آموزش خودسازی و مدیریت زمان : موفقیت

آموزش خودسازی و مدیریت زمان : موفقیت

( رپورتاژ آگهی )

آموزش خودسازی و مدیریت زمان : موفقیت

در زمان قدیم انسان ها عوامل موفقیت را تنها زور بازو ، کار مناسب ، پول و … می دانستند اما امروزه مشخص شده است که عوامل داخلی نیز در به موفقیت رسیدن تاثیر بسیار بالایی دارد .

البته این نکته وجود دارد که موفقیت برای هر شخص تعریف متفاوتی دارد برای مثال شخصی ممکن است موفقیت را در آرامش داشتن بداند اما شخص دیگر ممکن است موفقیت را پولدار بودن بداند .

و من معتقد هستم موفقیت یعنی در لحظه زندگی کردن . موفیت یعنی بتوانیم برای چیزی که به عنوان هدف در زندگی خود قرار داده ایم تلاش کنیم . و به آن برسیم .

امروزه اگر مانند انسان های قدیم فکر کنید که موفقیت تنها داشتن پول زیاد است شکست خورده اید درست است که تعریف موفقیت برای من ، شما و هر شخص دیگری از شخص دیگر متنوع است اما برای رسیدن به موفقیت چهارچوب خاصی وجود دارد که برای همه اشخاص یکسان است .

آموزش خودسازی و مدیریت زمان : موفقیت

عوامل موفقیت در زندگی :

عوامل موفقیت در زندگی را می توان به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم بندی کرد . برای عوامل بیرونی می توان مثال هایی از قبیل زور بازو ، توانایی ، کار ، پول ، مهارت های فیزیکی ، سطح خانوادگی ، و… دانست . و برای عوامل درونی می توان مثال هایی نظیر افکار ، توانایی های ذهنی ، مهارت ها ، احساسات ، اعتقادات دانست . بسیار عجیب و شگفت آور است اگر گفته شود که نسبت عوامل بیرونی و عوامل درونی در رسیدن به موفقیت یک به صد است یعنی عوامل بیرونی یک در صد تاثیر دارند و عوامل درونی 99 در صد تاثیر دارند .

چهارچوب رسیدن به موفقیت : آموزش خودسازی و مدیریت زمان

  • هدف گذاری :

اولین کاری که هر شخص باید برای رسیدن به موفقیت انجام بدهد آموزش خودسازی و مدیریت زمان و هدف گذاری است تا زمانی که هدف هر شخص مشخص نباشد موفقیتی نیز وجود ندارد زیرا موفقیت در رسیدن به هدف مورد نظر خلاصه می شود .

برای اینکه بتوانیم هدف خود را مشخص کنیم باید بتوانیم علایق خود را به خوبی بشناسیم و تشخیص بدهیم که از زندگی چه می خواهیم ؟

اگر بتوانیم به این نتیجه برسیم که موفقیت را در چه چیزی می بینیم و برای ما چه معنایی دارد . آن زمان می توانیم بهترین هدف را نسبت به زندگی خود انتخاب کنیم

سوالات هدف گذاری :

  • چه آرزویی دارید که به صورت مداوم در حال فکر کردن به آن هستید ؟
  • در زندگی خود به چه چیزهایی علاقه دارید ؟
  • دوست دارید دیگران درباره شما چگونه صحبت بکنند ؟
  • چه تغییری می خواهید در دنیا و جامعه ایجاد کنید ؟

· چه خدمتی را دوست دارید به دیگران ارائه بدهید ؟

  • تهیه فهرست اهداف :

هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید آنها را در یک فهرست بنویسید ( هم اهداف کوتاه مدت و هم اهداف بلند مدت ) برای اینکار پیشنهاد می شود فراتر از اهداف مالی و درجه اول خود که فقط برای گذران زندگی هستند مانند خرید یک ماشین یا خانه فکر کنید . برای مثال موضوعاتی چون بهبود شخصیتی ، بهتر کردن روابط خانوادگی ، یادگیری موضوعات جدید ، افزایش مهارت های خود ، تبدیل شدن به یک انسان بهتر می تواند خوب باشد . اهدافی که برای خود انتخاب می کنید باید مشخص ، قبل دسترس ، قابل اندازه گیری ، مرتبط با زندگی شما باشند .

