خواص رزماری

آشنایی با فواید و خواص گیاه رزماری

( خواص خوراکیها )

آشنایی با فواید و خواص گیاه رزماری

( یک شاخه رزماری یک دنیا خاصیت )

این گیاه ارزشمند نه تنها بو و طعم خاصی دارد بلکه دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است. رزماری در خانواده‌ی نعناع جای گرفته است اما عطر و طعم مشخصه‌ی آن را ندارد. رزماری دارای طعم تلخ، گرم و گس تری است و استفاده از آن در سس، سوپ، خورش، کباب و چاشنی بسیار رایج است. اگرچه مقادیر کمی از رزماری که به عنوان طعم دهنده در غذاها استفاده می‌شود ، نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روی بدن داشته باشد اما اضافه کردن مرتب برگ آن به غذاها می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد.

1) تقویت حافظه

یکی از اولین موارد گزارش شده و یا مستند از رزماری به عنوان یک محرک شناختی بود. گفته می‌شد که رزماری به بهبود حافظه و افزایش هوش وتمرکز کمک می‌کند. اگرچه تمامی این ادعاها در دست تحقیق و بررسی است اما مصرف آن می‌تواند تاثیر خوبی بر روی افزایش حافظه داشته باشد. این ماده به شما کمک می‌کند ذهن تازه و جوان‌تری داشته باشید. رزماری همچنین برای تحریک فعالیت‌های شناختی در دوران کهنسالی بسیار مفید است. در افرادی که از اختلالات شناختی رنج می‌برند مصرف رزماری می تواند مفید باشد.رزماری یک مکمل جایگزین خوب برای بیشتر درمان‌های مدرن است.

2) خلق و خو و استرس

عطر و بوی رزماری می‌تواند به تنهایی خلق و خوی شما را بهبود ببخشد، ذهن شما را پاک سازد و استرس را کاهش دهد.در افرادی که دچار اضطراب مزمن و یا عدم تعادل هورمون‌های استرس هستند، مصرف رزماری می‌تواند مفید باشد. زمانی که این گیاه مصرف شود می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. در آروماتراپی نیز از اسانس رزماری برای این مقاصد استفاده می‌شود.

3) تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیبات فعال در رزماری آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی هستند. این نشان دهنده یک حمله سه جانبه در برابر بسیاری از بیماری‌های مختلف و عوامل بیماری زا است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تهدید کند.این ترکیبات آنتی اکسیدانی یک خط دفاعی ثانویه در پشت سیستم ایمنی بدن تشکیل می‌دهند. رزماری حاوی مقدار قابل توجهی از این ترکیبات قدرتمند از جمله رزمارینیک اسید، اسید کافئیک و اسید بتولیک است.

4) آنتی باکتریال قوی

با اینکه خاصیت کلی رزماری در تقویت سیستم ایمنی بدن به تنهایی برای حفط سلامت بدن کافیست اما این ماده در مقابل عفونت‌های باکتریایی به خصوص در معده بسیار مفید و موثر است. هلیکو باکتر پیلوری یک پاتوژن شایع و بسیار خطرناک است که می‌تواند باعث زخم معده گردد اما رزماری از رشد آن جلوگیری می‌کند. رزماری همچنین از بروز عفونت‌های استاف که سالیانه جان هزاران نفر را می‌گیرد، جلوگیری می‌کند.

5) تسکین دهنده معده

رزماری به طور سنتی در فرهنگ‌های مختلفی برای درمان دردهای شکمی، یبوست، نفخ و اسهال مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاثیر ضد التهابی و محرک آن بسیار موثر است. بنابراین اضافه کردن مقادیر مناسب از رزماری به رژیم غذایی می‌تواند به تنظیم اجابت مزاج کمک کند و سیستم گوارشی شما را بهبود ببخشد.

6) تازه و خوشبو کننده نفس

رزماری به عنوان یک عامل آنتی باکتریایی می‌تواند نقش بسیار شگفت انگیزی در خوشبو کردن دهان داشته باشد. همین امر موجب می شود سلامت و بهداشت دهان و دندان نیز بهبود یابد. برگ‌های رزماری را در یک لیوان آب داغ قرار دهید و سپس با آب آن، دهان خود را بشویید. این کار باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر دهان شده و دهان شما را خوشبوتر می‌کند.

7) تحریک جریان خون

رزماری به عنوان یک محرک در بدن عمل می کند و تولید سلول‌های قرمز خون و جریان آن را افزایش می‌دهد. این کار باعث بهبود عمل اکسیژن رسانی به بافت‌ها و اندام‌های مختلف می‌شود. همچنین افزایش جریان خون می‌تواند به تحریک حرکت مواد مغذی به سلول‌هایی که به آن نیاز دارند کمک کند.

8) تسکین درد

رزماری به عنوان یک ماده‌ی ضد درد به صورت موضعی برای درمان درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که رزماری به صورت خوراکی مصرف شود مانند یک تسکین دهنده درد عمل می‌کند. در واقع، یکی از استفاده‌های محبوب رزماری برای درمان میگرن است. استشمام بوی رزماری برای کاهش نشانه‌های میگرن بسیار مفید خواهد بود.

9) خاصیت ضد التهابی

شاید یکی از مهم‌ترین کاربرد رزماری به عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی است. اسید کارنوسیک آنتی اکسیدان و ترکیب ضد التهابی قدرتمندی است که در رزماری یافت می‌شود و می‌تواند برای کاهش التهاب مفاصل، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی مفید باشد. همین امر باعث شده است که رزماری به یک درمان موثر برای بیماری‌های مختلفی همچون فشار خون، نقرس، ورم مفاصل و صدمات متحمل شده در فعالیت بدنی یا جراحی تبدیل شود. علاوه بر این، کاهش التهاب در سیستم قلبی –عروقی می‌تواند برای افزایش سلامت قلب موثر باشد.

10) سم زدایی از بدن

رزماری دارای طبیعت ادرار آور است و این بدان معناست که می‌تواند سموم بدن را از طریق ادرار از بدن دفع کند. اینکار باعث افزایش سلامت کلی بدن می‌شود. رزماری به بهبود کبد در بدن نیز کمک فراوانی می‌کند.کبد یکی از ارگان‌هایی است که به سختی درمان می‌شود.

11) سلامت پوست

خاصیت ضد پیری رزماری به خوبی شناخته شده است. اگرچه این خاصیت در اسانس رزماری بیشتر دیده می‌شود اما برگ‌های آن نیز تاثیر بسیار خوبی بر روی پوست دارند و می‌توانند باعث جوانسازی آن شوند. رزماری همچنین در درمان لکه و جوش نیز به خوبی عمل می‌کند.

هشدار :

اسانس رزماری در مصارف آشپزی نباید مصرف شود.اگر به خانواده‌ی نعناع حساسیت دارید ممکن است مصرف رزماری برای شما مضر باشد. قبل از مصرف با یک متخصص در این مورد مشورت کنید.

( دکتر سلام )