اصول نگهداری گلها

آشنایی با 5 اصل اولیه نگهداری از گل و گیاه

استفاده از گیاهان آپارتمانی در خانه از مهمترین روش‌های افزایش کیفیت زندگی و جمع کردن انرژی‌های نشاط‌آور و مثبت است و به افزایش آرامش و امنیت کمک می‌کند. در ادامه با اصول اولیه برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در منزل به تمیزی هوا کمک می‌کند، یک وسیله دکوری زیبا است که می‌تواند جلوه‌ای زیبا و دل‌انگیز به خانه‌تان هدیه کند و شما را با طبیعت که منبع آرامش است، آشتی دهد.

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی به این نکات توجه کنید

۱. خاک (بستر کاشت)

بیشتر گل‌های آپارتمانی در خاک معمولی باغچه ترکیب با کود به خوبی رشد می‌کنند. به طورکلی مناسبترین خاک برای گیاه آپارتمانی، مخلوطی از خاک برگ + خاک باغچه + ماسه + کود است. همچنین شما میتوانید از بقایای موادی نظیر نظیر تفاله چای، بقایای برگ درختان فضای سبز شهری، سبوس برنج و کوکوپیت (الیاف نارگیل)، ورمی کمپوست و پرلیت برای غنی‌تر کردن بستر کاشت گیاهان خود استفاده کنید. به طورکلی آنچه در مورد بستر کاشت این گیاهان مهم است انتخاب خاکی است که حاصلخیزی خوب و زهکش مناسب داشته باشد یعنی اینکه وقتی روی خاک آب میریزید بلافاصله، آب از زیر گلدان بیرون بریزد. برای افزایش قدرت زهکشی خاک، میتوانید از برگ پوسیده و مقداری ماسه استفاده کنید.

۲. آبیاری

اینکه چه نوع گیاهی را برای نگهداری انتخاب کرده اید و دما و رطوبت محل زندگی شما در میزان و نحوه آبیاری گیاه تاثیر مستقیم دارد. بنابراین نمی‌توان یک قانون کلی در بحث آبیاری و نگهداری از گیاهان آپارتمانی عنوان کرد. با این وجود در بیشتر گیاهان، آبیاری باید به مقداری انجام شود که آب از کف گلدان خارج شود. همچنین بهتر است آب زیر گلدانی را هر مرتبه خالی کنید تا از پوسیدگی ریشه گیاه پیشگیری شود. به طور کلی میزان آبیاری، دور و تعداد آبیاری بستگی به عواملی مانند دمای محیط، نوع گیاه، اندازه گلدان وجنس گلدان (سفالی، پلاستیکی، لعابی، فایبرگلاس و غیره) دارد. به عنوان مثال گلدان سفالی تخلخل زیادی دارد و تبخیر آب در آن سریعتر انجام می‌شود، ولی گلدان پلاستیکی یا لعابی تخلخلی نداشته وآب از سطح آن کمتر و به کندی تبخیر میشود وبه آب کمتری نیاز دارد.

طبقه‌بندی کلی گل‌های آپارتمانی از لحاظ نحوه آبیاری به شرح زیر است:
۱- گیاهانی که به آب زیاد برای رشد خود نیاز دارند و لازم است سطح خاک گلدان همواره مرطوب و نه خیس باشد مانند کاج مطبق، فیکوس، دراسینا، نخل مرداب و …
۲- گیاهانی که به رطوبت در حد متوسط نیاز دارند و بایستی خاک آن‌ها در فاصله دو آبیاری خشک شود. بیشتر گل‌های آپاراتمانی در این دسته قرار دارند مانند دیفن باخیا، پیرومیا، پتوس، حسن یوسف، آگلونما و …
۳- گیاهانی که به خشکی مقاومند و به رطوبت جزئی نیاز دارند مانند انواع کاکتوس‌ها، ساکولنت‌ها، برگ انجیری، سانسیوریا، سرخس و …

۳. دما

تامین درجه حرارت مناسب یکی از مهمترین عوامل موثر برای نگهداری از گل‌های آپارتمانی است. با توجه به اینکه این گیاهان بومی مناطق استوایی هستند، بنابراین به تنش‌های دمایی بسیار حساس بوده و باید از تغییر ناگهانی دما پرهیز شود. بهترین درجه حرارت برای رشد این گیاهان دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است. مهمترین علامت ناگهانی تنش دما برای گیاهان آپارتمانی، ریزش برگ‌های تحتانی گیاه است. البته بیشتر این گیاهان تغییرات تدریجی دما در محدوه ۵ تا ۳۰ درجه را برای مدت کوتاهی می‌توانند تحمل کنند.

