موکت پلی آمید یا موکت نایلونی

موکت پلی آمید یا موکت نایلونی

( رپورتاژ آگهی )

موکت پلی آمید یا موکت نایلونی

موکت ها یکی از بهترین کفپوش ها در طراحی و اجرای دکوراسیون هستند و بهترین گزینه برای پوشاندن کف هتل ها ، سالن های آمفی تئاتر ، قسمت های غیر ضروری خانه که فرش ندارند و … محسوب می شوند. امروزه موکت ها طیف متنوعی از رنگ، بافت و جنس دارند که دست شما را در انتخاب باز می گذارد. از طرفی با توجه به این تنوع ، قیمتی بسیار کم تر از فرش دارد و مقرون به صرفه است. یکی از انواع مختلف موکت ، موکت پلی آمید است که بسیار کاربردی و محبوب هم برای استفاده در مکان های خصوصی و عمومی است .

موکت پلی آمید یا موکت نایلونی

با توجه به این موضوع، در این مطلب شما را با موکت پلی آمید آشنا می کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

تاریخچه موکت نایلونی با الیاف پلی آمید

اولین بار در سال ۱۹۳۵ از نایلون در صنایع نساجی و در تولید موکت استفاده شد. موکت های تولید شده از الیاف نایلونی خیلی زود به پر فروش ترین و محبوب ترین موکت ها در میان انواع موکت تبدیل شدند.

کیفیت و محبوبت این نوع موکت خیلی زود جهانی شد و در صنعت موکت سازی ، موکت نایلونی یا پلی آمید جای خودش را پیدا کرد .

امروزه در صنایع موکت سازی آمریکا تا 70 درصد از سهم تولیدات موکت ، به موکت هایی با الیاف نایلونی اختصاص یافته است.

اما نایلون چیست که اینگونه صنایع مختلف را به انحصار خود درآورده است؟

پلاستیک های مصنوعی و نایلون ها از جمله فراورده های نفت خام هستند که خاصیت استحکام و ارزان بودن آن موجب شده تا از این ماده به صورت گسترده در صنایع مختلف، به ویژه صنعت مورد بحث ، یعنی صنعت موکت سازی استفاده شود.

این محصول ساخته شده دست بشر در همان دهه 30 است که امروز  به وفور در انواع محصولات از موکت گرفته تا لباس ، بسته بندی مواد غذایی ، مسواک و کمربند ایمنی در خودروها کاربرد دارد.

نحوه استفاده از الیاف نایلونی در ساخت موکت

استحکام و سخت بودن این الیاف مصنوعی باعث شده است به انتخابی ثابت در صنعت موکت سازی تبدیل شوند.

موکت پلی آمید این روزها اماکن زیادی را پوشانده و طرفداران خاص خود را دارد. این الیاف در مقابل سابیدگی ، گرد و غبار و پا خوردگی بسیار مقاوم است و برای محیط هایی مانند هتل که رفت و آمد زیادی در آن انجام می شود، کاربرد دارد. در حالی که بعضی از الیاف موکت ها مقاوت کمتری در برابر ضربه دارند و خیلی زود پوسیده می شوند.

اما برای بسیاری از مردم  این سوال به وجود می آید که آیا موکت های ساخته شده با الیاف نایلونی قابل شستشو هستند یا نه؟

این موکت ها به دلیل نوع الیاف و و استفاده در ورودی ها ، راهروها و مکان های پر تردد به سرعت آلوده و کثیف می شوند و برای نظافت این آلودگی ها نیاز به مواد شست و شوی قوی خواهد بود. تولید کنندگان موکت های نایلونی با آگاهی از این موضوع از ترکیباتی در تولید این موکت های نایلونی استفاده کردند که بتوان آنها را به راحتی نظافت کرد، بدون آنکه صدمه ای به الیاف موکت وارد شود.

موکت پلی آمید یا موکت نایلونی

آیا در ساخت موکت الیاف پلی آمید بهتر است یا پلی استر؟

انتخاب بین پلی استر و پلی آمید همیشه یه چالش برای فعالان صنعت نساجی بوده است.

الیاف پلی آمید مزایای زیادی دارد، اما در برابر الیاف پلی استر کیفیتی به مراتب پایین تر دارد. البته قیمت موکت های پلی آمید نیز کمتر از پلی استر است که یکی از دلایل محبوبیت این موکت هاست.

دلیل دیگر محبوبیت الیاف پلی آمید مقاومت و استحکام آن است. البته الیاف پلی استر هم مقاومت بالایی در برابر لکه گیری و همینطور ضربه داشته و در مکان های پر تردد هم قابل استفاده است. اما استفاده از آن در چنین مکان هایی به دلیل قیمت بالا، مقرون به صرفه نیست.

نکته مهم در خرید موکت این است که توجه داشته باشید موکت مورد نظر را برای چه مکانی می خواهید تا با توجه به نیاز و بودجه ، موکتی با ویژگی های مناسب خریداری کنید.

مزایای موکت پلی آمید یا نایلونی

موکت های نایلونی یا پلی آمید ویژگی ها و مزایا خاصی دارند که باعث شده است تا از بهترین و پر فروش ترین موکت ها در بازار باشند. اگر تا به حال از این موکت ها استفاده کرده باشید، حتما مزایای آنها را لمس کرده اید. در ادامه به بررسی برخی از این مزایا می پردازیم:

دارای ویژگی کشسانی است

وجود مولکول های هیدروژن در موکت نایلونی باعت می شود که حتی اگر موکت ها مدت زیادی در معرض رفت و آمد ، فشار ، ضربه و آلودگی هم باشد، با یک بار شست و شو به وسیله بخار شوی مثل روز اول شود. برای این نوع موکت ها استفاده از بخار شوی هر ۶ ماه یک بار ضروری است تا علاوه بر تمیز شدن و از بین رفتن آلودگی ها دوباره مثل روز اول احیا شود.

در برابر لکه و کثیفی مقاوم است

یکی از ویژگی های موکت پلی آمید مقاومت بالا در برابر لکه و کثیفی است که باعث می شود در اثر شست و شو زیاد کیفیت آن از بین نرود.

قیمت مناسبی دارد

نایلون محصولی است که به وفور تولید و در قیمت های مختلف به بازار عرضه می شود و دسترسی به آن اسان است .

این الیاف پرکاربرد جهت افزایش دوام به مواد اولیه ارزان تری از جمله پلی استر و اولیفن نیاز داشته و از این دو در تولیدش به وفور استفاده می شود. همین موضوع باعث قیمت کم و فراوانی موکت نایلونی در بازار شده است.

موکت پلی آمید یا موکت نایلونی

جمع بندی

موکت ها کاربرد بسیاری در طراحی دکوراسیون به عنوان کفپوش دارند. موکت پلی آمید با توجه به مزایایی که ذکر شد بهترین و به صرفه ترین انتخاب برای محل های پر رفت و آمدی مانند هتل ها و ادارات است. بنابراین دیدن این موکت ها در محل های شلوع و پرتردد جای تعجب ندارد.

شرکت زت کارپت با در اختیار داشتن گستره ای متنوع با بیش از 5000 طرح و رنگ از بهترین برند های آمریکایی و اروپایی موکت در کنار شماست. مشاوران زت کارپت در انتخاب و اجرای تخصصی و اصولی موکت مناسب برای فضای مورد نظرتان در کنار شما خواهند بود.

همچنین ببینید

کفپوش

چه کفپوشی برای پارکینگ تهیه کنم؟

( رپورتاژ آگهی ) چه کفپوشی برای پارکینگ تهیه کنم؟ در این مقاله با انواع …