پرنده ای به نام کبوتر
پرنده ای به نام کبوتر

پرنده ای به نام کبوتر

کبوتران؛

کبوتر، کفتر، کوتر یا  کپتر به گروهی از پرندگان متوسط تا بزرگ جثه از خانواده کبوتریان در راسته کبوترسانان گفته می‌شود که به دو صورت وحشی و اهلی یافت می‌شود و رنگ‌ها و نژادهای مختلفی دارد که معروف‌ترین آن‌ها کبوتر خانگی، کبوتر چاهی و کبوتران خانگی وحشی شده است.

هر دو واژه کبوتر و کفتر در نوشتار و گفتار پذیرفته شده به گونه‌ای که کفتر در شاهنامه هم آمده با این این وجود در نوشتار کبوتر بیشتر به کار می‌رود و در گفتار بسته به گویشور ممکن است «کبوتر» یا «کفتر» واژه پرکاربردتر باشد. با این حال کفتر در ترکیباتی مانند کفترباز و کفتربازی از کبوتر کاربرد بیشتری دارد.

نام علمی کبوتر خانگی Columba livia domestica است. نام علمی کبوتر چاهی که اکثر کبوتران خانگی از نسل آن‌هایند Columba livia است. به این پرنده در زبان عربی، حمام (طیر) و در ترکی، گورچین گویند. واژه کبوتر یک واژه فارسی است که از دو واژه «کبود» (آبی) و «تر» تشکیل شده‌است. در زبان سانسکریت به آن Kap^ota و در زبان پهلوی به آن Kapotar می‌گفته‌اند.

در فارسی گفتاری، به کبوتر، کَفتر یا همان کبوتر می‌گویند که مُبدَّل کبوتر است و نام‌های محلی آن در کردستان و کرمانشاه کوتر، کموتر و در بعضی نقاط جنوب کپتر و کبتر است. در لغتنامه دهخدا، نام‌های زیر به این پرنده نسبت داده شده‌است: کفتر، کبتر، حمام، حمامه، نامه‌بر، کوتر، عفد، فاخته، سعدانه، صلصله و بالاخره ورقاء.

نژادهای کبوتر بسیار متنوع بوده ودر سراسر جهان پراکنده‌است.

رده‌بندی علمی کبوترها

جمع‌آوری اطلاعات در مورد گونه‌های کبوتر، با توجه به فراوانی آن‌ها واختلاف صفات، رنگ‌ها وشکل آنان، کار چندان آسانی نیست چرا که آمیزش گونه‌های مختلف با هم، بسیار رواج دارد و این آمیزش‌ها باعث پدیدآمدن گونه‌های جدید شده‌است. برخی معتقدند که انواع کبوترها، از هزار گونه نیز بیشتر است.

امید است کبوتر دوستان عزیز در حفظ نژاد های اصیل ایرانی کوشاتر باشند….

پرنده ای به نام کبوتر
پرنده ای به نام کبوتر

گونه‌ها

فاخته (کبوتر کوهپایه) Columba oenas

قمری معمولی Streptopelia turtur

قمری خانگی Streptopelia senegalensis

قمری خاوری Streptopelia Orientalis

کبوتر تاجدار

کبوتر جنگلی (فاخته) Columba palumbus

کبوتر کوهپایه (فاخته، Columba oenas)

کبوتر چاهی Columba livia

کبوتر خاوری Columba eversmammi

یاکریم Streptopelia dacaocto

یاکریم طوقی Streptopelia tranquebarica

 (زمزار)

همچنین ببینید

قمری

(عکس روز) قمری زیبا، خسته ی تنهایی سرد پاییز

( از گوشه و کنار کرکوند ) (عکس روز) قمری زیبا، خسته ی تنهایی سرد …