کاربردها و مزایای آکواریوم

کاربردها و مزایای آکواریوم

کاربردها و مزایای آکواریوم ؛

آکواریوم، آبزی دان و یا محفظه نگهداری ماهی در حقیقت تنها یک ظرف نگهداری ماهی نیست بلکه کاربردهای و مزایای بسیاری برای آن وجود دارد که در ذیل به گزیده ای از آنها اشاره می نماییم.

1) آکواریوم به عنوان یک عنصر دکوری که علاوه بر ویژگی نمایشی خصلت طبیعی بودن را نیز به همراه دارد، میتواند در زیباسازی محیط موثر باشد و در مکانهای مختلف با کاربریهای متفاوت از آن استفاده نمود.

2) از آنجائیکه علاقه به طبیعت زیر آب ریشه در فطرت انسانها دارد لذا همیشه آکواریوم در خانه، محل کار، فروشگاه، بیمارستان و… میتواند به عنوان یک نقطه عطف مطرح گردیده و همواره توجه بازدید کنندگان را به خود جلب نماید و حتی گذر زمان را دلنشین تر سازد.

 

3)  تماشای جنب و جوش و بازیهای بی پایان ماهیها میتواند اثر بسیار مطلوبی بر تقویت ذهن ، آرامش اعصاب و کاهش استرس در زندگی پر تنش کنونی داشته باشد. تحقیقات بسیار در مورد حیوانات خانگی نشان از تاثیرات شگرف آنها بر آرامش صاحبانشان دارد که در این میان ماهی بالاترین رتبه و جایگاه را دارا می باشد.

4)  توجه به این حرکات و جنب و جوشها میتواند یک نوع گسستگی یا حواس پرتی آنی بسیار حیرت آور را برای یک مدیر اجرایی خسته یا یک فرد پر مشغله بوجود آورد. مارلین براون موسس شرکت موفق بازاریابی و مشاوره تکنو تاچ در نیویورک می گوید: ” کارمندان را تشویق کنید برای از بین بردن استرس دورآکواریوم جمع شوند ” لذا میتوان با توجه به این خصوصیت مکانی ویژه را در یک محیط کار برای آن در نظر گرفت .

 

5)  تغییرات رنگ، اندازه یا گونه موجودات آکواریوم در دوره های مختلف، حس زندگی و طراوت را در محیط جاری می سازد. تا آنجا که حتی در گذشته های دور و فرهنگهای کهن می توان ردپای خجستگی، خوش یمنی و برکت را در نگهداری از ماهی و ظرفهایی شبیه به آکواریوم امروزی پیدا کرد. فنگ شویی چین برجسته ترین ریشه تاریخی آن می باشد و به موارد دیگری مانند سنت ماهی شب عید ما ایرانیان نیز می توان اشاره نمود.

 

فواید درمانی آکواریوم :

1)  داشتن آکواریوم می تواند تاثیرات درمانی به سزایی نیز برای بعضی افراد داشته باشد. تحقیقات جالبی که در اواخر دهه 80 انجام شد نشان داد که تماشای ماهیان آکواریوم استرس را کاهش می دهد و بدنبال آن می تواند باعث کاهش فشارخون نیز شود.

 

2)  داشتن نوعی از آکواریوم باعث کاهش فشار خون به شکلی محسوس می گردد و کاهش بیشتر فشار خون زمانی اتفاق می افتد که ماهی به آکواریوم وارد می شود. حتی ثابت شده است که تماشای فیلم حرکت ماهیها در آکواریوم یا طبیعت میتواند تاثیرات مفیدی بر روان و جسم انسان داشته باشد.

 

3)  در تحقیقات دیگری نتایج جالب زیر به دست آمده است: سالمندانی که یک آکواریوم با ماهی را در کنار خود داشتند کاهش فشار خون بسیار خوبی را تجربه کرده اند. تماشای ماهیها در مورد کنترل بچه هایی که از اختلالات بیش فعالی رنج می برده اند نیز بسیار کار آمد بوده است همچنین بیمارانی که در حال داشتن دندان درد در طی دو درمان هیپنوتیزم و تماشای آکواریوم قرار گرفته اند غالبا تاثیراتی بیشتر در کاهش درد را

از تماشای آکواریوم اظهار کرده اند وحتی بعد از مراجعه به دندانپزشک و درمان پزشکی این افراد نیاز کمتری به مسکن داشته اند.

به همین دلیل است که امروزه مطب پزشکان یا دندانپزشکان و یا اتاقهای انتظار یکی از مطلوب ترین فضاها برای نگهداری آکواریوم می باشد.

 

4)  آکواریوم بر بیماریهایی مانند آلزایمر نیز بسیار تاثیر گذار بوده است. تحقیقاتی که بر روی تعدادی سالمند مبتلا به آلزایمر انجام شده است نشان می دهد پس از نصب آکواریوم در فضای نشیمن محل نگهداری این سالمندان ، آنها اشتهای بیشتری به غذا نشان داده اند و حتی نیاز کمتری به دارو داشته و رفتارهای تهاجمی کمتری از خود نشان داده اند.

(مجله تفریحی زمزار)

 

همچنین ببینید

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula - Raccoon butterflyfish)

پروانه ماهي ماسک‌دار (راکون خط قرمز)

پروانه ماهی ماسک‌دار (راکون خط قرمز) (Chaetodon Lunula – Raccoon butterflyfish) پروانه ماهي راکون خط قرمز (ماسک دار) …