هویج

مروری بر 8 خاصیت آب هویج

(خواص خوراکیها)

مروری بر 8 خاصیت آب هویج

حتماً می دانید که این سبزی نارنجی رنگ علاوه بر چشم ها برای پوست نیز مفید است. اما همه خواص آب هویج به همین ها ختم نمی شود. در این مطلب به دیگر خواص آب هویج می پردازیم تا این بار که یک لیوان آب هویج سر می کشید آن را با تمرکزی بیشتری نوش جان کنید. لطفاً با ما همراه باشید.

هویج، طلای نارنجی

هویج یکی از پرمصرف ترین سبزیجات جهان است. این سبزی خواص بیشماری دارد. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که هویج حاوی 500 ترکیب فیتوشیمیک است که از هر ماده غذایی بیشتر می باشد. در زیر به برخی از عناصر مغذی هویج اشاره می شود.

بتاکاروتن

بتاکاروتن ها عنصری است که رنگ هویج را نارنجی می کند. این ترکیبات، بسیار مغذی بوده و باعث می شوند کبد ویتامین A را هضم و جذب کند. بتاکاروتن همچنین جزو آنتی اکسیدان های قوی است که اثرات مولکول های خطرناک یعنی رادیکال های آزاد را خنثی می کند.

ویتامین A

هویج علاوه بر بتاکاروتن، همچنین حاوی میزان زیادی ویتامین A است. یک لیوان آب هویج 70 درصد نیاز بدن یک فرد بزرگسال به ویتامین A را تأمین می کند. این ویتامین برای حفظ سلامت چشم ها مفید بوده و از بروز بیماری های دژنراتیو پیشگیری می کند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. ویتامین A همچنین باعث حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. این ویتامین عملکردهای سلولی بدن را در وضعیت خوب نگه داشته و بدن را در برابر عفونت ها مقاوم می کند. ویتامین A همچنین به کنترل فشارخون کمک می کند.

آلفا کاروتن

آلفاکاروتن آنتی اکسیدانی به  ویژه سرشار از فلاوونوئیدها است. یک لیوان کوچک آب هویج حاوی حدود 5.9 میلی گرم آلفاکاروتن است. این ماده مغذی قادر است طول عمر را افزایش داده و خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد. آلفاکاروتن محلول در چربی است و برای بهره مندی از خواص آن توصیه می کنیم که هویج را اندکی تفت داده و یا در فر آماده کنید.

هویج قهرمان غذایی

هویج یک قهرمان غذایی است و برای کودکان و همچنین افراد سالمند و البته برای بزرگسالان به خصوص خانم ها توصیه می شود. یک لیوان آب هویج، ویتامین K،C، فیبرها، پتاسیم، ویتامین B6، منیزیم، مولیبدن، ویتامین B1، ویتامین B3، فسفر، منیزیم و فولات خوبی نصیب بدن می کند.

چرا باید هر روز آب هویج بخوریم؟

علاوه بر آگاه شدن از خواص ترکیبات هویج، لازم است که به مصرف روزانه آن فکر کنید. در واقع توصیه می کنیم در هفته چندین مرتبه آب هویج بنوشید و اگر می توانید این کار را به صورت ناشتا انجام دهید.

هویج

در ادامه خواهیم گفت که چرا لازم است مصرف هویج و نوشیدن آن هویج را به طور مرتب و روزانه انجام دهید:

آب هویج برای ارتقای سلامت دهان و دندان
هویج خام برای تمیز شدن دندان ها و لثه ها موثر است. اگر قصد دارید هویج را آب گیری کرده و نوش جان کنید قدم بزرگی در ارتقای سلامت دهان و دندان برداشته اید. چون آب هویج باعث تقویت دندان ها و لثه ها می شود و جریان خون در دهان را افزایش می دهد. مصرف آب هویج از فیکس شدن باکتری ها روی دندان ها جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که هویج همچنین حاوی فلوئور است. این عنصر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مفید بوده و به حفظ مینای دندان کمک می کند.

آب هویج برای افزایش اشتها
محققان به این نتیجه رسیده اند افرادی که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند و دوره نقاهت را می گذرانند و یا افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند با مصرف آب هویج اشتهای بهتری پیدا می کنند. آب هویج یک گزینه فوق العاده برای کودکانی است که دندان در می آورند. این نوشیدنی همچنین برای افراد سالمندی که بیشتر مایعات مصرف می کنند نیز توصیه می شود.

آب هویج برای مقابله با یبوست
هویج حاوی میزان قابل توجهی فیبر است که حجم مدفوع را افزایش داده و عملکرد روده ها را بهبود می دهد. علاوه بر این، آب گرفته شده از این سبزی نارنجی رنگ باعث کاهش دل دردهای ناشی از مسمومیت می شوند و مشکلات مربوط به معده و اسیدیته معده را کاهش می دهند. نوشیدن آب هویج به افرادی که از معده درد رنج می برند توصیه می شود.

هویج برای تأثیر دیورتیک آن
هویج، دیورتیک (ادرارآور) است. چون از میزان زیادی آب تشکیل شده است. بنابراین برای افرادی که از احتباس آب رنج می برند و همچنین افرادی که در معرض ادم (ورم دست و پا) یا مشکلات کلیوی قرار دارند مفید است. مصرف یک لیوان آب هویج به صورت ناشتا باعث پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه و تسهیل دفع آن می شود.

آب هویج برای داشتن اعصابی آرام
اگر امتحانی در پیش دارید یا می خواهید برای نخستین بار با فردی ملاقات کنید و یا اینکه باید در سخنرانی یا جلسه مهمی شرکت کنید بهتر است قبل از آن آب هویج بنوشید. اگر یک دوره استرس سخت را پشت سر گذاشته اید یا اینکه احساس خستگی زیادی دارید به سراغ آب هویج بروید. فسفر و پتاسیم موجود در آب هویج انرژی زا بوده و نشاط را به زندگی تان بر می گرداند.

آب هویج برای حفظ زیبایی

برای تقویت ناخن ها و درخشان شدن موهایتان هیچ چیز به اندازه آب هویج موثر نیست. هویج حاوی پیش ساز ویتامین A است و به بدن کمک می کند تا سلول هایی که به واسطه آلودگی محیط زیست یا تماس با ترکیبات شیمیایی، آسیب دیده اند ترمیم شود. یادتان باشد که این ترکیب هویج همچنین به تولید سبوم در پوست سر کمک می کند.

هویج برای افزایش شیر مادر
اگر باردار هستید و یا در مرحله شیردهی قرار دارید بدنتان نباید با کمبود ویتامین A و بتاکاروتن مواجه شود. به گفته متخصصان این ترکیبات قدرت افزایش میزان بیولوژیک شیر مادر را دارند و باعث افزایش تولید آن می شوند. در نتیجه نیازهای نوزاد نیز بهتر تأمین می شود.

هویج برای محافظت از چشم ها
بتاکاروتن قدرت این را دارد که از پیری زودهنگام پیشگیری کند. برخلاف آنچه که تصور می کنید آب هویج برای این نیست که شما را از عینکی شدن نجات داده و چشم هایتان را خلبانی کند. بتاکاروتن موجود در هویج برای این است که از شبکیه چشم محافظت کرده و از بروز آب مروارید پیشگیری کند. بنابراین به همه و به خصوص افرادی که در معرض کاهش بینایی و شب کوری هستند آب هویج بیشتری مصرف کنند.

( تبیان )

همچنین ببینید

هویج

خاصیت هایی از هویج در چند خط

(خواص خوراکیها) چند خاصیت هویج در چند خط در این مطلب شما را با خواص …