ماهی تترای جواهر
ماهی تترای جواهر

ماهی تترای جواهر(جوال تترا)

 ماهی تترای جواهر(جوال تترا)

 Hyphessobrycon callistus

رنگ اصلی بدن این ماهی قرمز و حدود سه چهارم قسمت فوقانی باله پشتی و لبه های باله مخرجی آن سیاه رنگ است .یک خال سیاه مشخص نیز معمولاً در هر طرف بدن و زیر سرپوش برانشی وجود دارد .در آکوآریوم این ماهی در جوار همجنسان خود به خوبی رشد و نمو می نماید .از انواع طبیعی این ماهی از طریق آمیزش گزینشی ، نژادی با باله های آبی رنگ و بدون خال سیاه رنگ پشت و با یک باله پشتی پرچم مانند ایجاد شده است که دارای زیبایی می باشد .از این ماهی که به آن تترای سرپا Serpa نیز می گویند هرگز در فروشگاهها به مقدار زیاد یافت نمی شود ، زیرا مشکلاتی در امر تکثیر آنها وجود دارد و بسیار از ماده ها تولید تخم نکرده و به صورت نازا باقی می مانند .بنابراین برای تکثیر آنها لازم است تعداد زیادی ماهی ماده نگهداری شود .روش تولید مثل آنها مشابه سایر انواع تترا است .

ماهی تترای جواهر
ماهی تترای جواهر

مشخصات تترا جوئل (جواهر):

نام علمی: Hyphessobrycon eques

نام مشترک : تترا جوئل یا جواهر

نام انگلیسی :  Serpae Tetra, Jewel Tetra, Callistus Tetra, Blood Characin

سطح مراقبت : مناسب برای مبتدی ها

اندازه ماهی: تا ۱.۶ اینچ (۴ سانتی متر)

اسیدیته آب  : ۵ – ۷.۸

سختی آب  : ۱۰ -۲۵

دمای مورد نیاز:  ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتیگراد

طول عمر: ۳ تا ۷ سال

منبع / زیستگاهجنوب آمریکا (آرژانتین ، پاراگوئه ، برزیل)

رفتار / خلق و خو: تترا جوئل یا جواهر  به طور کلی یک ماهی پر جنب و جوش و فعال بوده و از آزار دادن ماهیان باله بلند لذت می برد. این ماهی در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم و  جان سخت بوده  و بهتر است در دسته های ۶ تا ۸ تایی نگهداری شوند. در تزئینات آکواریوم تترا جوئل یا جواهر بهتر است از چوب راش بدون پوست ، ریشه های پیچ در پیچ ، برگ بلوط و ذغال تورب استفاده نمایید فقط فراموش نکنید که برگ ها را برای جلوگیری از فساد هر هفته تعویض نمایید  .توصیه شده  که بهتر است در هفته ۲۰ تا ۵۰ درصد آب آکواریوم آنها جایگزین گردد.این ماهی کوچک از آزار ماهیان کند مانند دیسکاس و باله بلند لذت می برد و بهتر است با آنها نگهداری نگردد

جنسیت: جنس نر تترا جوئل یا جواهر از ماده ها باریکتر و کشیده تر می باشند. باله پشتی ماده ها بر خلاف جنس نر فاقد رنگدانه است.

جفتگیری / تولید مثل: معمولا ماهیان نر و ماده ماهی تترا تترا جوئل یا جواهر  را در زمان تولید مثل از هم جدا نموده و در تانک های مجزا نگهداری می نمایند . تانک تخم ریزی باید پوشیده از خزه جاوا شده باشد و در جایی قرار گیرد که تا حد امکان تاریک باشد.  پس از آماده سازی تانک تخم ریزی باید جفت خود را شب هنگام به تانک منتقل نمایید تا حداکثر طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده و در صبحگاه  تخمگذاری کنند.  در این حالت والدین علاقه عجیبی به خوردن تخم ها دارند و باید انها را به سرعت از تانک خارج نمود . تخم ها نهایتا تا ۳۰ ساعت بعد متولد خواهند شد و با فیتو پلانکتون ها و زئوپلانکتون ها تغذیه می گردند. ماهی ها پس از ۳ تا ۴ روز به شنای آزاد خواهند رسید.

 حجم آکواریوم: حد اقل ۵۵ لیتر

سازگاری : تترا جوئل یا جواهر  با اکثر ماهیان آکواریومی به خصوص تتراهای فعال  ، رنگین کمانی ها ، رازبوراها و دانیو ها سازگار می باشد.

رژیم غذایی : ماهی تترا جوئل یا جواهر  همه چیز خوار می باشند. فلیک ، گرانول، آرتیمیای زنده و کرم  خونی و… می توانند رژیم غذایی مناسبی برای این ماهی باشند.

منطقه شنا: در تمامی نقاط آکواریوم

تترای جواهر ( Serpae Tetra )
تترای جواهر ( Serpae Tetra )
ماهی تترا و انواع آن | تترای جواهر
ماهی تترا و انواع آن | تترای جواهر

(زمزار)

 

همچنین ببینید

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula - Raccoon butterflyfish)

پروانه ماهي ماسک‌دار (راکون خط قرمز)

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula – Raccoon butterflyfish) پروانه ماهي راکون خط قرمز (ماسک دار) …