گل کوکب (Dahlia)

نگهداری و پرورش گل کوکب (Dahlia)

( گل و گیاه )

نگهداری و پرورش گل کوکب (Dahlia)

تنوع گل کوکب به حدی است که گفته شده به ازای هر نفر، یک گل کوکب به خصوص وجود دارد.

گل کوکب گیاهی چند ساله است که در اصل از مکزیک آمده است. گونه‌های بسیار متنوعی از این گل وجود دارد تا حدی که می‌گویند به ازای هر نفر یک گلِ کوکبِ به خصوص وجود دارد. این گل‌ها در انواعِ تک شکوفه، دو شکوفه و چند شکوفه‌ای وجود دارند. اگر به دنبالِ رنگ می‌گردید، گلِ کوکب پاسخِ شماست. این گل‌های جذاب شکوفه‌های درخشانی را به رنگ‌های نارنجی، صورتی، گل بهی، زرد، قرمز، قرمزِ مایل به زرد و بنفش تولید می‌کنند. متاسفانه تنها رنگِ آبی وجود ندارد!

گل کوکب (Dahlia)
کوکب می‌تواند گل‌های بسیار بسیار بزرگی تولید کند. برخی از آن‌ها کوکبِ بشقابی نامیده می‌شوند؛ حتماً می‌توانید علتِ آن را حدس بزنید!
خبرِ خوبِ دیگر این است که گلِ کوکب به آسانی رشد داده می‌شود. بنابراین چند تا از آن‌ها را در باغچه خود بکارید. این گل‌ها از اواخرِ تابستان تا پاییز گل می‌دهند.گل کوکب (Dahlia)

تکثیر گل کوکب
گل کوکب می‌تواند از بذر رشد داده شود. بذرِ این گل را 6 تا 8 هفته قبل از آخرین یخبندان در خانه‌تان بکارید. ما توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در گلدان‌هایی جداگانه بکارید، این کار فضایِ کافی برای رشدِ ریشه را فراهم می‌کند و همچنین عملِ نشا را آسان‌تر می‌کند.
گل‌های کوکبِ ثابت، هر چند وقت یکبار با جداسازیِ ریشه‌های لوله‌ای شکل شان تکثیر می‌شوند. این روشِ تکثیرِ گیاه، هنگامی که می‌خواهید از رنگِ گل‌هایتان مطمئن باشید، بسیار مفید است. حفره‌ای به عمقِ 15 تا 25 سانتی‌متر حفر کنید. سپس مخلوطی از کود و کمپوست را داخلِ حفره بریزید و ریشه‌ها را در عمقِ 8 سانتیمتری از سطح قرار دهید.
تکثیر توسطِ قلمه نیز امکان پذیر است اما تا حدودی غیر معمول و نا‌رایج می‌باشد.

گل کوکب (Dahlia)

پرورش گل کوکب
پرورش گل کوکب بسیار آسان است. آن‌ها نورِ کاملِ خورشید را ترجیح می‌دهند. آن‌ها مواد معدنی زیادی مصرف می‌کنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که خاک غنی و تقویت شده است. پایِ این گیاه مقدارِ زیادی کمپوست ریخته و سپس رویِ آن مالچ بریزید. یک تقویت کننده با نیتروژنِ کم باید به طورِ مرتب در طولِ فصلِ رشد به گیاه داده شود. خاک باید همیشه مرطوب و زهکش باشد. گونه‌های کوچک‌تر را به فاصله 40 سانتی‌متر از یکدیگر بکارید؛ گونه‌های بزرگ‌تر نیز باید 60 سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند تا به خوبی رشد کنند. وقتی گیاه به ارتفاعِ 30 سانتی‌متر رسید، نوکِ ساقه‌ها را میان انگشتانتان فشار دهید (نیشگون بگیرید) تا رشدِ عرضیِ (و نه طولی) گیاه را تقویت کرده و گیاه‌تان را پُر پشت‌تر کنید.
گلِ کوکب بسیار سریع رشد می‌کند و در اواسط تا اواخرِ تابستان گل می‌دهد. سرِ ساقه‌های این گیاه معمولاً 3 جوانه می‌زند. برای اینکه گل‌های بزرگتری داشته باشید دو تا از این جوانه‌ها را جدا کرده و جوانه میانی را باقی بگذارید تا رشد کند.
این گل در سرما و یخبندانِ سرد از پای در می‌آید. بنابراین در سرمای شدید غده (پیاز) آن را خارج کرده و در بستری از ماسه خشک قرار دهید. سپس در زمستان آن را در انباری خود نگهداری کرده و در بهار دوباره بکارید. در صورتِ تمایل می‌توانید هر غده را با رنگِ گل‌های آن علامت گذاری کنید.

گل کوکب (Dahlia)

آفات و بیماری‌ها
بسیاری از حشرات عاشقِ گلِ کوکب هستند. حلزون‌ها و حشرات مکنده، عنکبوت‌های قرمز و کنه‌ها، همگی می‌توانند مشکلی جدی برای این گیاه باشند. حلزون‌ها را از این گیاه جدا کرده و برای از بین بردنِ دیگر حشرات از صابون‌های ضد حشره و حشره کُش‌ها استفاده کنید.
بیماری‌ها نیز ممکن است این گیاه را درگیر کنند. در این صورت به محضِ تشخیصِ اولین نشانه‌های بیماری، با اسپریِ قارچ کُش از پیشرفتِ آن جلوگیری کنید.

گل کوکب (Dahlia) گل کوکب (Dahlia) گل کوکب (Dahlia)گل کوکب

( زمزار )