آکواریوم

9 مورد از اشتباهات رایج در نگهداری از آکواریوم

( دانستنی های آکواریوم )

9 مورد از اشتباهات رایج تازه کارها در نگهداری از آکواریوم

شروع از سایز کوچک
با توجه به تنوع آکواریوم‌های مینی یا کوچک موجود در بازار افراد زیادی تمایل پیدا می‌کنند اولین تجربه آکواریوم‌داری خود را از این سایزها شروع کنند زیرا تصور می‌کنند شاید نگهداری یک آکواریوم کوچک می‌تواند راحت‌تر باشد اما معمولا انتخاب سایز کوچک برای آن‌ها ناکامی را به همراه خواهد داشت. در حجم کم آب، پارامترهای اساسی برای نگهداری صحیح ماهی به سرعت تغییر می‌کنند و جایی برای اشتباه و بی‌تجربگی باقی نمی‌گذارند. حتی حرفه‌ای‌ها هم با آکواریوم‌های کوچک مشکل دارند .
توصیه می‌شود تازه کارها از تانک‌های کمتر از 100 لیتر دوری کنند زیرا اگر تانک شما بزرگتر باشد آزمون و خطاهای شما به عنوان یک تازه کار آسیب کمتری به ماهی‌ها وارد خواهد کرد.

عجله در ورود ماهی
افرادی که به تازگی آکواریوم تهیه می‌کنند ذوق و شوق زیادی دارند و دوست دارند به سرعت ماهی به آن اضافه کنند حتی ممکن است همان روز راه‌اندازی آکواریوم این کار را انجام دهند. در این میان بعضی‌ها خوش‌شانس هستند و برخی نه. ممکن است بسیاری از این افراد به سرعت تعدادی یا تمامی ماهی‌های خود را از دست بدهند

علت چیست؟
آب در یک آکواریوم تازه راه‌اندازی شده هنوز به شرایط ثبات نرسیده است انواع گازها در آن محلول هستند. مواد معدنی، فلزهای سنگین و حتی مواد شیمیایی امروزه توسط توزیع کنندگان آب منطقه‌ای در فرآیند تصفیه به آب شهری اضافه می‌شود.
پس بدون اینکه بخواهیم وارد جزئیات پیچیده شیمی آب در این حالت شویم همین کفایت می‌کند که بگوییم بسیاری از مواد محلول در آب می‌تواند به ماهی‌ها آسیب برسانند، آب آکواریوم باید از فیلتر گذرانده شود تا مواد مضر از آن حذف گردد و به یک روز یا زمان بیشتری نیاز دارد تا گازهای محلول از آن خارج و PH آن ثابت شود و فقط در این شرایط تقریبا آب آمادگی ورود ماهی را دارد.

اضافه کردن تعداد زیادی ماهی در یک مرحله
به دلیل علاقه زیاد تازه کارها به ماهی و اینکه تقریبا تمام زیبایی یک آکواریوم را در ماهی می‌بینند معمولا اضافه کردن تعداد زیادی ماهی در یک مرحله یکی دیگر از اشتباهات آن‌هاست، تا زمانی که کلونی باکتری‌های تجزیه کننده مواد سمی کاملا در مخزن تشکیل نشده باشند، آکواریوم آماده اضافه کردن ماهی به تعداد زیاد نمی‌باشد، باید در ابتدا یک جفت ماهی مقاوم اضافه و صبر کنید تا میزان نیتریت و آمونیاک بالا رفته و سپس تا حد صفر پایین آید، بعد از این می‌توانید ماهی‌های دیگری به آکواریومتان اضافه نمایید

تراکم ماهی بیش از حد مجاز
پس از گذر از مرحله راه‌اندازی اولیه آکواریوم و آمادگی مخزن برای ورود ماهی‌ها معمولا مشاهده می‌شود که تازه کارها بیش از حد‌مجاز‌ماهی به آکواریوم اضافه می‌کنند. ممکن است یک حرفه‌ای بتواند تعداد زیادی ماهی را در یک مخزن نه چندان بزرگ نگه دارد اما این کار برای افراد تازه کار توصیه نمی‌شود.
آزمون و خطاها در پیدا کردن تعداد مجاز ماهی آکواریوم به یک قانون کلی بدل شده است که بسیار می‌تواند سودمند باشد. اگر لیتراژ کل مخزن بر حسب لیتر را بر اساس سانتیمتر در نظر بگیرید، این عدد حداکثر مجموع اندازه ماهی‌های مجاز شما در آکواریوم خواهد بود، حجم آب آکواریوم، میزان آب اضافه شده پس از اجرای دکور داخلی می‌باشد یعنی اگر حجم کل آب مخزن شما بصورت خالص 150 لیتر باشد و شما بخواهید ماهی‌هایی با اندازه 10 سانتیمتر نگهداری کنید، حد مجاز تعداد ماهی برای آکواریوم شما، 15 عدد است، البته همواره توصیه می‌شود که زیر حد مجاز ماهی انتخاب کنید

نگهداری ماهی های ناسازگار
افراد تازه کار معمولا ماهی‌ها را از روی ظاهر آن‌ها از روی اطلس یا اینترنت انتخاب می‌کنند، بدون اینکه به نیازهای زیستی و محیطی آن‌ها توجه داشته باشند. بعضی از ماهی‌ها با یکدیگر می‌جنگند و یا به آبی با شرایط متفاوت نیاز دارند و نمی‌توان آن‌ها را در یک مخزن نگهداشت. همیشه درمورد گونه‌ها، قبل از اینکه آن‌ها را با هم انتخاب کنید تحقیق نمایید. ماهی‌هایی انتخاب کنید که پر جنب و جوش، رنگارنگ، آرام و در شرایط زیستی و محیطی همگون قرار داشته باشند.

