ماهی تترای کنگو
ماهی تترای کنگو

ماهی تترای کنگو

ماهی تترای کنگو+تصاویر

Congo tetra / Micralestes interruptus  

اندازه این ماهی که بومی کنگو است معمولا 6 سانتیمتر بوده ولی اکثرا رشد بیشتری دارد. با اینکه نگهداری آن در آکوآریومها تا حدودی مشکل است، اما با وجود این یکی از مرغوبترین ماهی ها زینتی به حساب می آید. به خاطر شکل ظاهری و بدن رنگین کمانی اش به عنوان جواهر تتراها شناخته می شود.

رنگ اصلی آن برنزی با سایه سبز است. باله های مخرجی و پشتی ماهی نر بزرگ و مواج و باله پشتی خم شده است.

ماهی تترای کنگو
ماهی تترای کنگو

مشخصات تترا کنگو:

نام علمی: Phenacogrammus interruptus

نام مشترک : تترا کنگو

نام انگلیسی : Congo Tetra

سطح مراقبت : متوسط تا مشکل

اندازه ماهی: تا  ۳ اینچ (۷.۵ سانتی متر)

اسیدیته آب  : ۶ – ۷.۵

سختی آب  : ۳-۱۸

دمای مورد نیاز:  ۲۳ تا ۲۸ درجه سانتیگراد

طول عمر: ۳ تا ۵ سال

منبع / زیستگاه: آفریقا و در کشور زئیر

ماهی تترای کنگو

رفتار / خلق و خو: تترا کنگو که به خاطر شکل ظاهری و بدن رنگین کمانی اش به عنوان جواهر تتراها شناخته می شود به طور کلی صلح جو هستند ولی بهتر است در دسته های ۶ تا یی تایی نگهداری شوند. این ماهی گاهی به قدری ترسو است که با کوچکترین صدا در کنار آکواریوم دچار استرس شده و حتی به خود آسیب می رساند . البته بدش  نمی آید به ماهی های کوچکتر از خود زورگویی کند و به آنها ضربه بزند. این ماهی کوچک و زیبا را بهتر است در آبی که کمی اسیدی است نگهداری نمایید و از سنگ هاو ماسه های مشکی و تیره در بستر آن بهره ببرید . نور آکواریوم تتراها بهتر است کم باشد تا تاثیری بر جلوه گری آنها نداشته باشد . در آکواریوم تتراها نباید از فیلتر های قوی استفاده نمود چون بارها دیده شده است که ماهی ها به درون آنها مکیده شده اند.توصیه شده است که بهتر است در هفته ۲۵ تا ۵۰  درصد آب آکواریوم آنها جایگزین گردد.

یک جفت ماهی تترای کنگو
یک جفت ماهی تترای کنگو

جنسیت: نر ها کمی لاغر تر از ماده ها بوده اما نسبت به آنها بسیار رنگارنگ تر و دارای باله های کشیده و زیباتری هستند

جفتگیری / تولید مثل: معمولا ماهیان نر و ماده تترا کنگو  را در زمان تولید مثل از هم جدا نموده و در تانک های مجزا نگهداری می نمایند . تانک تخم ریزی باید پوشیده از خزه جاوا شده باشد و در جایی قرار گیرد که تا حد امکان تاریک باشد. پس از آماده سازی تانک تخم ریزی باید چاق ترین ماده و زیباترین و درخشان ترین نر خود را شب هنگام به تانک منتقل نمایید تا حداکثر طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده تخمگذاری کنند. در زمان تخمگذاری معمولا ماهی ماده بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تخم خواهد گذاشت . در این حالت والدین علاقه عجیبی به خوردن تخم ها دارند و باید انها را به سرعت از تانک خارج نمود . تخم ها نهایتا تا ۲۴ تا ۴۸ساعت بعد متولد خواهند شد وپس از یک شبانه روز و بعد از حذف کیسه زرده با فیتو پلانکتون ها و زئوپلانکتون ها تغذیه می گردند. بچه ماهی ها را  پس از ۲ تا ۳ روز با آرتیمیا ، میکرو کرم ها و ناپلی تغذیه می نمایند.

 حجم آکواریوم: حد اقل ۱۵۰ لیتر

سازگاری : تترا کنگو با اکثر ماهیان آکواریومی سازگار می باشد.البته بهتر است با بتاها و آنجل فیش ها نگهداری نشود.

رژیم غذایی : تترا کنگو همه جیز خوار می باشند. غذا های منجمد ، پولکی ، آرتیمیای زنده میکرو پلت ها و فلیک  و… می توانند رژیم غذایی مناسبی برای این ماهی باشند. البته یک رژیم گیاهی نیز می تواند توصیه گردد

منطقه شنا: میانه آکواریوم

ماهی تترای کنگو Congo Tetra
ماهی تترای کنگو Congo Tetra
عکس ماهی تترا کنگو
عکس ماهی تترا کنگو

(زمزار)

همچنین ببینید

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula - Raccoon butterflyfish)

پروانه ماهي ماسک‌دار (راکون خط قرمز)

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula – Raccoon butterflyfish) پروانه ماهي راکون خط قرمز (ماسک دار) …