گل فریزیا

نگهداری از گل فریزیا

( گل و گیاه )

نگهداری از گل فریزیا

اولین نکته ای که در نگهداری این گل باید دقت شود این است که باید بدانید به سرما حساس می باشد بخاطر همین در فصول سرما در محیط بیرون نگهداری نشود.آب دهی باید طوری باشد که خاک همیشه مرطوب باشد .کود دهی باید کم باشد چون در اثر کود دهی زیاد گیاه اصطلاحا می سوزد.نوردهی آن باید جای پرنور ولی نور غیر مستقیم باشد و خاک باغچه معمولا برایش مناسب می باشد ولی در کل باید زهکشی خوبی داشته باشد ( ترکیب  خاک برگ ، تورب ، کود پوسیده ، ماسه هم مناسب است  ) چون اگر رطوبت بیش از اندازه باشد و خاک آب اضافی را خارج نکند رطوبت باعث خراب شدن و پوسیده شدن می شود

فریزیا رفرکتا گونه ای از جنس Freesia در خانواده Iridaceae (زنبق) و بومی آفریقای جنوبی ست و ارتفاعی حدود 15 الی 30 سانتی متر دارد.
گل های آن به رنگ قرمز ، طلایی و سفید هستند. گیاهی برگریز است. برگ های این گیاه افراشته و شمشیری هستند. گل ها قیفی شکل هستند و بر روی خوشه ایجاد می شوند. برگ های آن به رنگ سبزآبی هستند. از نظر ظاهری دارای برگ های دراز  و کشیده به رنگ سبز( البته برگ ریز بوده) از کناره ها ساقه های که گل می دهید رویش می کند این گلها در رنگ های زرد، قرمز، ارغوانی و قرمز هستند .طبق تواریخ برای اولین بار در سال 1866 توسط گیاه شناسی آلمانی  با نام فریدریش کشف شد. این گل حالت قیفی داشته و یکی از معطرترین گلها می باشد و عطر آن حالت مست کننده ای دارد و حشراتی مثل زنبور و پروانه عاشق آن هستند . زمان گلدهی فریزیا رفرکتا اواخر زمستان تا اواخر بهار می باشد.

گل فریزیا

این گیاهی علفی وپیازی که گل بریده اش بسیار زیبا و پر طرفدار است دارای برگ های راست شمشیری و پیاز تو پر است. ساقۀ گلدهندۀ بلندی به طول 30-15 سانتی متر دارد و گلهای معطر سفید و زرد و قرمزش ، در راس این ساقه ها بصورت مجتمع ظاهر می شوند. آغاز گلدهی فریزیا اغلب زمستان یا اوایل بهار است اما با ارقام مختلف و روشهای کشت دیر رس ، زود رس ، تابستانه و . . . می توان تمام سال از آن گل گرفت .
این گیاه پیازدار است و گل های آن بر روی خوشه بوجود می آیند و ترتیب باز شدن گل ها از قسمت بنیان خوشه به سمت نوک خوشه است. گل ها بین 2 تا 3 سانتی متر طول دارند. انشعاب ساقه زیاد نیست و حدود 10 تا 40 سانتی متر ارتفاع می یابد. گل ها محلی برای تغذیه ی لارو برخی از پولک بالان هستند.

فریزیا رفرکتا
معمولا در محیط ها نیمه آفتابی با سایه ی ملایم رشد خوبی دارد. خاک مناسب این گیاه مخلوط خاک باغچه به همراه تورب و زهکشی مناسب. همچنین نیازمند خاک مرطوب است.
گل های عطرآگین بخش زینتی گیاه را تشکیل میدهند ؛ بهتر است از کود استفاده نشود ؛ به سرما حساس میباشد ؛ برگها مستقیماً از خاک بیرون می آیند ؛ دارای رشد متوسطی میباشند ؛ بعد از گلدهی برگ ها به تدریج خشک شده و از بین میروند .
مکانی آفتاب تا نیم سایه و خاکی متشکل از نسبتهای مناسب خاک برگ ، تورب ، کود پوسیده ، ماسه و دارای زهکش خوب می خواهد . در مدت زمان فصل گلدهی، گیاه باید به صورت مرتب آبیاری شود و پس از خشک شدن شاخ و برگ ، باید آبیاری را قطع کرد .
برای تکثیر آن بایستی از روش تقسیم ریزوم و غده استفاده نمود.

فریزیا رفرکتا
بذرهای فریزیا را که دارای پوسته ای سخت هستند ابتدا 24 ساعت در آب قرار داده تا خیس بخورند، سپس در گلخانه بصورت ردیفی و در عمق 5 میلی متری خاک می کارند . فاصلۀ بذرها باید 2.5 و فاصلۀ ردیفهای کشت باید 15-12 سانتی متر باشد . سپس روی بذر ها را با تورب الک شده می پوشانند . در این مدت دمای گلخانه باید 20-10 درجه باشد که با 6-5 سانتی متری شدن گیاهان جوان می توان دما را کاهش داد . لازم به ذکر است که در تمامی این مراحل ، تهویۀ هوای گلخانه امری ضروری می باشد .

فریزیا رفرکتا
فریزیا را توسط پیاز هم می توان تکثیر نمود . در اطراف پیاز های این گیاه ، پیازچه هایی بوجود می آیند که آنها را جدا کرده و چون به سرما مقاومت ندارند در محیطی گرم و خشک انبار می کنند . سپس در پاییز پیازچه ها را در گلخانۀ سرد ، در عمق 5 سانتی متری خاک کشت می کنند که در این صورت در اسفند ماه گلها روی گیاه ظاهر خواهند شد . تمام بخش های این گیاه اگر بلعیده شوند سمی هستند.

فریزیا رفرکتا( زمزار )