تصاویر برج های کبوتر شهر کرکوند ( کبوترخانه )

(کبوتر خانه ها) برج های کبوتر شهر کرکوند

( جاذبه های گردشگری و تاریخی کرکوند )

 ( کبوتر خانه ها) برج های کبوتر شهر کرکوند 

ازدیگر بناهای تاریخی در کرکوند می توان به برج های کبوتر اشاره کرد که در قدیم به تعداد بیشتری وجود داشته و امروز جزء 2 مورد باقی نمانده است که به همّت شهرداری مرمّت و بازسازی شده است.  از عوامل تخریب این برجها میتوان افزایش ساخت و سازهای شهری، فرسایش ناشی از باران و باد و به طورکلی عوامل طبیعی را نام برد.

برج کبوتر شش قلو کرکوند مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان مبارکه، بخش مرکزی، شهر کرکوند، خیابان امامزاده واقع شده و باشمارهٔ ثبت ۲۶۶۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پلان برج از شش نيم دايره كه بوسيـــله قسمتهاي مستقيم به يكديگر وصل شده تشكيل گرديده و بر بالاي برج دو برج ديگر كه ابعــــــاد آنهـــــــا از شش برج زيرين بزرگتر است بنا گرديده. تعداد برجكها (كه همان مدخل اصلي ورود هشت عدد ميباشد كه از آجر وملات گچ وخاك وبر روي سقف بر جها قرار گرفته است،ارتفاع برج 12متر و مســـاحت كف برج 30متر مربع ميباشد برج كبوتر كركوند با قدمتی نزدیک به 2 قرن ، طي ادوار طولاني پناهگاه ولانۀ كبـــــوتران برجي وآزاد بوده است وهمچنين محلي براي جمع آوري كود حاصل از فضولات كبوتران جهت استفاده در مزارع كشاورزي .در اين برج در قديم در حدود 200كبوتر زندگي ميكرده كه با ورود كودهاي شيميايي وعدم توجه اهالي نسبت به تعميير ونگهداري آن برج تحت تاثير عوامل جوي تخريب و رو به زوال ميگذارد به نحوي كه قسمتي از برج بكلي ويران گرديده بود اما با دخالت شهرداري در سال 84مرمت و بازسازي در همان سال نيز تكميل گرديد. این بنا متعلق به خیرالله صادقی نژاد وجمعی دیگر از شهروندان کرکوندی است.

تصویر قدیمی برج کبوتر کرکوند

برج کبوتر کرکوند در دهه 40

تصاویر برج های کبوتر شهر کرکوند ( کبوترخانه )

عکسهای برج کبوتر نزدیک امامزاده

( زمزار )

 

 

همچنین ببینید

پاییز زیبا

(عکس) بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین

(عکس) بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین ( عکس از علی ملت ) …