تهیه لیست کارها

سپس کارهایی که باید برای رسیدن به آنها انجام دهید را مشخص کنید و آنها را نیز در یک فهرست لیست کنید .

تعیین مهلت برای اهداف

برای رسیدن به هر هدف مهلتی تعیین کنید و طبق نظر داشته باشید که تا آن مهلت برای رسیدن به هدف خود برنامه ریزی داشته باشید .

زندگی خود را هدفمند کنید

هنگامی که لیست کارهایی که باید انجام بدهید را تهیه کردید از خود سوال کنید آیا این کارهایی که برای رسیدن به اهدافم تعیین کردم از من یک آدم هدف مند میسازد ؟

اینکه شما در گذشته زندگی کنید از شما یک انسان بی حوصله میسازد که روزهای خود را بیهوده در حال گذراندن است و نمی تواند به این فکر کند که چه فرد بزرگی است و می تواند چه فرد بزرگ تری از خود بسازد .

هنگامی که شما از زمان آزاد خود برای انجام کارهای مورد علاقتان استفاده کنید انرژی شما افزایش می یابد حتی می توان گفت که شما می توانید در طول روز اوقاتی از وقت خود را به تجسم کردن رویاهایتان اختصاص دهید یعنی به آرزوهای خود فکر کنید و هیچ کار فیزیکی دیگری در آن زمان انجام ندهید.

تعهد داشتن :

  • برای اینکه بتوانید به اهدف خود برسید تنها برنامه ریزی کافی نیست به خود نعهد بدهید و تعهد های خود وفادار باشید یعنی برای اهداف و قول هایی که برای خودتان مشخص کرده اید ارزش قائل باشید و به آنها عمل کنید . برای اینکار باید درباره توانایی ها و محدودیت های خودتان با خود صادق باشید و خود را فراتر از چیزی که هستید تصور نکنید .

· هنگامی که شما هر چند وقت یکبار لیست اهداف و کارهای خود را مرور کنید متوجه خواهید شد که به چه مقدار در این راه متعهدانه عمل کرده اید

موفقیت درونی

  • یکی از ستون های رسیدن به موفقیت ، موفقیت درونی است یعنی اینکه موفقیت از ذهن هر کسی شروع می شود . برای رسیدن به موفقیت درونی ( موفقیت ذهنی ) هر شخص باید تمرین کند تا بتواند در لحظه حال زندگی کند یعنی به گذشته یا فردا فکر نکند فقط به همین لحظه زندگی کند . زیرا گذشته دیگر وجود ندارد و فقط لحظه حال است که الا وجود دارد حتی ممکن است فردا هم وجود نداشته باشد .

آموزش خودسازی و مدیریت زمان : موفقیت

مقایسه نکردن :

  • هنگامی که شما زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنید تنها خوشبختی و خوشحالی آنها را می بینید و فکر می کنید که زندگی شما چقدر نا امید کننده و ناراحت کننده است در صورتی که اگر زندگی خود را تنها با خود مقایسه کنید احساس خوشبختی و خوشحالی می کنید زیرا نقاط ضعف خود را با نقاط قوت دیگران مقایسه نکرده اید .

زمان خود را مدیریت کنید :

  • هنگامی که شما کارهایتان را برای لحظات پایانی موکول می کنید فشار روانی بسیاری در شما ایجاد می شود اما هنگامی که شما زمان خود را مدیریت کنید و تا بتوانید زمان کافی برای انجام کارهای مهم خود داشته باشید . انگیزه بیشتری برای کارهای خود پیدا می کنید .

· برای این کار می توانید علاوه بر برنامه ریزی زمان خود از تایمر و یادآوری کننده برای یادآوری در کارهایتان استفاده کنید . و هر روز برنامه روزانه داشته باشید یعنی کارهای هر روز خود را یادداشت کنید و هر کاری را که انجام دادید از فهرست خارج کنید.

برای مطالعه کامل مطلب موفقیت و رازهای آن اینجا کلیک کنید

نویسنده : سارا مهری خوانساری

همچنین ببینید

درباره موفقیت

متن هایی زیبا درباره موفقیت

( جملات زیبا و تاثیرگذار ) متن هایی زیبا درباره موفقیت موفقیت کلید شادی نیست، …