سرکه سیب

آشنایی با خواص سركه سیب

( خواص خوراکیها )

آشنایی با خواص سركه سیب

حتما باید شنیده باشید که روزی یک سیب بخورید و بیمار نشوید . سرکه سیب دارای مواد معدنی بسیاری بوده و علاوه بر خواصی که سرکه بر روی دستگاه های تصفیه کننده خون دارد سرکه سیب نه تنها یک اسید استیک سالم و ملایم است و بر روی کبد و کیسه صفرا اثر فعال کننده دارد بلکه به مقدار قابل توجهی دارای پتاسیم ، فسفر ، کلرور منیزیم ، کلرورسدیم ، گوگرد ، ویتامین های گروه B و ویتامین D می باشد . باید گفت این مواد موجود در سرکه سیب موجب طراوت و نشاط سلول های بدن شده و می تواند دستگاه گوارش را فعال سازد .اثر فوق العاده خوبی بر روی هضم مواد چربی ، گوشتی و پروتئین دارد . سرکه به طور کلی از 7 تا 8 درصد اسیداستیک ترکیب شده است و نیز دارای مقداری اسیدمالیک ، اسیدسیتریک ، اسیدسولسینیک و اسید تارتریک می باشد . اسید نام برده در سرکه محرک سلول‌های کبدی ، فعال کننده سلول‌های کبدی می باشد و در نتیجه موجب بالا رفتن سوخت و ساز بدن و دفع مواد سمی موجود در غذاها از راه روده ها می گردد و به این دلیل مواد سمی در خون پایین می آید . این مواد سمی غذائی عبارتند از: اوره ، اسید اوریک و چربی خون .
بسیاری از متخصصان مواد غذایی بر این عقیده اند که مقدار کمی سرکه هر روز باید همراه غذا مصرف شود تا نه تنها ترشحات غدد معده ، کبد ، لوزالمعده و غده روده‌ها زیاد شده و مواد غذایی خوب هضم شوند بلکه موجب دفع اوره و هضم چربی در خون نیزگردد . سرکه سیب اثری حیاتی در حفظ طراوت بدن دارد. چرا که گوگرد در طراوت پوست نقش مهمی دارد و سرکه سیب دارای گوگرد کافی می باشد وکلرور منیزیم که از عوامل حفظ جوانی است در سرکه سیب به مقدار کافی وجود دارد. ویتامین های B -کلسیم و فسفر در احساس نشاط و رفع خستگی بدن بسیار موثر است. سعی کنید سرکه سیب و یا هر سرکه دیگری را خالی مصرف نکنید بلکه به روی غذا بریزید و یا آن را با مقداری آب مخلوط نمایید. یکی از بهترین فرمول‌ها برای درمان چاقی مصرف یک قاشق مرباخوری سرکه سیب در یک لیوان آب ولرم ناشتا می باشد.
سركه سیب برای درمان بیماری های قلبی ، چربی خون ، تنگ شدن عروق قلب ، تنظیم فشار خون ، بیماری‌های درد مفاصل و گوارشی مفید است.
سركه سیب كلسیم را جذب بدن كرده و بدن را از رسوب پاك می كند و برای بیماری هایی از قبیل رماتیسم ، درد مفاصل ، امراض عصبی كمبود كلسیم ، اختلال روده ها، پیری زودرس ، امراض قلبی ، تصلب شرایین ، چاقی ، اختلالات مجاری ادرار اختلال بینایی و دیدچشم و شنوایی موثر است.
سركه سیب برای درمان آسم ، مسمومیت ، اسهال ، شكنندگی ناخن‌ها ، سرگیجه ، بیماری دندان‌ها ، تشنج های عضلانی و عصبی ، اگزما ، شوره ، بی‌خوابی ، سردرد ، خستگی پوست و ورم كبد توصیه می شود ، وزن را طبیعی نگاه میدارد ، باعث شادابی و آرامش می شود ، جداره رگ‌ها را نرم ساخته و از فشار خون جلوگیری میكند.
برای تقویت قلب ٬ 2 یا 3 قطره سركه سیب را در نصف لیوان آب مقطر مخلوط كرده و روزی دوبار و هر بار به همین مقدار بین هر وعده غذا میل نمایید.