لوبیا قرمز

معرفی 5 خاصیت لوبیا قرمز

 ( خواص خوراکیها )

معرفی 5 خاصیت لوبیا قرمز

لوبیاها با مشخصات تغذیه ای قابل توجه و محتوای پروتئینی بالایی که دارند دیگر فقط به چشم “گوشت برای انسان های فقیر” دیده نمی شوند. در عوض، آنها به عنوان یک غذای سالم که چندین خواص درمانی مهم را فراهم می کنند به رسمیت شناخته شده اند.

لوبیا قرمز سه مدل اصلی دارد که عبارتند از: لوبیا قرمز، لوبیا قرمز کوچک و لوبیای آزوکی که در تصویر سوم هر سه مدل را در کنار هم می بینید.

سلامت دستگاه گوارش

همه ی لوبیاهای خشک منبع خوبی از فیبر رژیمی هستند. این مورد درباره ی لوبیای قرمز هم صادق است؛ به این ترتیب که حدود 7 تا 8 گرم فیبر در هر 1/2 فنجان، بسته به نوع محصول، وجود دارد.

لوبیاها منبع غنی فیبر نامحلول هستند که به طور عمده در پوستشان یافت می شود. فیبرهای نامحلول به سلامت دستگاه گوارش و تنظیم عملکرد روده ها کمک می کنند؛ در واقع فیبرها با دو مکانیسم از بروز یبوست جلوگیری می کنند؛ یکی با افزایش سرعت حرکت مواد در طول دستگاه گوارش و دیگری با افزایش حجم مدفوع.

لوبیاها و همچنین لوبیا قرمز سرشار از فیبر محلول نیز هستند که در ترکیب با آب به شکل یک ماده ژل مانند در دل و روده در می آیند. باکتری‌های روده فیبر محلول را تبدیل به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می کنند و سلول های روده بزرگ با استفاده از این اسیدهای چرب، انرژی لازم را به دست می آورند.

لوبیای قرمز مانند همه ی لوبیاها و حبوبات حاوی نشاسته ی مقاوم که نوعی کربوهیدرات پیچیده است، می باشد. نشاسته ی مقاوم، عملکردی شبیه فیبر رژیمی دارد که مقاوم در برابر هضم می باشد.

نشاسته مقاوم مانند فیبرهای محلول، با تغذیه باکتری های مفید در روده بزرگ به حفظ سلامت آن کمک می کند و بدین ترتیب موجب سلامت دستگاه گوارش می شود.

سلامت قلب و عروق

لوبیا قرمز از راه های مختلفی موجب سلامت قلب و عروق می شود. چرا که هم کم چرب است، هم بدون کلسترول و هم این که یک منبع پروتئین گیاهی با کیفیت بالاست؛ به طوری که در هر 1/2 فنجان لوبیا قرمز، حدود 8 گرم پروتئین وجود دارد.

از طرفی جایگزین کردن گوشت با لوبیا قرمز چند بار در هفته می تواند به شما کمک کند تا به طور قابل توجهی مصرف چربی اشباع، نوعی از چربی که منجر به بالا رفتن کلسترول می شود را کاهش دهید. علاوه بر این، فیبر محلول موجود در لوبیا قرمز به متعادل شدن سطوح ناسالم کلسترول خون کمک می کند.

علاوه بر موارد فوق لوبیا قرمز حاوی هر سه ماده ی معدنی کلیدی که به کنترل فشارخون کمک می کنند یعنی کلسیم، منیزیم و پتاسیم می باشد. به ویژه لوبیای آزوکی غنی از مواد معدنی است؛ به طوری که در هر یک دوم فنجان از آن، 32 میلی گرم کلسیم، 60 میلی گرم منیزیم و بیش از 600 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. وجود مقادیر کافی از این مواد معدنی در رژیم غذایی شما علاوه بر این که سلامت قلبتان را تضمین می کند به جلوگیری از گرفتگی عضلانی هم کمک می کند.

