ماهیها، برترین حیوانات خانگی

ماهیها، برترین حیوانات خانگی

( دانستنی های آکواریوم )

ماهیها، برترین حیوانات خانگی

در عصر حاضر یکی از اصلی‌ترین نیازهای بشر رسیدن به آرامش است. همه ما برای فرار از روزمره‌گی‌ها و دغدغه‌های بی حد و اندازه خود به دنبال آرامش می‌گردیم و هر کدام روشی را برای رسیدن به آن دنبال می‌کنیم.

رفتن به دامان طبیعت، معاشرت با دوستان، سفر و یا مطالعه، برخی از این راه ها هستند اما با شهرنشینی و زندگی مدرن امروزه هر یک نیازمند برنامه‌ریزی خاص و صرف مدتی زمان می‌باشند. از این رو روش‌هایی که بتوانند آرامش را به ما نزدیک کنند و ما زمان زیادی را صرف نکنیم و یا برای یافتن آن مجبور به جابجایی نباشیم در اولویت قرار می‌گیرند.
یکی از این روش‌ها نگهداری حیوانات خانگی و سپری کردن ساعاتی از روز و اوقات فراغت با آن‌ها است. استرس و فشارهای روحی تقریبا گریبان ما انسان‌ها را گرفته و تماشای موجوداتی به دور از استرس بسیار در روان ما تاثیرگذار خواهد بود اما تفاوت‌های زیستی آن‌ها با ما نباید به سلامت ما آسیب رساند.

باید به نکات بسیاری توجه کرد که بازگو کردن کامل آن‌ها از حوصله این مقاله خارج است، ما تنها به چند نکته اصلی و در نهایت برتری آبزیان نسبت به دیگر موجودات خانگی می‌پردازیم:

1) بی‌شک اولین و اصلی‌ترین نکته در نگهداری یک حیوان در محیط زندگی ، توجه به بهداشت آن است. محبوب‌ترین حیوانات خانگی بر اساس آمار گربه‌ها، سگ‌ها، پرندگان و آبزیان هستند. سگ‌ها و گربه‌ها برای دیگران و در برخی مواقع حتی برای صاحبانشان مشکلات محیطی، بهداشتی و یا حتی حقوقی ایجاد می‌کنند و همچنین باید فضایی را برای دفع فضولات آن‌ها در نظر بگیریم. پرندگان به دلیل ریزش پرهایشان ممکن است ایجاد آلرژی کنند و یا آلودگی صوتی ایجاد نمایند. اما آبزیان با کمترین توقع از صاحبانشان در کنجی آرام، همواره لذت بصری و روحی را به ما هدیه می‌کنند که مزیتی برتر برای آن‌ها محسوب می‌گردد.

2) گاه پیش می‌آید که نگهداری برخی از حیوانات خانگی، روابط اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مثلا برخی از دوستانمان به خاطر ترس از سگ یا گربه با ما کمتر معاشرت می‌کنند. اما شخصی که از تماشای ماهی‌های زیبا هراس داشته باشد، کمی دور از ذهن است و تقریبا همه انسان‌ها از تماشای آب و حرکت ماهی‌ها در آن لذت می‌برند.

3) همواره باید زمانی را با آن‌ها بگذرانیم، آن‌ها را به گردش ببریم، محل زندگیشان را تمیز کرده و هر چند وقت یکبار آن‌ها را نزد دامپزشک برده و … هیچگاه نمی‌توانیم آن‌ها را برای مدتی به حال خود رها کرده و تنها بگذاریم (همانطور که امروزه حتی هتل‌هایی برای نگهداری حیوانات در زمان سفر صاحبان آن‌ها نیز ساخته شده است)

این در صورتی است که نگهداری یک آکواریوم مدرن به شما اجازه ی هرکاری را می‌دهد تمامی مراحل از قبیل غذادهی، فیلترینگ و … به صورت خودکار و در زمان‌های مشخص انجام می‌شود و تنها وظیفه شما در نگهداری از آکواریوم تماشای آکواریوم و لذت بردن از آن است و حتی اگر شما چندین روز محل زندگی خود را ترک کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

امروزه نوآوری‌ها و پیشرفت‌های فنی، زندگی را تا حد زیادی برای کسانی که تمایل دارند یک آکواریوم برای خود داشته باشند، سهل نموده است.
هر روز افراد بیشتری به دلیل زیبایی مطلق حیواناتی که می‌توانند با آکواریوم به خانه‌های خود بیاورند جذب آن می‌شوند.
اغلب آن‌ها و نه همه، به زودی علاقه عمیق‌تر خود را نسبت به ماهی‌ها و توجه بیشتر به آن‌ها در می‌یابند.
شما بعد از روی آوردن به نگهداری از ماهی و تصمیم بر داشتن آکواریوم آب شیرین و یا آب شور و یا هر دو، دیدی کامل نسبت به جهانی پیدا می‌کنید که عمدتا دور از دسترس انسان و بشر است و این همان نیاز اصلی انسان یعنی بازگشت به طبیعت است.
حتی در نگهداری از رایج‌ترین موجودات آبزی شما شاهد زندگی موجوداتی شگفت‌انگیز خواهید بود. اشکال حرکتی خاص ماهی‌ها که نتیجه میلیون‌ها سال تکامل آن‌هاست بسیار لطیف، روح نواز و در نوع خود منحصر بفرد است.

هیجان زیاد اولین موفقیت‌تان در پرورش و یا مشاهده یک قسمت از رفتار آبزیان که قبلا برایتان ناشناخته بود همان چیزیست که شما را تشویق و تحریک می‌کند تاعلاقه خود را به موجودات دریایی دنبال کنید.

بسیاری از جزئیات زندگی ماهیان در جهان عملا ناشناخته است. علاقمندان آکواریوم که زمانی را برای نگهداری صحیح از این موجودات صرف میکنند از شانس ویژه ای برای درک بیشتر تاریخ طبیعی آن‌ها برخوردارند اکثر حیوانات آبزی(و دیگر حیوانات) طیف گسترده‌ای از رفتارهای خود را تنها تحت شرایط ایده‌آل اسارت نمایش می‌دهند که این امر برای آبزیان، تنها در یک آکواریوم مدرن می‌تواند حاصل شود. بنابراین کسانی که علاقه شدیدی به این موجودات دارند می‌بایست تا آنجا که می‌توانند درمورد وظایف خود در نگهداری از این موجودات و شبیه‌سازی محیط زندگی آن‌ها به محیط طبیعیشان یاد بگیرند که این شبیه سازی برای ماهیان نسبت به حیوانات دیگر کاری لذت بخش‌تر، زیباتر و آسان‌تر است.

با توجه به دلایل ذکر شده در بالا، موجودات آبزی یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری از حیوانات خانگی می‌باشند. باید به این نکته توجه داشت که هیچ حیوان خانگی وجود ندارد که نیازمند رسیدگی صاحب آن نباشد اما با توجه به میزان صرف وقت جهت رسیدگی و آرامشی که در مقابل آن‌ها به ما می‌دهند، انتخاب آبزیان و نگهداری از آکواریوم انتخابی هوشمندانه خواهد بود.

( آب سکون )

همچنین ببینید

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula - Raccoon butterflyfish)

پروانه ماهي ماسک‌دار (راکون خط قرمز)

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula – Raccoon butterflyfish) پروانه ماهي راکون خط قرمز (ماسک دار) …