کرکوند

کرکوند در یک نگاه

کرکوند در یک نگاه

وجه تسمیّه شهر کرکوند

اين منطقه به احتمال قوى در دوره مغول و به دنبال اصلاحات غازان خان و مقارن با مهاجرت عشاير و ايلات به نقاط مركزى ايران شكل گرفته و كركوند از طريق اسكان كوچ نشينان پديد آمده است.

عده اى ساختار دستورى كلمه كركه+ وند كه داراى پسوند اتصاف قبيله اى و عشيره اى است را مبين اين احتمال مى دانند.

آنچه مسلم است بسيارى از خانواده هاى قديمى شهر خود را قشقايى و از طايفه صفى خانى و از نوادگان صفى خان مى نامند.

در نامگذارى اين شهر نيز برخى آن را برگرفته از كلمه كركت قشقايى به معنى شانه آهنى مخصوص قاليبافى (دفتين) و عده اى نيز برگرفته از كلمه (كرك يا كركه) به معنى زنگوله هاى بزرگ كاروان و برخى ديگر نيز به معناى صاحبان مرغ و ماكيان مى دانند.

كم شمار شدن طايفه صفى خانى در ايل قشقايى در سده هاى اخير و تبديل شدن آن از طايفه به تيره در اثر اسكان يافتن، پيشينه قاليبافى و بافندگى با دارهاى افقى و زمينى در دهه هاى گذشته همچون قشقاييان، استفاده از آرخالق (نوعى پوشش قشقايى) به عنوان لباس براى مردان در نسل قديم شهر و از همه مهم تر وجود سنگ قبر صفى خان احتمال اسكان قشقاييان طايفه صفى خانى در اين نقطه را پررنگ تر مى كند كه خود گزارش جداگانه اى را مى طلبد.

نمای زندگی روزمره در روستاهای استان اصفهان در قدیم

( نمای زندگی روزمره در روستاهای استان اصفهان در قدیم )

روايتى نيز از پيران شهر نقل مى شود كه نام اين شهر در گذشته كركه بند بوده است به اين معنا كه كاروان داران براى عبور از مناطق پرخطر و مقابله با راهزنان در اين منطقه اتراق مى كرده اند تا ضمن بستن زنگوله هاى بزرگ شتران (كركه) با پارچه، تحت حمايت مردان شجاع و دلاوران اين ايل قرار بگيرند. از آن رو اين منطقه را كركه بند و نهايتاً كركه وند ناميده اند.

کرکوند در تاریخ خود بارها مورد تعرض اقوام لر و یاغی ها قرار گرفت اما تنها منطقه ای که از دستبرد و تجاوز اقوام لر مثل امامقلی خان بختیاری و جعفر چهرمیهنی در امان بوده همین کرکوند است که با رشادت و زیرکی بزرگان و مقاومت مردم آبادی صورت گرفته است.

امامقلی خان در پی هجوم به آبادی های لنجان (شهرستان های لنجان و مبارکه) دست به جنایاتی چون قتل و غارت و تجاوز به ناموس مردم زد.

جاذبه های گردشگری شهر کرکوند

امامزاده حلیمه خاتون (سلام الله علیها)

امامزاده حلیمه خاتون (سلام الله علیها)

ضریح امامزاده حلیمه خاتون (سلام الله علیها)

خانه اربابی (موزه فرهنگ)

خانه اربابی

برج های کبوتر

برج کبوتر

حمام تاریخی

حمام قدیمی

شالیزارها و مزارع و دشت های زیبا حاشیه شهر

قلعه آسیاباد در همسایگی شهر

زاینده رود و حاشیه های دل انگیز آن

 

موقعیت جغرافیایی کرکوند

کرکوند یکی از شهرهای استان اصفهان ودرجنوب غربی ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان مبارکه قرار دارد.

شهر کرکوند متشکل از محلات کرکوند ، سورچه پائین ، خیرآباد ، سیاهبوم و شهرک محمدیه با جمعیتی در حدود ۷۲۰۰ نفر در حاشیه جلگه سرسبز زاینده رود در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان و ۵ کیلومتری غرب شهر مبارکه و در بین ارتفاعات زاگرس شرقی ،بر روی طول جغرافیایی ۴۸٫۵۱ شرقی و عرض جغرافیایی ۲۲٫۳۲ واقع شده و از جنوب به مجتمع فولاد مبارکه ، از غرب به شهرستان لنجان و از شرق و شمال به شهرستان مبارکه محدود می‌شود۸۰.درصد از كركوند در دشت و ۲۰درصد از آن در ناحيه كوهستانى قرار دارد. منطقه دشتى عمدتاً شامل زمينهاى زراعى بوده و متوسط ارتفاع آن از سطح دريا ۱۷۳۰ متر است.

کرکوند از نظر اقلیم شناسی جزء مناطق گرم و خشک است داراى زمستانهاى سرد و مرطوب و تابستانهاى  گرم و خشک بوده و طبق آمار ايستگاههاى بارندگى منطقه ذوب آهن اصفهان ميزان بارندگى متوسط ساليانه در آن ۱۵۹‎/۵ ميليمتر است كه بيشترين بارندگى آن در ماههاى آبان تا ارديبهشت است.از جهت حدود طبيعى در سمت شمال اين شهر زاينده رود و كوههاى دهنو و گواره و در سمت جنوب و جنوب غربى آن كوههاى بيدكان و ميل قرار گرفته است. همچنين از طرف غرب و شرق با يك محدوده دشتى در ارتباط است.جلگه لنجان به ويژه شهر كركوند يكى از بخشهاى حاصلخيز ايران محسوب مى شود كه مركز برنج كارى در استان اصفهان است. قسمت عمده اراضى شهر كركوند در همجوارى با زاينده رود به كشت برنج اختصاص دارد.شهر کرکوند در مسیر عبور ترانزیتی گذرگاه غرب از مرکز این شهر می‌باشد.

بلوار امام کرکوند

از دیرباز کشاورزی و دام پروری از مشاغل اصلی مردم شهر بوده است که خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی و بدلیل وجود فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان و همچنین شهرک صنعتی مبارکه باعث شده که عموم مشاغل مردم شهر به سمت صنعت میل نماید .

وجود رودخانۀ پربرکت زاینده رود باعث شده که حاشیۀ آن به یکی از دل انگیزترین و زیباترین مناظر طبیعی در شمال شهر کرکوند تبدیل شود. این شریان حیات بخش سیراب کنندۀ مزارع و خاک تشنه و آبادانی شهرها و روستاهای مسیر خود است از جمله شهر همنشین خود کرکوند. ساحل سرسبز این رودخانه از مراکز گردشگری و دوستداران طبیعت است. مسیر رود در منطقه شمالی شهر، جنگلهای سرسبز کلماران و تپه های زمزار که مشرف بر رودخانه و شالیزارهای شهر کرکوند زیبایی بی نظیری از طبیعت حاشیۀ کرکوند را به تصویر می کشد.انسان به عنوان عامل اصلی تخریب طبیعت در حال فنای این سرسبزیست که باید مراقب بود واین میراث طبیعی را برای آیندگان حفظ کرد.

( زمزار )

همچنین ببینید

پاییز زیبا

(عکس) بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین

(عکس) بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین ( عکس از علی ملت ) …