تغذیه بیش از حد
بزرگترین اشتباهی که یک فرد تازه کار می‌تواند انجام دهد، غذادهی بیش از حد است. ماهی موجود پر جنب و جوشی است و همواره به دنبال غذا می‌گردد. این که آن‌ها همیشه گرسنه به نظر می‌رسند بدین معنی نیست که به غذا نیاز دارند و باید همواره تغذیه شوند. قانون غذادهی این است هیچگاه بیش از مقداری که در 5 دقیقه کاملا مصرف شود غذا ندهید. در آغاز ورود ماهی بیش از یک بار در روز غذا ندهید و در زمان بحرانی هنگامی که سطح آمونیاک و نیترات بالاست غذادهی را برای یک یا دو روز متوقف کنید. ماهی‌ها به راحتی می‌توانند چندین روز بی‌غذایی را تحمل کنند و دچار بیماری و کسالت نشوند. اگر بخواهیم 10 عامل برای مرگ و میر ماهی‌ها برشماریم قطعا مرگ به دلیل گرسنگی ماهی، عامل شماره 10 می‌باشد.

فیلتر ناقص و ناکارآمد
یک فیلتر صحیح آکواریوم باید حد اقل 3 بار حجم آکواریوم را در هر ساعت از فیلتر گذرانده و تصفیه کند، اگر این میزان گردش آب انجام نمی‌شود، حجم فیلتر کوچک است، اگر به حجم فیلتر مناسب برای آکواریومتان شک دارید حتما از سایز بزرگتر استفاده کنید. فیلتر کردن بیش از حد مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما قطعا میزان کم فیلتر می‌تواند برای سلامت ماهی‌ها خطرناک باشد. . بعضی اوقات دیده می‌شود که فیلتر را از متعلقات آکواریوم حذف می‌کنند یا به نصب یک فیلتر کوچک داخل آکواریوم بسنده می‌کنند که قطعا سلامت ماهی‌ها را به خطر خواهد انداخت

تست نکردن آب
افراد تازه کار معمولا اطلاعات کاملی در مورد چرخه نیتروژن و فعل و انفعالات روزهای نخستین راه اندازی یک آکواریوم ندارند و در نتیجه از نیاز به تست آب نیز مطلع نبوده و برای مقابله با سموم مضر آب نیز اقدامی نمی‌کنند.
هنگامی که یک مخزن به تازگی راه اندازی می شود باید یک یا دو روز کار کند و قبل از اضافه کردن ماهی اولیه باید PH ، سختی، آمونیاک و سطح نیتریت را بر اساس استاندارد تست کنید. در دوره راه اندازی، تست آمونیاک و نیتریت بسیار مهم است و برای اطلاعات بیشتر حتما مطالبی در مورد چرخه نیتروژن بخوانید.
هنگامی که یک آکواریوم به شرایط ایده آل رسید تست آب را بصورت ماهیانه ادامه دهید تا بتوانید مشکلاتی که ممکن است از دید شما پنهان شده باشد را رصد کنید. اگر ماهی بدون دلیل تلف شد آب را تست کنید تا مشخص شود چیزی تغییر کرده است یا خیر؟

تعویض نکردن آب
مورد دیگری که معمولا افراد تازه کار در سرویس آکواریوم به آن توجه نمی‌کنند تعویض های دوره ای مقداری از آب است. مواد دفعی مضری در آکواریوم شکل می‌گیرند که تنها می‌توان با مَکِش کردن آب از بین شن کف و تعویض کسری از آب، آن‌ها را از مخزن خارج نمود.
چنانچه شما در سرویس های دوره‌ای، کسری از آب را تعویض نکنید، ممکن است ماهی‌ها تلف نشوند اما نسبت به شرایط ایده‌آل آب تحت فشار قرار می‌گیرند و نسبت به بیماری‌ها حساس‌تر می‌شوند و حتی ممکن است طول عمر آن‌ها نسبت به حالت طبیعی کوتاه‌تر شود. توصیه می‌شود برای تعویض کسری از آب حتما مقداری آب از 2 روز قبل کنار بگذارید و از آب مستقیم شیر برای این کار استفاده نکنید.

آکواریوم

همچنین ببینید

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula - Raccoon butterflyfish)

پروانه ماهي ماسک‌دار (راکون خط قرمز)

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula – Raccoon butterflyfish) پروانه ماهي راکون خط قرمز (ماسک دار) …