۴. نور

گیاهان آپارتمانی نیز مانند همه موجودات زنده به نور خورشید برای رشد احتیاج دارند؛ بنابراین اگر به فکر نگهداری از گیاهان آپارتمانی هستید، حتماً مکانی را برای آن‌ها در نظر بگیرید که نور کافی به آنجا برسد. البته این گیاهان به نور مستقیم خورشید نیاز نداشته، بهترین مکان برای نگهداری این گیاهان، پنجره‌های جنوبی و آفتابگیر است. البته لازم به ذکر است نور‌های مصنوعی نیز میتوانند نیاز برخی از این گیاهان را تامین کند ولی بهره‌مندی از نور طبیعی مسلما در رشد بهتر گیاه تاثیر مستقیم دارد. البته اگر شما در آپارتمان کم نور زندگی میکنید نیز جای نگرانی ندارد. گیاهانی مانند بومیلاسه، فیلودندرون، گل گندمی، آگلونما و برگ عبایی، سرخس‌ها، سانسیوریا یا پتوس قلبی به خوبی می‌توانند در محیط‌های با نور کم زندگی کنند.

۵. کوددهی

تمام گیاهان آپارتمانی برای رشد و گلدهی مناسب نیاز به خاک غنی دارند تا مواد غذایی موردنیاز آن‌ها تأمین شود. ولی معمولاً مواد غذایی موجود در خاک گلدان برای اغلب این گیاهان کافی نیست به ویژه گیاهانی که دارای رشد زیادی هستند. از این رو می‌توان با کوددهی این کمبود را جبران کرد. در مجموع کود‌های کامل موجود در بازار که دارای اندازه‌ای برابر از پتاسیم، فسفر و نیتروژن هستند، برای بیشتر این گل‌ها مناسب است. توجه داشته باشید، برای کود دهی به گیاهان خود بهتر است نصف غلظت نوشته شده بر روی بسته بندی از سوی کارخانه را استفاده کنید، تا گیاه شما دچار سمیت نشود. عموما ماهی یکبار کوددهی کافی خواهد بود.

۶. سمپاشی

هر گیاهی در معرض حملات آفات و بیماری‌هایی است که می‌تواند موجب از بین رفتن آن شود. برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی و مبارزه با هر آفتی، ابتدا باید آن را به خوبی بشناسید تا بتوانید عامل از بین بردن آن را به درستی انتخاب کنید. برای سمپاشی گیاهان آپارتمانی خود میتوانید از سم‌های شیمیایی موجود در بازار استفاده کنید. همچننی میتوانید برگی را که دچار آسیب شده است را از گیاه قطع کنید و آن را به یک گلفروشی‌ها یا متخصص گیاهان نشان دهید تا سم و آفت‌کش مناسبی به شما معرفی کند. سم را خریداری کنید و بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی بسته‌بندی آن، عمل کنید.

گل و گیاه آپارتمانی

در پایان توصیه می‌کنیم برای اینکه همواره گیاهان سرحالی داشته باشید باید به صورت مرتب گیاهان خود را بررسی کنید و به ظاهر آن‌ها توجه داشته باشید. به این ترتیب، در صورتی که علائمی از بیماری یا وجود آفات در آن‌ها دیدید، زود دست به کار شوید و برای درمان اقدام کنید. همچنین برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی خود، بطور روزانه آن را بازدید و بررسی کنید و اگر برگ زرد شده یا سوخته‌ای را مشاهده کردید، آن را از گیاه جدا کنید. به این دلیل که وجود برگ‌های خراب موجب آسیب سایر برگ‌ها نیز می‌شود.

( ستاره )

همچنین ببینید

شرایط نگهداری از گیاهان در آپارتمان ها

شرایط نگهداری از گیاهان در آپارتمان ها

( گل و گیاه زینتی ) شرایط نگهداری از گیاهان در آپارتمان ها هوای مورد …