از غذای گوزن، خرگوش و حیات وحش است.
گل پیچ امین الدوله ژاپنی از ارزش بالای دارویی در طب سنتی چین برخوردار است. خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد و به برطرف کردن گرمازدگی و از بین بردن مواد سمی کمک میکند. همچنین در درمان تب، آنفلوآنزا، سردرد، سرفه، عطش، و گلو درد کاربرد دارد. برگ های خشک شده نیز در طب سنتی چینی استفاده می شود.
پیچ امین الدوله را می توان به آسانی با روش های مختلفی مانند خوابانیدن شاخه و یا قلمه ساقه تکثیر نمود.
تکثیر به روش قلمه
بهار زمان مناسبی برای ازدیاد پیچ امین الدوله است. در بهار از ساقه های برگدار و نرم که قدری چوبی هستند، قلمه تهیه کنید.  بهتر است بستر کاشت قلمه ها خیس و نمناک باشد.
خوابانیدن شاخه
خوابانیدن شاخه روش مناسبی برای ازدیاد پیچ امین الدوله است. شاخه های بلند را طوری در خاک قرار دهید که نوک شاخه ها بیرون از خاک باشد. عمق مناسب برای قرار گرفتن شاخه در خاک حداقل سه سانتی متر است.  بعد از یک یا دو ماه شاخه در محل تماس با خاک ریشه می زند. اگر عمل خوابانیدن شاخه در گلدان انجام شود، به سادگی می توانیم بعد از ریشه دار شدن، شاخه ها را با قیچی از پایه اصلی جدا کنیم و گلدان را به محل مناسب منتقل کنیم.
همچنین از طریق كاشت بذر در تابستان یا بهار قابل تکثیر است.

عکس هایی از پیچ امین الوله

پیچ امین الولهپیچ امین الولهپیچ امین الولهپیچ امین الولهپیچ امین الولهپیچ امین الوله پیچ امین الوله

( نارگیل )

همچنین ببینید

گل یاس بنفش خوشه ای

گل یاس‌ بنفش خوشه ای

( گل و گیاه زینتی ) گل یاس‌ بنفش خوشه ای ( یاس ایرانی ) یاس …