ادویه ها

آشنایی با 8 ادویه مفید برای زمستان

( خواص خوراکیها )

آشنایی با 8 ادویه مفید برای زمستان

فصل زمستان زمان جولان ویروس ها و میکروب ها است. به همین دلیل نیز لازم است تمام تلاشتان را برای مقابله با این عوامل بیماری زا به کار بگیرید. ادویه ها جزو مخازن با ارزش برای از بین بردن این عوامل بیماری زا محسوب می شوند. با ما باشید تا با این ادویه ها بیشتر آشنا شوید.

دارچین: ضدعفونی کننده

دارچین پوست درختی متعلق به سریلانکا با خواص فعال زیادی از جمله تانین ها است. این ترکیبات خواص ضدعفونی کننده دارند. دارچین با انگل روده مقابله کرده و اسهال را تسکین می دهد. این ماده حاوی عصاره روغنی ضدعفونی کننده است که برای مقابله با سرماخوردگی و برونشیت یا آنفلوانزا مؤثر عمل می کند. چوب یا پودر دارچین برای خوش طعم کردن انواع غذاها و مرباها و شیرینیجات و غیره به کار می رود. اگر سرما خورده‌اید 1 قاشق چای‌خوری پودر دارچین را با 1 قاشق چای‌خوری عسل و چند قطره لیموترش مخلوط کرده و مانند پاستیل در دهان بگذارید تا آب شود. این کار را هر روز دو مرتبه انجام دهید تا سرماخوردگی برطرف شود.

گشنیز: تقویت کننده دستگاه ایمنی بدن

گشنیز دوست آشپزی مدیترانه ای است و علاوه بر برگ‌ها از تخم گشنیز نیز استفاده می شود. عصاره روغنی موجود در تخم گشنیز با حالت اسیدی معده مقابله کرده، نفخ را از بین می برد و کبد را سبک می سازد. مزیت گشنیز در فصل سرما این است که باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن در برابر بیماری های ویروسی می شود. توصیه می کنیم در کنار غذاهای گوشتی، خورش ها، پوره ها و سالادها حتماً از گشنیز استفاده کنید. برای تهیه یک دمنوش سم‌زدا و ضدویروس می توانید 1 قاشق چای‌خوری تخم گشنیز را با یک لیوان آب دم کرده و با مقداری عسل شیرین و میل کنید. می توانید به مدت دو هفته بعد از وعده های غذایی از این نوشیدنی مصرف کنید.

زردچوبه: ضدالتهاب

زردچوبه به میزان زیادی در هند کشت و مصرف می شود. رنگ زرد و خواص آن مدیون رنگدانه ای به نام کورکومین است. این ادویه خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی قوی دارد و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. به این ترتیب نیز مانع از بروز بیماری های دژنراتیو و سرطان ها می شود. زردچوبه برای تسکین دردهای مفصلی مربوط به سرما و رطوبت مؤثر عمل کرده و از عوارض مربوط به سرماخوردگی پیشگیری می کند. توصیه می کنیم به تمام غذاهایتان زردچوبه بزنید. مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری از آن بدن را سالم نگه می دارد. بهتر است این ادویه را به همراه فلفل سیاه مصرف کنید. در صورت سرماخوردگی می توانید یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و یک نوک انگشت فلفل سیاه را یک لیوان شیر داغ حل کرده و بنوشید.

سیر: آنتی بیوتیک

سیر که میلیون ها سال است در هند و چین کشت شده است منبع خواص است. این ماده غذایی خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی داشته و خون را رقیق می کند. برای کنترل کلسترول خون و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نیز می توانید به این ماده غذایی اعتماد کنید. سیر همچنین خواص آنتی بیوتیکی و ضدعفونی کنندگی قوی دارد و در تمیزی دستگاه ادراری و تنفسی مؤثر است. این خواص مربوط به ترکیبی به نام آلیسین است. توصیه می کنیم سیر را له کرده و بعد از بیست دقیقه مصرف کنید. مصرف روزانه یک حبه سیر برای بدن مفید است. برای نرم شدن سیر می توانید آن را پوست گرفته و به چهار قسمت تقسیم کنید و سپس در مقداری روغن زیتون با حرارت ملایم تفت دهید.

