مراحل ساخت آکواریوم

ساخت و برپایی آكواريوم آب شیرین

( راه اندازی آکواریوم آب شیرین یا آب شور )

ساخت و برپایی آكواريوم آب شیرین

اگر قصد راه اندازی و نگهداری از آکواریوم ماهیان زینتی در منزل را دارید حتما از وجود این وسایل در آکواریوم خود اطمینان حاصل نمایید. وجود برخی برای ساخت مخزن ضروری ست و برخی نیز برای نگهداری از آن.
راه اندازی آکواریوم و محل نصب آن:

الف) نور: همه ی ماهی های آکواریومی به نور نیازمندند. برای رشد مناسب ماهی ها و گیاهان بهتر است حداقل روزی 2 ساعت زیر تابش غیر مستقیم نور خورشید قرار بگیرند، یا اینکه نور لازم به وسیله ی لامپ هایی که در فاصله ی نزدیک آکواریوم نصب می شوند تامین شود. در این مورد گیاهان آکواریومی بیشتر از ماهی ها به نور نیاز دارند.

ب) دما: بهتر است آکواریوم در جایی قرار گیرد که تغییرات دما شدید نباشد. مثلا پشت پنجره ها و ورودی ساختمان محل مناسبی برای نصب آکواریوم نیست، چون تغییرات شدید دما باعث بیماری ماهی ها شده و اثرات نامطلوبی بر روی رشد آنها می گذارد و آنها را به بیماری های پوستی دچار می کند. تغییرات درجه ی حرارت بایستی به آرامی صورت بگیرد ، که معمولا نباید بیش از یک درجه سانتیگراد در 2 دقیقه باشد. تغییر ناگهانی درجه ی حرارت برای لارو ماهی ها و بچه ماهی ها خطرات بیشتری دارد. بهترین دما برای ماهی های آکواریومی بین 20 تا 33 درجه می باشد.

آکواریوم

شیشه:

بسته به سلیقه ی افراد ابعاد آکواریوم ها متغیر می باشد ، اما بهتر است طول آن از 60 سانتی متر کمتر نباشد تا ماهی ها بتوانند در فضای مناسب رشد کنند و تغذیه شوند.

پمپ هوا:
یکی از مهمترین وسایل آکواریوم پمپ هواست که جهت تامین اکسیژن مورد نیاز ماهی ها و ایجاد تهویه مناسب استفاده می شود. به طور خلاصه عرض می شود که پمپ با ایجاد جریان هوا در لوله ی فیلتر ؛ آب تهویه می کند. پمپ های موجود در بازار به 2 نوع تک لوله ای و دو لوله ای است. بهتر است پمپ هوا در محلی بالاتر از آکواریوم نصب شود.

انواع فیلتر:
آب آکواریوم در صورت نداشتن پمپ هوا و فیلتر به شکل آب راکدی درمی آید که سریعا در معرض فساد قرار می گیرد. از این رو باید برای جلوگیری از فساد آب آکواریوم و هر چه بالاتر بردن کیفیت عمل از فیلترهای شنی و پوشش نازکی از پشم شیشه بر روی آن استفاده نمود. بهترین نوع فیلتر شنی که در بهداشت آکواریوم بسیار موثر است فیلتر های زیر شنی می باشد. این فیلتر ها معمولا در گوشه ای از آکواریوم گذاشته می شوند. بعد از وصل شدن فیلتر به پمپ هوا آب به طور دائم از بالا به زیر صفحه فیلتر هدایت می شود و ذرات ریز و درشت معلق در آب توست پشم شیشه ای که در روی فیلتر قرار داده شده جذب می گردد. در صورت وجود فیلتر مناسب در آکواریوم ، عمل شستشوی آن برای مدت طولانی به تعویق می افتد. البته لازم است هر چند هفته یکبار از ته آکواریوم ذرات درشت و فضولات ماهی به وسیله ی شلنگ تخلیه شود. انواع فیلتر های خارج از آب و یا فیلتر هایی که روی دیوار داخلی آکواریوم نصب می شوند به عنوان فیلتر کمکی مورد استفاده قرار می گیرند.

سنگ اکسیژن:
وسیله ای است که برای پودر کردن و ریز کردن حباب های هوا مورد استفاده قرار می گیرد. شکل های مختلفی از سنگ اکسیژن موجود است، که از جمله می توان به شکل های نیم دایره معروف به سنگ های رینگی ، زاویه ای و طولی اشاره کرد. سنگ هوا بعد از مدتی جرم می گیرد و حباب های هوا به سختی از آن عبور می کنند و گاهی کاملا مسدود می شود. در این حالت به پمپ هوا فشار زیادی وارد می شود. بهتر است هر چند وقت یکبار روی سنگ هوا تمیز شود تا با از بین رفتن خزه هایی که معمولا روی آن رشد می کنند ؛ اکسیژن راحت تر از آن خارج شود.

وسایل تزیینی (دکوراسیون):
وسایل تزیینی انواع مختلفی دارد، از جمله : صدف ، غواص ، چرخ فلک ، فرشته دریایی ، بلم بادی ، گیاهان مصنوعی ، گوش ماهی ها ، انواع سنگ های زینتی و … که بسته به ذوق علاقه مندان مورد استفاده قرار می گیرند. نکته ی مهم در انتخاب وسایل تزیینی این است که باید سعی شود از وسایل فلزی استفاده نشود.

