انبه

انبه، پادشاه میوه ها

(خواص خوراکیها)

انبه، پادشاه میوه ها

انبه سرشار از ویتامین های A، B6 ،C ،E و K و همچنین پتاسیم، فسفر، آهن، کلسیم، فیبر و انواع آنتی اکسیدان ها است. این میوه بدن به قلیایی شدن بدن، کاهش وزن، کنترل دیابت، هضم غذا و تمیزی پوست کمک زیادی می کند.

در این مطلب می خواهیم به گوشه ای از خواص این میوه بپردازیم تا تشویقی باشد برای مصرف بیشتر آن. لطفاً با ما همراه باشید.

انبه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان

Texas AM AgriLife Research سازمانی است که روی تأثیر مواد غذایی در سلامت و درمان سرطان مطالعه می کند. انبه آخرین پروژه این سازمان تحقیقاتی بوده است و محققان به این نتیجه رسیده اند که پولیفنول های موجود در این میوه خواص ضدسرطانی دارد و به ویژه با سرطان های سینه و کولون مقابله می کند. در واقع انبه سرشار از پولیفنول ها است که نقش مهمی در نابودی رادیکال های آزاد داشته و از سلول ها در برابر آسیب های آنها که به سرطان منجر می شود محافظت می کنند. علاوه بر این انبه حاوی میزان بالایی فلاوونوئیدها مانند بتاکاروتن و آلفاکاروتن نیز می باشد که خواص ضدسرطانی دارند.

انبه برای کاهش فشار خون

انبه حاوی میزان زیادی پتاسیم است که به کاهش فشار خون و کنترل آن کمک زیادی می کند. بنابراین افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند نیز می توانند از این میوه استفاده کنند.

انبه و حفظ جوانی پوست

انبه سرشار از آنتی اکسیدان ها است. این ترکیبات مغذی از پوست در برابر رادیکال های آزاد که عامل پیری زودهنگام هستند محافظت می کند. ویتامین C موجود در این میوه باعث افزایش تولید کلاژن شده و پوست را سفت و محکم می کند. همین ویتامین نیز در درمان جوش ها و آکنه موثر است. بهتر است بدانید که ترکیبات انبه محافظت کننده پوست در برابر اشعه های ماورای بنفش است و همچنین باعث تمیزی منافذ پوست می شود.

انبه برای قلیایی کردن بدن

انبه حاوی اسید تارتیک، اسید مالیک و اسید سیتریک است که به قلیایی شدن بدن کمک زیادی می کنند.

انبه برای کاهش وزن

نتایج بررسی های متعدد نشان می دهند که انبه برای کاهش چربی های بدن موثر است. این میوه خوشمزه حاوی کالری کمی است. هر یک لیوان از این میوه حدود 100 کالری دارد. نتایج پژوهشی که در دانشگاه اکلاهما انجام شده نشان می دهد مصرف انبه باعث کنترل اشتها شده و میزان قند و کلسترول خون را کاهش می دهد.

انبه برای مقابله با دیابت

برگ های انبه نیز برای سلامتی ما موثر هستند. افرادی که از دیابت رنج می برند می توانند 5 تا 6 برگ انبه را بجوشانند و اجازه دهند یک شب بماند. سپس ترکیب را صاف کرده و بنوشند. این کار به کنترل انسولین کمک می کند. انبه شاخص گلیسمی پایینی دارد (41-60) و قند خون را زیاد افزایش نمی دهد.

انبه میل جنسی را بالا می برد

انبه میل جنسی را افزایش می دهد و به همین دلیل به آن میوه عشق نیز گفته می شود. اگر متوجه شده اید که میل جنسی تان کاهش پیدا کرده است حتماً این میوه را وارد برنامه غذایی تان بکنید.

انبه برای سلامت چشم ها

انبه حاوی میزان قابل توجهی ویتامین A و فلاونوئیدهایی مانند بتاکاروتن، آلفاکاروتن و بتاکریپتوکسانیتن است که برای حفظ سلامت چشم ها مهم هستند. Institute for Natural Healing عنوان کرده است مصرف یک لیوان انبه در روز باعث کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم می شود. این میوه همچنین سرشار از زئاکسانتین و لوتئین است که هر دو جزو آنتی اکسیدان های محافظت کننده چشم ها در برابر اشعه های ماورای بنفش هستند.

انبه برای هضم غذا

انبه حاوی اسیدمالیک است که به گوارش غذا کمک می کند. این میوه همچنین حاوی فیبرهای پربیوتیک است که به تکثیر باکتری های مفید روده کمک می کنند. انبه دارای آنزیم های گوارشی نیز هست که در تجزیه راحت تر پروتئین ها نقش دارند.

انبه و سلامت قلب

انبه را دوست قلب بدانید. چون سرشار از فیبرهای محلول و غیرمحلول است. میزان بالای فیبرهای محلول آن می تواند در کنترل کلسترول و دیابت نقش داشته باشد. این میوه علاوه بر فیبر حاوی آنتی اکسیدان ها نیز هست که برای حفظ سلامت قلب ضروری هستند. بهتر است بدانید که یک لیوان انبه حدود 3 گرم فیبر دارد.

انبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

انبه سرشار از ویتامین های C و A و همچنین 25 نوع کاروتنوئید است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. علاوه بر این انبه با کمک رسانی به دستگاه گوارش نیز باعث تقویت دستگاه ایمنی می شود. چون دستگاه گوارش بخشی از سیستم ایمنی محسوب شده و 80 درصد قدرت دفاعی بدن را تشکیل می دهد. باید بدانید که سلامت عمومی بدن در گرو سلامت روده ها است.

انبه در خدمت سلامت مغز

این میوه حاوی گلوتامین است که پروتئین مهمی در تمرکز و حافظه دارد. مصرف انبه برای بچه مدرسه ای ها و همچنین دانشجوها توصیه می شود. ویتامین B6 موجود در این میوه باعث تحریک مغز و حفظ قدرت آن می شود. نتایج برخی از پژوهش ها نشان می دهند کمبود B6 با زوال عقل در افراد مسن ارتباط دارد.

انبه برای مقابله با کم خونی

این میوه حاوی آهن قابل توجهی است و همان طور که می دانید این ماده معدنی در تولید گلبول های قرمز نقش موثر دارید. بنابراین اگر احساس خستگی و کم خونی دارید از این میوه غافل نشوید.

چند نکته مهم
سعی کنید انبه را با شکم خالی میل کنید. چون در این صورت به پاکسازی بدن کمک کرده و ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های آن بهتر جذب می شود.
بهتر است بدانید که زیاده روی در مصرف این میوه ممکن است باعث بروز میگرن، بی خوابی، و در موارد نادر سرگیجه شود.

( تبیان )

همچنین ببینید

میوه انبه

چه ویتامین های در میوه انبه است؟

( خواص خوراكی ها ) چه ویتامین های در میوه انبه است؟  میوه انبه دارای اسیدسیتریك …