خواص و فواید کویج (زالزالک)

( خواص خوراکی ها )

خواص و فواید درمانی کویج (زالزالک)

گیاهی از خانواده رز

میوه کوچک پاییزی به رنگ قرمز‌رنگ , زرد رنگ و نارنجی رنگ و بعضاً سیاه با هسته اى سخت است.

زالزالک ( کویج ) درختچه ای تیغ دار از تیره گل سرخیان ( یا این که سیبى ها ) با میوه ای خوراکی که بیشتر به صورت درختچه است و داراى شاخه هاى خاردار و شکوفه هاى پرپر خوشگل به رنگ سپید یا این که صورتی و معطر مى باشد.

ارتقاء دهنده اشتها , معالجه کننده ناراحتی های گوارشی و مقوی معده , صفرابر , معالجه کننده التهابات معده و روده , شیرافزا , تب بر , آرام بخش , ضد افسردگی , درمان تنگی نفس و دارنده خواص آنتی اکسیدانی بالاست . میوه زالزالک نیز به طور خشک و هم به شکل تازه مصرف می شود .

علاوه بر میوه از بخش های دیگر درخت زالزالک از جمله گل و برگ آن هم می توان بهره برد , از جمله دم کرده گل زالزالک در معالجه تشنج و تهیه و تنظیم ضربان قلب موثر است . از دم کرده برگ زالزالک برای شست و شوی دهن در جهت رفع برفک دهن و غرغره آن برای رفع کردن مشکل گلو درد کاربرد داراست . ولی بایستی دقت کرد که میوه زالزالک دارنده مقادیر بالایی قند بوده و به همین بهانه مصرف دوچندان آن برای اشخاص دچار به دیابت سفارش نمیشود.

خواص زالزالک

کروری بر خاصیت کویج ( زالزالک)

• گل زالزالک , ضد تشنج بوده و حرکات نامنظم قلب را تهیه و تنظیم مى نماید . داروى موثر و خاصى بر ضد تپش قلب و ضربان شدید آن است .

• گیاه زالزالک ( کویج ) ; داراى مواد معدنى متعدد , ویتامین ها , میزان زیادى تانن و کلسیم , ترشى آلى , پکتین , مازو , اسید تارتریک , اسید مالیک , روغن چرب , قندهاى گلوکز , فروکتوز است .

• کویج این میوه به دلیل غنی بودن از اسید تارتاریک و اسید مالیک هم در مواقع کم‌ خونی و سل اثر نیکویی دارااست .

• زالزالک به دلیل آن که دارنده میزان متعددی تانن است بسیار قابض بوده و می ‌توان آن را جهت معالجه اسهال‌ های خونی به عمل برد .

• در مواقع کم خونى و سل اثر خوبی دارااست .

• اما مدل کوهی آن قابض ‌تر از سنجد است و از خون‌ریزی معده هم جلوگیری می‌ نماید .

• اشتها را فراوان مى نماید .

• زرد و صورتی این میوه در بدن تبدیل به ویتامین A می ‌شود و اشتها را دوچندان می ‌کند .

• ولی این میوه را زمانی که تماما رسیده و رنگ انداخته مصرف فرمائید تا مبتلا ناراحتی ‌های گوارشی ناشی از خام بودن میوه نشوید .

• زالزالک در حالتی که به خیر و خوبی خشک شود فقط کمی از ویتامین C ی خویش را از دست می ‌‌دهد البته دیگر ترکیبات شیمیایی خویش را نگهداری می ‌کند . لذا برای حفظ گیاه زالزالک خشک بایستی آن را در محلی که هوایش دائما عوض می ‌شود نگه داشت .

• اما در مقایسه , میوه ی تازه ی زالزالک اثرات نیکوتری دارااست و می‌‌ تواند به ازدیاد شیر مادرها شیرده و ارتقا کیفیت آن اضافه کند .

• زالزالک ( کویج ) به کاهش وزن یاری می نماید

امروزه کاهش وزن برای اشخاص به یک وسواس تبدیل شده‌است که میل کردن صحیح و مراقبت های آن بسیار حیاتی است و برای انجام این عمل بایستی صرفا طعام هایی را مصرف فرمائید که کالری کمی دارا‌هستند و یا این که طبیعی میباشند . در چنین مواقعی زالزالک ها آیتم سالمی می‌باشند . آن‌ها به کاهش وزن یاری می نمایند و سبب ساز میگردند در عرض یک بازه کوتاه چند تن وزن به طریق ناخواسته از دست بدهید .

کویج به تن شما یاری می نمایند تا کالری بیشتری در هنگام فعالیت کردن بسوزانید . درصورتی که می‌خواهید به‌سرعت پاسخ بگیرید بایستی از گیاه زالزالک ها بیشتر از حد معمول مصرف نمائید .

• معالجه فشار خون بالا با زالزالک ( کویج ) :

اشخاصی که از فشار خون بالای رنج میبرند می‌توانند , چای زالزالک را امتحان نمایند و شاهد بهبود باشند به دلیل آنکه دمنوش زالزالک جدید یکی بهترین نسخه ها برای داشتن خواب آرام است .

• زالزالک ( کویج ) برای تقویت و بهبود بینایی :

زالزالک ها دربردارنده ویتامین A می باشند که سبب محافظت سالم ماندن بینایی می شود . و از پرورش آب مروارید خودداری می نماید . شما همینطور می‌توانید چای زالزالک هم بنوشید .

• زالزالک ( کویج ) برای معالجه بی خوابی :

این میوه بوسیله پزشکان برای اشخاصی که مبتلا بیخوابی می‌شوند پیشنهاد میشود .

شربت گیاه زالزالک همراه با شکر سرخ , براى رفع سردرد شدید موءثر است .

• علاوه بر آنچه گفته شد میوه پاییزی زالزالک برای بعضی از بیماری ها تحت عنوان درمان محسوب شود مانند :

بهبود سوء هاضمه

کاهش علامت ها یائسگی مثل گرگرفتگی

اثرات ضد التهابی

پیشگیری از بیماری های کبدی

دیگر فواید درمانی گیاه زالزالک

مصرف میوه این گیاه در مقادیر عادی اثرات مضری را به همراه ندارد ; البته مصرف این گیاه به همراه بقیه ضمایم مثل گل و برگ های آن ; که به صورت دارو , عصاره یا این که دمنوش تهیه و تنظیم می‌شوند در مقادیر زیاد احتمال دارد سبب ساز به پیدایش علائمی چون : سردرد , میگرن , خستگی , تهوع , تپش قلب , لکه های پوستی خفیف , خواب آلودگی , نشانه ها بیماری های رودی معدی و . . . گردد . همینطور مصرف مقادیر فراوان این گیاه به صورت دارو برای خانم های حامله و شیرده مناسب نمیباشد .

( بیتوته )

همچنین ببینید

میوه های پاییزی

خواصی چند از میوه های پاییزی

(خواص خوراکیها) خواصی چند از میوه های پاییزی از فایده های بی نظیر مصرف میوه …