چوب میخک: ضدویروس

چوب میخک گیاهی با منشأ اندونزی است. بوی تندی دارد و خواص مسکنی، ضدعفونی کنندگی، ضدالتهابی و ضدویروسی آن معروف است. این گیاه برای مقابله با عفونت های دهان و دندان و همچنین عفونت های گوش، حلق و بینی، مشکلات تنفسی و اختلالات ویروسی روده مفید است. چوب میخک نیز همانند دارچین معطر است. می توانید از دم کرده آن استفاده کنید.

هل: خلط آور

در کشور هند هل را به عنوان پادشاه ادویه ها می شناسند. هل حاوی دانه های کوچک و سیاه رنگی است که خواص آن‌ها نزدیک به خواص زنجبیل است. هل برای دستگاه گوارش فوق العاده است و در عین حال ضدسرفه و خلط آور نیز محسوب می شود. چون ترشحات تنفسی را دفع می کند. این ادویه تقویت کننده عمومی است و باعث تعادل روانی می شود. هل با طعم شور نیز همخوانی دارد بنابراین برای تهیه ماهی، گوشت سفید و غیره قابل استفاده است. بدون شک از این ادویه در تهیه دمنوش های مختلف استفاده می شود. هل برای تسکین سرفه مفید است و می توانید با جوشاندن یک قاشق چای‌خوری هل آسیاب شده سرفه هایتان را برطرف کنید. همچنین توصیه می شود هل را به چای یا قهوه تان اضافه کنید.

زنجبیل: ضدتهوع

زنجبیل یکی از ستون های طب سنتی هند است. ترکیبات معطر آن خواص گوارشی قوی دارند، بادشکن است و اسپاسم را از بین می برد. از آنجایی که این ادویه باعث رقیق شدن خون می شود در نتیجه به گردش خون مناسب کمک کرده و کلسترول خون را کاهش می دهد. به این ترتیب می توانید زنجبیل را ادویه ای دوستار قلب بدانید. زنجبیل همچنین به تقویت قوای جنسی کمک زیادی می کند. زنجبیل باعث تسکین حالت تهوع مربوط به دوران بارداری نیز می شود. سازمان بهداشت جهانی نیز این خاصیت زنجبیل را تائید کرده است. می توانید از زنجبیل تازه در تهیه غذاهایتان استفاده کنید. این گیاه مفید باعث خوش عطر شدن غذاها می شود. توصیه می کنیم در تهیه سالاد میوه و کمپوت نیز از این گیاه بی بهره نمانید. می توانید بعد از غذا برای بهبود گوارش یا تسکین حالت تهوع از زنجبیل استفاده کنید.

جوز هندی: ضد اسپاسم

جوز هندی از یک درخت حاره ای به دست می آید و شهرت زیادی در سرتاسر جهان دارد. این ادویه علاوه بر اینکه ضدالتهاب و مسکنی طبیعی (در استفاده موضعی) است خواص ضداسپاسمی قوی دارد. جوز هندی با اسهال و همچنین گاسترو آنتریت (التهاب معده ای روده ای) زمستانی که با استفراغ و اسهال همراه است مقابله می کند. این ادویه همچنین برای ایجاد خوابی راحت مؤثر است. البته توجه داشته باشید که جوز هندی حاوی ترکیباتی است که پتانسیل سمی شدن را دارند. بنابراین نباید میزان مصرف روزانه آن به بیش از نصف قاشق چای‌خوری برسد. جوز هندی طعم ملایم و خواص ویژه ای برای دستگاه گوارش دارد. می توانید از جوز هندی رنده یا پودر شده در تهیه غذاها و سس ها استفاده کنید. این ادویه پوره هویج و پوره سیب زمینی را نیز بسیار خوشمزه می کند. برای داشتن خوابی آسوده می توانید شب‌ها آب لیموترش ولرم را با عسل و یک نوک انگشت جوز هندی مخلوط کرده و میل کنید.

( تبیان )

همچنین ببینید

ادویه

خواص ادویه جات

(خواص خوراکیها) خواص ادویه جات منافع بهداشتی آویشن بی ‌نظیر هستند. این گیاه به طور …