محتوای بالای فولات در لوبیا قرمز که چیزی در حدود 115 تا 140 میکروگرم در هر یک دوم فنجان از آن بسته به انواع مختلفی که دارد، می باشد، یکی دیگر از راه های حفاظت از سلامت قلب و عروق است؛ در واقع دریافت فولات به اندازه کافی کمک می کند تا سطح هموسیستئین خون پایین تر نگه داشته شود. بد نیست بدانید که داشتن سطوح بالای هموسیستئین با افزایش خطر بیماری های قلبی همراه است.

کنترل وزن

مانند تمام حبوبات، لوبیا قرمز جزء ایده آل اغلب رژیم های غذایی کنترل کننده ی وزن است که به کاهش یا جلوگیری از افزایش وزن کمک می کند. محتوای پروتئین بالای موجود در لوبیا قرمز موجب شده است که این ماده ی غذایی تبدیل به یک ماده ی سیر کننده شود؛ به این معنی که شما پس از خوردن آن به مدت طولانی تری احساس سیری و پُری می کنید.

انجام تمرین های مقاومتی همزمان با مصرف غذاهای غنی از پروتئین زمانی که برای کاهش وزن اقدام می کنید و احتمال از دست رفتن بافت ماهیچه ای وجود دارد به شما کمک می کند تا بافت های عضله ای تان حفظ شوند و در نتیجه سوخت و ساز بدنتان کاهش پیدا نکند.

علاوه بر پروتئین، فیبرهای غذایی موجود در لوبیا قرمز هم موجب افزایش بیشتر قدرت سیرکنندگی آن می شوند که البته این ها فاقد کالری هم هستند. نشاسته مقاوم موجود در لوبیا قرمز هم نقشی مشابه فیبرهای غذایی ایفا می کنند و از عوامل سیری هستند.

حفاظت در برابر دیابت

اغلب غذاهایی که از قلب و عروق محافظت می کنند و به کنترل وزن بدن کمک می کنند، از بدن در برابر دیابت نوع 2 هم محافظت می کنند و این مساله در مورد لوبیا قرمز هم صدق می کند. این اثر تا حد زیادی به فیبر و نشاسته مقاوم موجود در لوبیا قرمز مربوط است. هردوی این عوامل بر سرعت تجزیه مواد غذایی و جذب مواد مغذی در بدن تاثیرگزارند. فیبر موجود در لوبیا قرمز سرعت آزادسازی گلوکز به جریان خون را کند می کند. در اثر این اتفاق مقاومت به انسولین و در نتیجه ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش می یابد. با توجه به مطالعه ای که در سال 2004 در بخش تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است افرادی که از یک رژیم غذایی پُرفیبر استفاده می کنند، نسبت به کسانی که رژیم غذایی کم فیبر دارند، به میزان قابل توجهی کمتر به دیابت نوع 2، مبتلا می شوند.

نشاسته مقاوم نیز مانند فیبر در رژیم غذایی، به کاهش سرعت آزادسازی قند کمک می کند. علاوه بر این مورد، نشاسته ی مقاوم موجب کاهش مقدار کل قند ورودی به جریان خون نیز می شود.

پیشگیری از سرطان

لوبیا قرمز با روش های مختلفی از بدن در برابر سرطان محافظت می کند. لوبیا قرمز به عنوان یک غذای با فیبر بالا، می تواند به جلوگیری از سرطان سینه کمک کند.

در سال 2016 یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شد و در مجله اطفال منتشر شد، نشان داد زنانی که از یک رژیم غذایی غنی از فیبر در دوران بلوغ و اوایل بزرگسالی پیروی می کنند، به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان پستان در مراحل بعدی زندگی در آن ها پایین تر است.

علاوه بر این، لوبیا قرمز سرشار از آنتی اکسیدان است که به مهار آسیب نوعی از رادیکال های آزاد که ممکن است در نهایت به سرطان منجر شود، کمک می کند. در واقع لوبیا قرمز نسبت به سایر حبوبات ظرفیت جذب اکسیژن آزاد نسبتا بالایی دارد؛ حدود پنج برابر بیشتر از لوبیا چشم بلبلی و در حدود 10 برابر بیشتر از نخود.

همچنین ببینید

لوبیای سیاه

فواید لوبیای سیاه در 9 مورد

( خواص خوراکیها ) فواید لوبیای سیاه در 9 مورد لوبیای سیاه منبع غنی پروتئین …