ماهی قرمز عید

نکاتی درباره نگهداری ماهی قرمز عید

(درباره ماهی قرمز)

نکاتی مهم درباره نگهداری ماهی قرمز عید

ماهی قرمز (نام علمی: Carassius auratus auratus)، که به نام‌های ماهی طلایی، ماهی گلی، ماهی حوض نیز خوانده می‌شود، گونه‌ای ماهی از سردهٔ کپورچه‌ها است.این ماهی همه‌چیزخوار است. زیستگاه اصلی آن معمولاً در سیبری و جنوب شرقی آسیا است. اهلی‌سازی آن نزدیک به هزار سال پیش در چین صورت گرفت.

 

ویژگیهای ظاهری ماهی قرمز

بدن این ماهی از نظر شکل ظاهری شبیه ماهی کپور و ماهی برکه‌ای است. شکم و پهلوها نقره‌ای فام و باله دمی فاقد خال‌های سیاه است. تعداد فلس بر روی خط جانبی آن ۳۲–۲۸ عدد و نخستین کمان آبششی در انواع رشد یافته دارای ۵۰–۳۹ عدد خار است. دهان این ماهی نیمه تحتانی است و فلس‌های بدنش بزرگ و ضخیم و دندانه‌دار هستند. پرده صفاق در این گونه از ماهی‌ها تیره‌است.

ماهی قرمز عید

شرایط محیطی نگهداری ماهی قرمز

ظرف نگهداري ماهی قرمز
اولين موضوعي که مي تواند به عنوان يک عامل مهم در عمر بيشتر ماهي موثر باشد، محل زندگي آن است. ظروفي که در آنها ماهی فروخته مي شود، اغلب کوچک است و نبايد اشتباه کرد و ماهی ها را در همان ظروف کوچک نگاه داشت. ماهی ها به اکسيژن موجود در آب احتياج دارند و اين اکسيژن از طريق سطح هوايي که با آب در تماس است وارد آب مي شود. هر چه سطح مقطع بالاي تنگ کوچک تر باشد، اکسيژن کمتري مي تواند وارد آب شود. پس سعي کنيد تا آنجا که ممکن است از ظروف کوچک براي نگهداري ماهي ها استفاده نکنيد.

آب :
آبی که برای زندگی ماهیان انتخاب می کنیم باید دارای شرایط مناسب باشد. برای اطمینان از خارج شدن کامل موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها، آب را به مدت یک شبانه روز در ظرف دهان گشاد نگهداری و سپس مورد استفاده قرارداد.
هرگز نباید اجازه داد که ظرف ماهی ها کثیف شود این کار می تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و درنهایت مرگ آنها شود. برای تعویض آب نباید آن را یکدفعه عوض کرد. با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خارج کرده و سپس کم کم آب برداشته شده را با آبی که از روز قبل نگه داشته ایم جایگزین می کنیم. در طول هفته باید 1 یا 2 بار آب ظرف ماهی ها را به این صورت تعویض نمود. درنگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مقدار آب مورد نیاز هرقطعه ماهی انگشت قد، حداقل یك لیترمنظور شود، و از شن و ماسه‌های رنگی و تیزبرای تزئین آكواریوم و تنگ‌های ماهی استفاده نكنید.
دمای محیط:
1- بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی ها بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید یکباره تغییر کند.
2- نباید بیش از یک جفت ماهی در یک ظرف نگهداری نمود و باید از ریختن نمک یا انداختن حبه ی قند در آب خوداری نمود.
3- ماهی قرمزباید با غذاهای كم پروتئین و سرشار از كربوهیدرات تغذیه شوند و بهتراست كه غذا درسطح آب شناور بماند، استفاده ازغذاهای آماده بهتراست و غذادهی باید 1 یا 2 بار در روز و به اندازه ای باشد كه درمدت 1تا 2 دقیقه مصرف شود. غذادهی بیش از حد باعث انباشته شدن مواد آلی و دفعی و در نتیجه مسموم شدن ماهی خواهد شد.
توصیه های خرید
1- ماهی قرمز را از مراكز معتبر و تحت نظارت و كنترل دامپزشكی تهیه نمائید.
2- از خرید ماهی از فروشندگانی كه آن ها را به صورت متراكم و درشرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌كنند خودداری گردد.
3- ازخرید ماهیانی كه دارای علایمی مانند باله‌های تاخورده و جمع شده هستند، دراطراف دهان یا سطح بدن لكه های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن‌ها زخم یا لكه‌های سفید متمایل به خاكستری یا قرمزمشاهده می‌شود، بدن رنگ پریده و لكه لكه شده دارند، لبه باله‌ها خورده و ساییده شده، ماهی حالت بی‌قراری دارد و بدون آن‌كه دریك جا قرارگیرد پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالد، چشم‌ها به صورت یكطرفه و یا دوطرفه بیرون زده‌اند و پولك‌های ماهی ریخته است، خودداری كنید.
ماهی قرمز عید
نکات ایمنی:
1- افراد حساس ودارای سوابق آلرژی به هنگام تماس با ماهی از دستکش استفاده کنند.
2- همه افرادی که با ماهی یا آب تنگ تماس دارند باید بلافاصله دست های خود را با آب و صابون به دقت بشویند.
3- از دست زدن کودکان به ماهیان جلوگیری نموده و آموزش بهداشت فردی به آنها در خصوص عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریم ارائه شود. درصورت بروز هرنوع علائم و ناراحتی های پوستی به پزشک مراجعه شود.
4- از رها کردن ماهیان زینتی خود در رودخانه ها، تالاب ها و آب های آزاد جدا خودداری کنید.
5- در صورت بروز هر گونه علایم بیماری یا ناراحتی در ماهی‌ها، ماهی بیمار بلافاصله برای جلوگیری از سرایت بیماری جدا از سایر ماهی‌ها نگهداری شود. نگه داشتن ماهی بیمار به مدت بیست دقیقه در یك لیتر آب كه یك قاشق نمك هم به آن اضافه شده است، برای برخی از بیماری‌ها می تواند مفید واقع شود.
6- به جای نگهداری ماهی در تنگ‌های كوچك و نامناسب لازم است ماهی در ظروف شیشه‌ای بزرگ مثل آكواریوم یا تنگ‌های شیشه‌ای مناسبِ بزرگ نگهداری شود تا علاوه بر احساس آزادی و راحتی، از اكسیژن بیشتری در آب برخوردار باشد و شرایط مناسب برای زندگی ماهی‌ها فراهم شود.
7 – از قراردادن آكواریوم‌ها و تنگ‌های ماهی درجلوی نورمستقیم آفتاب، كنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه خودداری كنید.
8- برای حمل و نقل ماهیان زینتی در بسته بندی های کوچک ( کیسه های پلاستیکی بدین منظور مناسبند) باید دو برابر میزان آب، فضای خالی از هوا وجو دداشته باشد. ماهی نباید بیشتر از 2 ساعت در این شرایط بماند.

همچنین ببینید

تاریخچه 4000 ساله پرورش ماهی

تاریخچه 4000 ساله پرورش ماهی

تاریخچه پرورش ماهی ؛ بیش از 4،000 سال از شروع نگهداری ماهی توسط انسان میگذرد،. …