شلنگ: 
از جمله ابزادی است که برای مرتبط کردن پمپ هوا و وسایل آکواریوم استفاده می شود و هر چه نرم تر باشد مناسب تر است. شلنگ ها زیر شن ها قرار داده می شوند

ماسه و سنگ ریزه:
برای پوشش روی فیلتر شنی و شلنگ ها باید از سنگ ریزه استفاده شود. البته قطر ماسه در روی فیلتر نباید کمتر از 2 سانتی متر باشد. اگر در موقع آب کردن آکواریوم ؛ آب کمی ابری و کدر باشد به این منظور بهتر است 1 تا 2 بار آکواریوم قدری آب شود و مجددا تخلیه شود تا آب کاملا شفاف گردد.

نوار زینتی : 
آکواریوم به وسیله ی چسب های مخصوصی چسبانده می شود و به علت شفافیت شیشه ؛ چسب ها از بیرون دیده می شوند، برای پوشاندن روی چسب ها از نوار های تزیینی استفاده می شود، همچنین در آکواریوم های بزرگ که فشار زیادی روی شیشه ها وارد می شود ؛ باید به وسیله ی پل آنها را محکم کرد.

پوستر : 
از جمله وسایلی که در تزیین و زیبایی آکواریوم نقش اساسی دارد پوستر است. پوستر به وسیله ی چسب نواری در پشت آکواریوم نصب می شود.

پایه زیر آکواریوم : 
پایه ای که برای آکواریوم تهیه می شود باید با استقامت باشد به طوری که بتواند وزن آب را به خوبی تحمل کند. زیر آکواریوم باید موکت یا یونولیت باشد، زیرا بعد از آنکه آکواریوم آب شد ؛ فشار زیادی به کف آن وارد می شود، در صورتی که زیر آن سخت باشد ، شیشه کف خواهد شکست و مشکلات زیادی به بار خواهد آورد. باید از تکان دادن و جابه جا کردن آکواریوم در حالتی که آب دارد و سنگین است پرهیز نمود.

سرپوش آکواریوم :
بسته به نوع آکواریوم ها ، سرپوش آن کاملا فرق می کند. وجود سرپوش از چند جهت برای آکواریوم ضروری است. عده ای از ماهی ها عادت دارند در مسیر حرکت آب به بیرون از آکواریوم بپرند که این عمل باعث تلفات آنها می شود. ضمن اینکه می توان برای کنترل دمای آب و جلوگیری از تبخیر آن ، از سرپوش استفاده نمود.

دماسنج : 
وسیله ای است که برای اندازه گیری دمای آب آکواریوم به کار میرود که انواع مختلفی دارد.چند نوع آن که از پوشش کامل شیشه برخوردار است در داخل آب قرار می گیرد و به وسیله ی گیره های مخصوص به شیشه ی جلوی آکواریوم چسبانیده می شود. انواع دیگر دماسنج که بیرون آب در سطح شیشه ی آکواریوم نصب می شوند به دماسنج نواری معروف هستند. ماهی ها در یک درجه حرارت معین به فعالیت های حیاتی خود ادامهمی دهند که این درجه حرارت را درجه حرارت مطلوب می گویند. زیاد یا کم شدن درجه حرارت در حد زیادی اثرات نا مطلوبی بر روی سلامتی و رشد می گذارند.

بخاری : 
به طور کلی هر آکواریوم نیازمند یک بخاری مخصوص خود است. برای کنترل صحیح و ایجاد دمای مناسب و ثابت در آکواریوم ؛ بهتر است از بخاری های ترموستات دار استفاده کرد.

 تور دستی : 
برای سید ماهی ها در مواقع لازم ؛ داشتن یک طور دستی در منزل ضرورت دارد. بهتر است قبل از سید ماهی ها به وسیله ی طور دستی ؛ آن را به مدت چند دقیقه خیس نموده تا کاملا نرم شود. نباید در گرفتن ماهی ها عجله به خرج داد، زیرا بیشترین صدمات در هنگام انتقال ماهی ها صورت می گیرد. در هر انتقال باید دقت شود تا دمای هر دو محیط یکسان باشد، در غیر این صورت بهتر است ماهی ها داخل پلاستیک در سطح آب رها شوند و بعد از گذشت دقایقی به آرامی به محل جدید منتقل شوند.

گیاه آبزی:

با توجه به فواید زیاد گیاهان آبزی مانند اکسیژن دهی و جذب مواد دفعی ماهی ها استفاده از گیاه مناسب در آکواریوم توصیه میشود.

ماهی زنده :

با توجه با سلیقه و علایق افراد، انتخاب ماهی صورت می گیرد . در حمل ماهی زنده و اضافه کردن به مخزن دقت کنید تا استرسی به ماهی وارد نشود.

*

*

آکواریوم

( زمزار )

همچنین ببینید

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula - Raccoon butterflyfish)

پروانه ماهي ماسک‌دار (راکون خط قرمز)

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula – Raccoon butterflyfish) پروانه ماهي راکون خط قرمز (ماسک دار) …