شیره و ارده

آشنایی با خاصیت های شیره و ارده

( خواص خوراکیها )

آشنایی با خاصیت های شیره و ارده

( خاصیت اصلی انواع شیره و ارده، انرژی‌زا بودن آنهاست )

برای فصل زمستان كه بدن به انرژی بیشتری برای گرم كردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شوند. اما حواس‌تان باشد كه هر دوی این مواد به غیر از انرژی‌زا بودن، درصد بالایی كالری هم دارند و اگر شما فرد كم‌تحركی هستید كه روزانه بیش از 20دقیقه پیاده‌روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌كنید، بدانید كه با خوردن این دو ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌كشد.

ارده و شیره هر دو گرمی هستند و آب روی آتش برای خلاص شدن از رطوبت سردی‌خوردن. قند حلواارده و حلواشكری و شیره برای افراد دیابتی مضر است؛ گرچه شیره خرما به دلیل داشتن مواد قندی كم‌ضرر (گلوكز و ساكاروز)، برای بیماران دیابتی ضرر كمتری دارد ولی خوردن آن را به آنها توصیه نمی‌كنیم.

كنجد كه از مواد اصلی حلواارده است، منبع بسیار خوبی برای تامین كلسیم بدنتان است.همچنین مصرف آن كلسترول را كاهش می‌دهد.

از كنجد در درمان اختلالات كبد و كلیه استفاده می‌شود و برای درمان استخوان‌درد و درد مفاصل هم مفید است.

به دلیل تحرك بالای كودكان، مصرف حلواارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه‌شان هم می‌شود.

شیره انگور هم درست مانند خود انگور مقدار قابل توجهی ویتامین «آ»، «ب»و «ث» دارد و در ضمن ضدنفخ هم هست.

همچنین شیره انگور در بدن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیرمفید بدن می‌شود و كارشناسان تغذیه آن را پاك‌كننده بقایای غذاها در روده و معده می‌دانند. البته شیره انگور محرك اعمال كبدی هم هست و به خون‌سازی نیز كمك می‌كند.

شیره انگور و خرما، هر دو تسكین‌دهنده دردهای رماتیسم و امراض شریانی و وریدی هستند.

در تركیب غذایی خرما، فسفر و آهن وجود دارد كه مصرف شیره خرما در وعده صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد كم‌خونی در افراد می‌شود.

شیره و ارده هر دو طبیعت گرم دارند و مصرف آن برای گرم‌مزاج‌ها موجب غلیظ شدن صفرایشان می‌شود و نتیجه آن، جوش زدن در صورت و بدن‌شان است كه راه درمانش هم خوردن میوه‌های تازه با طبیعت سرد است.

( زمزار )

همچنین ببینید

ارده

ارده و خواص آن

(خواص خوراکیها) ارده و خواص آن کنجد یکی از قدیمی ترین دانه های روغنی است …