غذا و ناخن

تقویت ناخن ها با این 8 ماده غذایی

( ناخن ها، آینه سلامت بدن )

تقویت ناخن ها با این 8 ماده غذایی

ناخن ها صرفاً وسیله تزیینی نیستند و باید تمام تلاشتان را برای حفظ سلامتی و استحکام آن‌ها به کار بگیرید. اما گاهی با تمام مراقبت هایی که انجام می دهید باز هم ناخن هایتان آن‌گونه که می خواهید محکم و زیبا نمی شود. در این صورت لازم نیست نیمی از حقوقتان را به ناخن کار بدهید تا مانیکور و پدیکور کنید و در نهایت نیز از نتیجه کار راضی نباشید. در چنین مواقعی نیاز به این مراقبت ها ندارید. بلکه نیاز به تقویت درونی ناخن‌ها دارید.

در این مطلب شما را با چند ماده غذایی مناسب برای افزایش استحکام و سلامت ناخن‌ها آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

ناخن ها؛ آینه سلامت بدن

ناخن‌ها مانند موها آینه سلامتی ما هستند. وجود هر مشکلی در بدن مانند بی‌خوابی، خستگی، تغذیه ناسالم و غیره خیلی زود تأثیرشان را روی ناخن ها به جا می گذارند. در این صورت است که ناخن‌ها شکننده و سست و نازیبا می شوند. در این مواقع نیازی نیست که پول زیادی صرف خرید محصولات زیبایی ناخن بکنید. درمان چنین مشکلاتی در بشقاب های شماست. کافی است به سراغ مواد غذایی مناسب بروید تا ناخن هایتان قوی و محکم شوند.

ماهی آزاد

ماهی آزاد سرشار از ویتامین ها و پروتئین های احیاکننده است. اگر ناخن هایتان خشک و تیره شده اند احتمالاً دچار کمبود ویتامین B12 شده است. برای درمان این مشکل ماهی آزاد میل کنید که حاوی میزان زیادی ویتامین B12 است. علاوه بر این نیاز به ویتامین D بیشتری دارید تا به رشد سریع‌تر ناخن هایتان کمک کند. در نتیجه با مصرف ماهی آزاد با یک تیر دو نشان می زنید. یعنی همزمان ویتامین B12 برای استحکام ناخن ها و ویتامین D برای رشد سریع آن‌ها جذب می کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ یک انتخاب مناسب برای تقویت ناخن ها محسوب می شود. به خاطر اینکه سرشار از پروتئین است و تولید کراتین را افزایش می دهد. علاوه بر این مواد معدنی موجود در زرده تخم مرغ باعث مرطوب ماندن کوتیکول ناخن شده و باعث احیای و تقویت آن می شود.

غلات کامل

غلات کامل دوست ناخن ها است چون میزان زیادی بیوتین دارد. در واقع غلات کامل مانند بلغور جوی دوسر یا برنج قهوه ای حاوی میزان زیادی بیوتین (ویتامین B8) هستند و استحکام ناخن ها را افزایش می دهند. ترکیب این ویتامین با کربوهیدرات های پیچیده موجود در غلات زندگی دوباره ای به ناخن ها می بخشد. بنابراین زمانی که احساس می کنید ناخن هایتان ضعیف شده است به سراغ این مواد غذایی بروید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز آهن بدن را بالا می برد. حتماً می دانید که کمبود آهن ناخن ها را حساس و شکننده می کند. علاوه بر این گوشت قرمز حاوی میزان زیادی پروتئین است. آهن موجود در آن به همراه پروتئین راهی برای مقابله با شکنندگی و سستی ناخن ها محسوب می شود.

قره قاط

قره قاط و بلوبری و غیره سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که ناخن ها را از شکستن نجات می دهند. این آنتی اکسیدان ها به احیای سلول‌های ناخن های آسیب دیده و کاهش التهاب کوتیکول ها کمک می کنند.

اسفناج

یک سالاد اسفناج مفصل دوست سلامت بدن و تقویت کننده خوب ناخن هایتان است. اسفناج یکی از آن سبزیجاتی است که سرشار از کلسیم، آهن و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که همگی به تقویت ناخن ها، احیای بافت و تقویت آن‌ها کمک می کنند. بهتر است اسفناج را به صورت خام در ترکیب سالادها میل کنید.

مخمر آب جو

مخمر آب جو به تقویت ناخن‌ها کمک زیادی می کند. این قرص ها حاوی میزان زیادی سیلیکون هستند که جزو مواد معدنی افزایش دهنده جریان خون در ناحیه پوست سر و کوتیکول محسوب می شوند. مخمر آب جو، با افزایش سرعت تولید کراتین باعث تقویت ناخن ها و پیشگیری از شکستگی آن‌ها می شود. این مکمل ها همچنین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز مؤثر هستند. البته حواستان باشد که این قرص ها تا حدودی اشتها را زیاد می کنند و اگر پرخوری کنید ممکن است به چاقی ناخواسته دچار شوید.

گزنه

گزنه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مناسبی برای تقویت ناخن ها و همچنین موها است. باید بدانید که موها و ناخن‌ها از کراتین ساخته می شوند. گزنه به صورت کپسول در داروخانه ها وجود دارد. همچنین می توانید این گیاه خشک را تهیه کرده و یک قاشق آن را با یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کنید. یک قاشق سرکه سیب به آن اضافه کنید و ناخن‌ها را به مدت ده دقیقه در این آب نگه دارید. در نهایت نیز دست‌ها را با آب ولرم بشویید. می توانید این کار را هر هفته یکبار انجام دهید تا ناخن‌هایتان تقویت شوند. می توانید از عرق گزنه نیز برای افزایش آهن بدنتان استفاده کنید.

( تبیان )