بادمجان

خواص درمانی و مفید بادمجان

( خواص خوراکیها )

خواص درمانی و مفید بادمجان

بادمجان حاوی فیبر بالایی است و برای درمان یبوست و كاهش كلسترول مفید است و به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین، برای كاهش فشار خون بسیار سودمند است. بادمجان بازكننده عروق خونی و تقویت‌كننده معده و ادرارآور است. خوردن بادمجان بوی عرق را در بدن از بین می‌برد و خاكستر بادمجان نیز به صورت مخلوط با سركه برای معالجه زخم‌های جلدی موثر است.

بادمجان به علت داشتن یك ماده سمی به نام سولانین برای اشخاصی كه سابقه حساسیت دارند، مفید نیست.

مهمترین خاصیت آن كم‌كالری بودن آن است، به همین علت غذای بسیار خوبی برای كسانی است كه می‌خواهند وزن كم كنند؛ زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز است.

بادمجان را حتما باید به حالت كاملا رسیده مصرف كرد؛ زیرا خام آن طعم تلخ دارد و در كسانی كه آسم و برونشیت دارند، باعث تحریك این بیماری‌ها می‌شود.

بادمجان اثر نرم‌كننده، برطرف‌كننده یبوست، ادارآور دارد و به علت دارا بودن آهن در رفع كم‌خونی بسیار مفید است. همچنین ریشه بادمجان، شاخه‌های خشك شده و برگ‌های آن اثر بند آورنده خون دارد.

همچنین بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت‌های حاصل از خوردن قارچ سمی است. مصرف بادمجان، گرفتگی رگ‌ها را باز می‌كند و افراد را از خطر سكته قلبی حفظ می‌كند.

برگ‌ها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند، این جوشانده درمان اسهال خونی است. جوشانده ریشه بادمجان برای درمان بیماری آسم مفید است.

آب زردرنگی كه در موقع نمك زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می‌شود نیز برای خشك كردن عرق دست و پا، بهترین دارو است و اشخاصی كه دست و پایشان مرتب عرق می‌كند و باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند، مفید است.

بهترین روش پخت بادمجان، آب‌پز كردن و پختن در فر است؛ زیرا سرخ شده آن سنگین شده و برای معده‌های ضعیف مناسب نیست.
افرادی كه بواسیر و درد چشم دارند، نباید از بادمجان استفاده كنند؛ زیرا بیماری آنها را تشدید می‌كند. این گونه اشخاص اگر می‌خواهند بادمجان بخورند، بهتر است آن را با گوشت و روغن یا سركه بپزند و بخورند.

( زمزار )

همچنین ببینید

بادمجان

بادمجان ؛ بنفش پرخاصیت

( خواص خوراکیها ) کوتاه درباره خواص دارویی و درمانی بادمجان (بنفش پرخاصیت ) بادمجان گیاهی …