میوه ها

معرفی خواص هسته میوه ها

(خواص خوراکیها)

معرفی خواص هسته میوه ها

(با فواید هسته 4 میوه آشنا شوید)

بسیاری از افراد هسته ی میوه هایی مانند انگور را دور میریزند ، در حالیکه با توجه به جثه ی کوچکش فواید بسیاری دارد.

روغن یا کپسول این هسته های ریز و کوچک اثرات شگفت انگیزی دارند که شناخت شان خالی از لطف نیست. برای آشنایی بیشتر با خواص این هسته ها با ما باشید. بدون هسته و دانه، گیاهی رشد نمی کند. طبیعت برای حفظ بقای گونه های مختلف میوه و سبزیجات، از هسته ها مراقبت می کند. به همین منظور دور این هسته های ریز یک غشای حفاظتی کشیده که حافظ مواد مغذی لازم برای رشد میوه ها می باشد. برای همین هم هسته برخی از میوه ها حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب است. این ترکیبات معروف نیز اثرات مفیدی روی سلامتی ما می گذارند. اما چگونه می شود از تمام این خواص استفاده کرد؟ آیا همه هسته ها مصرف کردنی و مفید هستند؟ در جواب این سوالات باید گفت که غشای بیرونی هسته ها معمولاً سفت بوده و به راحتی قابل جویدن نیستند. طعم نسبتاً تلخ هسته ها برای خیلی ها خوشایند نیست و برای همین بدن ما قادر نیست که خواص کامل هسته ها را جذب کند. دانشمندان و محققان حوزه سلامت تحقیقات زیادی روی خواص هسته روی بدن انسان انجام می دهند. امروزه هسته ها به صورت روغن مانند روغن هسته انگور، مکمل های غذایی یا در محصولات آرایشی در اختیار مصرف کننده ها قرار گرفته است. در اینجا چند نمونه از این هسته های سلامتی را معرفی می کنیم.

 

هسته انگور

هسته انگور و روغنی که از آن گرفته می شود سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها به خصوص آنتی اکسیدان های خانواده پُلی فنول ها می باشد. از این گذشته این روغن حاوی میزان قابل توجهی ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است. این ترکیبات مفید باعث بهبود جریان خون شده و از عروق و قلب ما محافظت می کند. روغن هسته انگور خواصی دارد که برای پوست نیز مفید است. در واقع این روغن باعث تغذیه و نرم و مرطوب شدن پوست شده و ترشح کلاژن را بیشتر می کند. این روزها در ترکیب لوازم آرایشی از این روغن استفاده می شود.

 

هسته انار

در چین باستان انار را سمبل جاودانگی می دانستند. هر دانه انار حاوی صدها هسته کوچک است که با یاقوت سرخی پوشانده شده است. روغنی که از این هسته های سفید گرفته می شود سرشار از آنتی اکسیدان ها به خصوص فلاوونوئیدها و اسیدهای چرب ضروری است. این روزها تولید کننده های بزرگ لوازم آرایشی از این روغن برای تولید لوازم آرایشی ارگانیک استفاده می کنند چون باعث تحریک ترشح کلاژن شده و پیری پوست را به تأخیر می اندازد. محققان حوزه تغذیه علاقه زیادی به بررسی دقیق تر هسته های انار نشان داده اند. اولاً به خاطر اینکه این هسته ها سرشار از فیتواستروژن ها هستند که برای بهبود و درمان علائم یائسگی بسیار مفید است و دوما به خاطر اینکه احتمال می دهند هسته انار خواص ضدسرطانی داشته باشد. برای همین محققان بررسی های گسترده ای در این خصوص آغاز کرده اند.

 

هسته تمشک

روغن هسته تمشک سرشار از بتاکاروتن و اسیدهای چرب ضروری و به ویژه ویتامین E می باشد برای همین هم روند پیری را به تأخیر انداخته و سلول ها را جوان نگه می دارد. این هسته ها خواص ضدالتهابی و التیام بخشی دارند و برای همین هم باعث تغذیه، احیا و تقویت سلول های پوستی می شوند. روغن هسته تمشک برای پوست های حساس بسیار مفید است. در واقع این روغن برای تسکین خارش و پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست تاثیر خوبی دارد. توجه داشته باشید که هسته کیوی نیز بسیار پر خاصیت است. با وجود اینکه روغن هسته کیوی چندان شناخته شده نیست اما با این حال این روغن سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع نشده می باشند که باعث نرمی پوست شده و با آکنه و پوست های خشن مقابله می کند.

 

هسته گریپ فروت

عصاره هسته گریپ فروت یک ضد میکروب بسیار قوی می باشد. عصاره هسته گریپ فروت بر خلاف داروهای آنتی بیوتیکی به مدت طولانی در روده باقی نمانده و تعادل فلور روده را به هم نمی زند. قطره یا قرص هسته گریپ فروت برای درمان سرفه و لارنژیت و غیره مفید است. از این داروهای طبیعی می توان برای درمان قارچ ها یا بهبود مشکلاتی مانند آفت کمک گرفت. عصاره هسته گریپ فروت حاوی میزان زیادی فلاوونوئیدها و آنتی اکسیدان های خانواده پولی فنول ها می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. البته توصیه می کنیم حتماً از محصولات ارگانیک استفاده کنید.

( زمزار )